Németország a 2015-ös, migrációs hullám során tanúsított mentalitást szerette volna feleleveníteni, ám a második Willkommenskultur mindössze két évig tartott. Az ARD Deutschland Trend január végi kutatása szerint a németek 68 százaléka kevesebb menekültet kér az országnak, 67 százalék pedig tartós határellenőrzést támogatna. A politikai hullám élére Bajorország miniszterelnöke, Markus Söder állt: nyíltan követeli, hogy a 700 ezres ukrán menekültcsoport ne a teljes Bürgergeldre, hanem csak a jóval alacsonyabb Asylbewerber-ellátásra legyen jogosult.
A téma nem maradt elméleti vita Berlin légkondicionált bizottsági termeiben. A Rosenheim melletti, 4 300 lakosú Rott am Innben egy használaton kívüli lámpagyárból akar a tartomány 300 fős befogadó központot kialakítani. A Reuters szerint a terv ellen sorra alakulnak a petíciók, a bírósági eljárások, az AfD pedig a duplájára növelte helyi támogatottságát. A német önkormányzatok 40 százaléka ma már »kritikus« menekült-helyzetről beszél ugyanebben a jelentésben.
Csehországban a kezdeti lelkesedés után gyorsan »feltételes szolidaritásra« váltott a gyakorlat, ami nem meglepő, hiszen az ország a lakosságszámához mérten ma is az egyik legtöbb ukrán védelmet adó állam: 2025. május 31-én 373 675 menekült volt az országban, amely 34,3 fő minden ezer lakosra – az EU-ban a legmagasabb arány. A társadalmi hangulat ennek megfelelően kifáradt: a CVVM januári felmérésében a csehek 60 százaléka gondolta úgy, hogy több menekültet fogadtak be, mint amennyit az ország elbír, a múlt héten publikált adatok szerint pedig már 58 százaléka mondja azt, hogy »túl sok« az érkező.
A politika ehhez igazította a szabályokat. A »Lex Ukrajina« sorozatos módosításai egyszerre hosszabbították meg a védelem érvényességét és szűkítették a jogosultságokat: 2024. szeptember 1-jétől a menekültek legfeljebb 90 napig kaphatnak ingyenes állami szállást, utána piaci lakhatásba kell lépniük; a humanitárius támogatás (humanitární dávka) teljes körűen rászorultsági alapon jár, a megtakarításokat és jövedelmeket is figyelembe veszik. A kormány 2024 nyarán elfogadta a »Lex Ukrajina 7«-et is: ez egyfelől újra megnyitotta a hosszabbítás útját és 2026 márciusáig vitte tovább az uniós keretet, másfelől bevezette, hogy a gazdaságilag önellátó menekültek külön, hosszú tartózkodási engedélyt kérhetnek – vagyis aki dolgozik és eltartja magát, maradhat, de a jóléti rendszeren »utazni« nem éri meg.
A társadalom megítélését szintén befolyásolja az Európa szerte látható »fekete Mercedes-jelenség«, amely nem puszta szélsőjobboldali lózung: Varsóban maga Władysław Kosiniak-Kamysz védelmi miniszter panaszkodott arra, hogy a lengyel közvélemény joggal fárad bele, amikor »fiatal ukrán férfiakat lát a legújabb autókban vagy ötcsillagos szállodákban, miközben állami juttatásokat vesznek fel«, Németországban pedig a hatóságok tavaly márciusban buktattak le egy nyugat-ukrajnai négytagú családot, amely úgy vett fel csaknem 40 000 eurónyi segélyt, hogy közben visszaköltözött a saját, felújított házába a Kárpátok lábánál. Ezek a konkrét esetek és miniszteri nyilatkozatok hitelesítik a közutakon feltűnő, nagy értékű ukrán rendszámos terepjárók köré épült sztereotípiát, és magyarázzák, miért fogadja a választópolgár egyre nagyobb beleegyezéssel a támogatások szigorítását.