Azt hitte, vége a benzinkúti apokalipszisnek? Iránnak volna ehhez még pár szava
Irán jemeni barátai konténerhajókat fenyegetnek, Nagy-Britannia légicsapást helyezett kilátásba – az olajár pedig csak emelkedik.
Hetek óta minden izraeli kötődésű hajót megtámadnak a jemeni partoknál a jemeni húti lázadók, ezzel akarnak nyomást gyakorolni a zsidó államra a gázai bombázások beszüntetésére. Elemzők tartanak attól, hogy ez nemzetközi konfliktust robbanthat be.
A Báb el-Mandeb-szoros forgalmas tengeri szállítási útvonal, a Földközi-tengerről a Szuezi-csatornán át lehet kijutni a Vörös-tengerre, majd az ominózus tengerszoroson keresztül az Arab-tengerre és az Indiai-óceánra – ekként
ez talán a legfontosabb tengeri út Európa és Ázsia között, átlag napi száz szállító hajó halad át rajta.
Az Irán támogatását élvező, a Jemen nagy része fölött 2014 óta ellenőrzést gyakorló húti hadsereg már a gázai háború kirobbanásának napján, október 7-én drón- és rakétatámadásokat indított Izrael déli része ellen, ezeket az izraeli Vaskupola rakétavédelmi rendszer semlegesítette. Ezt követően váltott taktikát a húti haderő: október 19. után a Vörös-tengeren áthaladó, izraeli kötődésű kereskedelmi hajókat kezdték megtámadni.
A tengerszoros jelentősége miatt
az amerikai haditengerészet december végén a területre vezényelt több cirkálót a kereskedelmi hajók védelmére.
December 19-én Lloyd Austin amerikai védelmi miniszter bejelentette: létrejött egy nemzetközi tengervédelmi erő a húti akciók kivédésére, a terv azonban nem teljesen valósult meg. Az amerikaiak szerint húsz nemzet csatlakozott az összefogáshoz, erőiket mégis csak két állam segíti ténylegesen hadihajók odavezénylésével, az Egyesült Királyság és Franciaország. A tengeri szabotázsakciókat sem sikerül maradéktalanul felszámolni, bár a célpontok ellen kilőtt jemeni rakéták és drónok nagy részét leszedték és a kereskedelmi hajókat közvetlen rádiókapcsolat segítségével navigálják biztonságos vizeken, a hajók továbbra is veszélyben vannak a kulcsfontosságú szorosban.
A legutóbbi összecsapásban vasárnap négy húti hajó támadta meg az elhaladó Maersk Hangzhou nevű konténereket szállító hajót, mire a vészjelzésre reagáló
két amerikai cirkáló három támadó hajót elsüllyesztett és tíz húti fegyverest öltek meg.
Az amerikai hadsereg közleményében tudatta: helikopterekről figyelmeztették a húti fegyvereseket, hogy hagyják abba a tanker fenyegetését; de miután a lázadók a jelzésre nem reagáltak, sőt, az akció folytatása közben rálőttek az amerikaiakra, a viszonttűz ereje okozta a hajók elsüllyedését, a haláleseteket.
2024 elejére tehát bekövetkezett, amire már lehetett számítani:
a Vörös-tengeren közvetlen katonai összetűzésbe került az Irán által támogatott lázadó csoport az amerikai hadsereggel.
Kedden a brit Ambrey szállítmányozó cég máltai lobogó alatt hajózó konténerszállítójára lőttek rá háromszor rakétákkal a jemeni partok irányából, a hajót találat nem érte, de csak egy amerikai hadihajó fedezékében folytatta az útját.
A hútik jelezték: konfrontáció esetén amerikai hadihajókra is lőni fognak, és amíg Izrael folytatja a Gázai övezet bombázását, a Vörös-tengeri támadássorozat is folytatódni fog.
Legfrissebb fejleményként pedig a Tasnim iráni hírügynökség arról számolt be, hogy
az iráni haditengerészet egy Alborz típusú rombolót küldött a Vörös-tengerre.
Ezzel Irán is hadihajókkal van jelen mostantól az egyre fokozódó feszültségekkel sújtott közel-keleti vizeken.
Ezt is ajánljuk a témában
Irán jemeni barátai konténerhajókat fenyegetnek, Nagy-Britannia légicsapást helyezett kilátásba – az olajár pedig csak emelkedik.
A Maersk a vasárnapi esetet követően bejelentette, hogy 48 óráig szünetelteti a szállítmányozást ezen a vízi úton. A forgalom kiesés óriási gazdasági károkat okoz – a dán Maersk és a német Hapag-Lloyd vállalat bonyolítja a világ tengeri szállítmányozási feladatainak negyedét. Ráadásul nemcsak ezen cégek, de a kisebbek közül többen, így a CH Robinson, az Evergreen, a HMM, az Ocean Network Express, a Wallenius Wilhelmsen vagy a Yang Ming Marine Transport is
azt tervezi, hogy ideiglenesen visszamondja az izraeli célpontú szállítmányok befogadását,
illetve hajóival elkerüli a Vörös-tengert (ez utóbbi az afrikai kontinens körbekerülését jelenti, ami szintén drámai módon megnöveli a szállítás költségeit és idejét is).
Mivel a veszélyeztetett vízi útvonal egyúttal olajszállítási útvonal is, szakértők a tengeri konfliktus elhúzódásának esetére olajválságot, a kőolaj árának drasztikus megemelkedését prognosztizálják.
Nyitókép: Izraeli hadihajó a Vörös-tengeren december végén (fotó: Alberto PIZZOLI / AFP)