„Magyarország a háború kezdete óta azt az elvi álláspontot vallotta, hogy nyitva áll minden ukrajnai menekült előtt, de az itt menedékjogi státuszt kapott emberek ugyanazt a támogatást kapják, ami a magyaroknak is jár, nem kívánja a kormány, hogy hosszú távon a segélyekre építsék a megélhetésüket. Ezt fogalmazta meg úgy Orbán Viktor az MCC Feszt színpadán adott interjújában, hogy »a fél ingünket odaadtuk, de az egészet nem szeretnénk.« Ez a racionális hozzáállás a kormánykritikus sajtómunkások és megmondóemberek körében a magyar kormány cinizmusának újabb ékes bizonyítéka volt, rendre számonkérték, miért nem támogatja olyan bőkezűen az Ukrajnából menekülőket, mint más európai országok. Megvizsgáltuk, hogy az elhúzódó háború, aminek gyors befejezésére nagyon halovány esélyek mutatkoznak jelenleg is, mennyiben kezdte ki azokat a kevésbé realista megoldásokat, amelyeket néhány közép-európai országban alkalmaztak.
Három évvel a háború kitörése után a közép-európai »végtelen szolidaritás« mítosza láthatóan kifulladt. 2022 tavaszán még önkéntesek százai várták meleg levessel a Kárpátok felől érkezőket, Varsó pályaudvarán diákok hordták a hálózsákokat, Berlinben pedig újra felcsendült a Willkommen-hangulat. Azóta azonban a lelkes segítőkészség helyét kétségbeejtő statisztikák, tüntetések és szűkülő költségvetési sorok váltották fel. A magyar, a lengyel és a német társadalom egyszerre kényszerült rá, hogy észrevegye: a menekülő tömegek között nemcsak bombák elől futó anyák és gyerekek, hanem az európai jóléti réseket kutató, olykor igencsak tehetős, kétes alakok is megjelentek. A feltétel nélküli nyitottság tehát hosszú távon nem működik, mert a segítő kezek között akadnak olyanok is, akik csak a szociális rendszerek réseit keresik.
Magyarországon már a konfliktus első hónapjai után körvonalazódott az »okos szolidaritás« elve. A kormány egyszerre szervezett gyors humanitárius folyosót és hangoztatta, hogy a stratégiai, gazdasági döntéseket nem szabad a pillanat érzelmeire bízni. Ezt a hozzáállást szentesítette a Voks 2025 konzultáció: a 2,28 millió válaszadó 95 százaléka azt üzente, hogy Ukrajna esetleges gyors uniós csatlakozását Magyarország blokkolja, ha kell vétóval is.
A felhatalmazás politikai fedezetet teremtett a szociális rendszer szigorításához. A sokat vitatott, 2024. augusztus 21-én hatályba léptetett rendelet már csak az »Ukrajna katonai műveletekkel közvetlenül érintett közigazgatási egységeiből« érkezőknek hagyta meg a támogatott szállást. A döntésnek kézzelfogható következménye lett: a Komárom-Esztergom megyei Kocson közel száz ukrán menekültnek kellett egyszerre elhagynia a konténerszállást, a civil szervezetek kénytelenek voltak vészmegoldást keresni. A kormány üzenete világos: humanitárius kötelesség igen, de a magyar adófizető pénze nem parttalan medence.
A lengyel pálya eleinte merőben másnak tűnt. Varsó 2022-ben történelmi nyitottsággal fogadta a menekülteket, két év alatt több mint 2,5 millió ukránt regisztráltak. A CBOS friss, 2025. februári adatfelvétele azonban már azt mutatja, hogy a lengyelek szimpátiája 40 százalékról 30-ra olvadt, miközben a kimondott ellenszenv 38 százalékra ugrott. A plafonról visszacsapódó hangulat meghozta a politikai fordulatot: a június 6-án beiktatott Karol Nawrocki, a „Poland first” jelszót zászlajára tűző új államfő már programjában is szigorú segélyvágást és határellenőrzést ígért. A társadalmi frusztrációt a vidék még látványosabban jelezte: 2024 végén és 2025 elején tízezres traktoros konvojok bénították a keleti határátkelőket, mert a gazdák szerint az ukrán vámmentes gabona lenyomta a termelői árakat.