Hszi Csin-ping kínai elnök magyarországi látogatása kapcsán a két ország közötti együttműködésről beszélgettünk Dr. Ju Weiwei-jel, a Kína-KKE Intézet ügyvezető igazgatójával és Dr. Kong Yuan-nal, az európai ügyek kutatójával. A szakemberek kiemelték, hogy Kína és Magyarország jó és stabil kapcsolatai a pragmatikus együttműködésen alapulnak.
Egyrészt a pragmatikus együttműködés kölcsönös előnyöket hozott mindkét országnak és mindkét fél népének.
Kína hazánk legnagyobb Európán kívüli kereskedelmi partnerévé vált, és Magyarország a kínai befektetések első számú célpontja Közép- és Kelet-Európában.
Másrészt a jó kínai-magyar kapcsolatokkal Kína megmutatta a külvilágnak, hogy az „Övezet és Út” kiépítésének előmozdítása és a Kína–Kelet-Közép-Európa (KKE) együttműködési mechanizmus elmélyítése fontos fejlődési lehetőséget jelent a térségbeli országok számára.
A szakértők néhány példával is szándékoztak alátámasztani a mondanivalójukat. Először is,
fontos a nagy projektek végrehajtásának előmozdítása és az együttműködés elmélyítése a csúcstechnológiájú gyártás területén.
A magyar-szerb vasútvonal, mint a kínai-magyar és az „Egy övezet, egy út” építésének zászlóshajóprojektje, folyamatosan épül Magyarországon, és jelenleg a pályafektetés zökkenőmentesen halad. A teljes projekt több mint félig elkészült, és várhatóan 2025-ben megnyitják a forgalom előtt. A magyar-szerb vasútvonal üzembe helyezésével nagyban megkönnyíti majd a magyar és szerb emberek utazását, lendületet ad az útvonal mentén zajló gazdasági fejlődésnek, így Európa szerintük láthatja, hogy Kína „Egy övezet, egy út” építése hogyan szolgálja minden fél és minden ország lakosságának érdekeit.
A Ningde Times és a BYD mint a kínai vállalatok képviselői készek nagyszabású befektetéseket létrehozni hazánkban,
közösen elősegíthetik a hagyományos magyar autóipar zöld és alacsony szén-dioxid-kibocsátású átalakítását, hozzájárulva ezzel az ország fenntartható fejlődéséhez.
Kínának és Magyarországnak a szakértők szerint több „kicsi, de szép” projekteket is ki kell fejlesztenie. Ezekről tavaly beszélt Hszi elnök. Ilyen például a városi közlekedés építése, a kis szél- és naperőművek, a zöld és digitális technológiai alkalmazások, valamint a mezőgazdasági termékek feldolgozása, hogy szervesen összekapcsolják a „nagy infrastruktúrát” és a „kis és szép” projekteket, így elősegítve a mélyebb és átfogóbb gyakorlati együttműködést a két ország között.