Rakétázás, elsüllyesztés, hadihajók felvonulása – mi folyik a Vörös-tengeren?

2024. január 03. 16:10

Hetek óta minden izraeli kötődésű hajót megtámadnak a jemeni partoknál a jemeni húti lázadók, ezzel akarnak nyomást gyakorolni a zsidó államra a gázai bombázások beszüntetésére. Elemzők tartanak attól, hogy ez nemzetközi konfliktust robbanthat be.

2024. január 03. 16:10
null
Maráczi Tamás
Maráczi Tamás

A Báb el-Mandeb-szoros forgalmas tengeri szállítási útvonal, a Földközi-tengerről a Szuezi-csatornán át lehet kijutni a Vörös-tengerre, majd az ominózus tengerszoroson keresztül az Arab-tengerre és az Indiai-óceánra – ekként 

ez talán a legfontosabb tengeri út Európa és Ázsia között, átlag napi száz szállító hajó halad át rajta. 

Az Irán támogatását élvező, a Jemen nagy része fölött 2014 óta ellenőrzést gyakorló húti hadsereg már a gázai háború kirobbanásának napján, október 7-én drón- és rakétatámadásokat indított Izrael déli része ellen, ezeket az izraeli Vaskupola rakétavédelmi rendszer semlegesítette. Ezt követően váltott taktikát a húti haderő: október 19. után a Vörös-tengeren áthaladó, izraeli kötődésű kereskedelmi hajókat kezdték megtámadni. 

A tengerszoros jelentősége miatt 

az amerikai haditengerészet december végén a területre vezényelt több cirkálót a kereskedelmi hajók védelmére. 

December 19-én Lloyd Austin amerikai védelmi miniszter bejelentette: létrejött egy nemzetközi tengervédelmi erő a húti akciók kivédésére, a terv azonban nem teljesen valósult meg. Az amerikaiak szerint húsz nemzet csatlakozott az összefogáshoz, erőiket mégis csak két állam segíti ténylegesen hadihajók odavezénylésével, az Egyesült Királyság és Franciaország. A tengeri szabotázsakciókat sem sikerül maradéktalanul felszámolni, bár a célpontok ellen kilőtt jemeni rakéták és drónok nagy részét leszedték és a kereskedelmi hajókat közvetlen rádiókapcsolat segítségével navigálják biztonságos vizeken, a hajók továbbra is veszélyben vannak a kulcsfontosságú szorosban. 

A legutóbbi összecsapásban vasárnap négy húti hajó támadta meg az elhaladó Maersk Hangzhou nevű konténereket szállító hajót, mire a vészjelzésre reagáló 

két amerikai cirkáló három támadó hajót elsüllyesztett és tíz húti fegyverest öltek meg. 

Az amerikai hadsereg közleményében tudatta: helikopterekről figyelmeztették a húti fegyvereseket, hogy hagyják abba a tanker fenyegetését; de miután a lázadók a jelzésre nem reagáltak, sőt, az akció folytatása közben rálőttek az amerikaiakra, a viszonttűz ereje okozta a hajók elsüllyedését, a haláleseteket.

2024 elejére tehát bekövetkezett, amire már lehetett számítani: 

a Vörös-tengeren közvetlen katonai összetűzésbe került az Irán által támogatott lázadó csoport az amerikai hadsereggel. 

Kedden a brit Ambrey szállítmányozó cég máltai lobogó alatt hajózó konténerszállítójára lőttek rá háromszor rakétákkal a jemeni partok irányából, a hajót találat nem érte, de csak egy amerikai hadihajó fedezékében folytatta az útját.

A hútik jelezték: konfrontáció esetén amerikai hadihajókra is lőni fognak, és amíg Izrael folytatja a Gázai övezet bombázását, a Vörös-tengeri támadássorozat is folytatódni fog.

Legfrissebb fejleményként pedig a Tasnim iráni hírügynökség arról számolt be, hogy 

az iráni haditengerészet egy Alborz típusú rombolót küldött a Vörös-tengerre.

Ezzel Irán is hadihajókkal van jelen mostantól az egyre fokozódó feszültségekkel sújtott közel-keleti vizeken.

Ezt is ajánljuk a témában

A Maersk a vasárnapi esetet követően bejelentette, hogy 48 óráig szünetelteti a szállítmányozást ezen a vízi úton. A forgalom kiesés óriási gazdasági károkat okoz – a dán Maersk és a német Hapag-Lloyd vállalat bonyolítja a világ tengeri szállítmányozási feladatainak negyedét. Ráadásul nemcsak ezen cégek, de a kisebbek közül többen, így a CH Robinson, az Evergreen, a HMM, az Ocean Network Express, a Wallenius Wilhelmsen vagy a Yang Ming Marine Transport is 

azt tervezi, hogy ideiglenesen visszamondja az izraeli célpontú szállítmányok befogadását, 

illetve hajóival elkerüli a Vörös-tengert (ez utóbbi az afrikai kontinens körbekerülését jelenti, ami szintén drámai módon megnöveli a szállítás költségeit és idejét is).

Mivel a veszélyeztetett vízi útvonal egyúttal olajszállítási útvonal is, szakértők a tengeri konfliktus elhúzódásának esetére olajválságot, a kőolaj árának drasztikus megemelkedését prognosztizálják.

 

Nyitókép: Izraeli hadihajó a Vörös-tengeren december végén (fotó: Alberto PIZZOLI / AFP)

 

Összesen 25 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Szvv
2024. január 05. 08:25
😮 mennyi szakértő van itt a mandineren! 😮 Nahát, na de nahát!😀
Nasi12
2024. január 03. 19:18
A Ford anyahajó már hazament amerikába. A 34 Trillió dollár államadósságot csökkentendö. A zenebohóc adóssága ukrajnában piskóta ahhoz képest.
B_kanya
2024. január 03. 18:21
Barna Zsolt 2024. január 03. 18:07 "Épp a minap ismerte el egy izraeli tábornok az ottani sajtóban azt," Biztos van rá linked, nem csak a palivúdi soros-orosz (bizony, a Hamászt mindketten támogatják) népmeséket mondod....
B_kanya
2024. január 03. 18:20
"GenusnextgenB_kanya 2024. január 03. 16:30 Te csak szopkodd őket" Hiába no, amikor vazelinbuksi a meztelen Szájerről álmodozott fél évig... Nem aj az a XXI. században, csak akkor eriggy, oszt légy vitéz az arabokkal-perzsákkal-berberekkel :))))
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!