Úgy ünneplik a kis Jézuskát, hogy számukra Ő nem Isten fia: amit ők vallanak, az legfeljebb annyi, hogy „létezik egy [személytelen] fensőbb lény vagy szellemi hatalom”.
A tanulmány meg is állapítja: itt nem egyszerűen az egyházak intézményének válságáról van szó, hanem a hit válságáról, és minden ellenkező híresztelés ellenére nem tűnik úgy, hogy létezne egyházakon kívüli tényleges vallásosság, vagy akár csak érdemi istenkapcsolat – mármint: a számok elég egyértelműen mutatják, hogy amelyik német nem jár templomba, az otthon se imádkozik rendszeresen.
Tekintve, hogy a német katolikusoknak 73, az evangélikusoknak 65 százaléka tervezi vagy nem tartja kizártnak, hogy (papíron) kilép egyházából, a kutatás készítői megkérdezték tőlük, mit kellene tenniük az egyházaknak ahhoz, hogy vonzóbbakká váljanak – és egészen sajátos válaszokat kaptak. Azzal az állítással, hogy „erőteljesebben kellene a vallási kérdésekre koncentrálniuk”, csupán 25 százalék értett egyet, ezzel ez a tényező bizonyult a legkevésbé kívánatosnak – a transzcendens képviselőitől nem elvárás a transzcendens érdemibb közvetítése.
Ellenben 43 százalék nem lépne ki akkor, „ha az egyház társadalmi-politikai téren erősebben odatenné magát”,
és 66 százalék maradna esetleg mégis, ha az egyház „radikális reformon menne keresztül” (azaz ha az egyház megtérne hozzá, a Jézusban nem hívő egyháztaghoz). A válaszadók bő egynegyede ugyanakkor azt a választ jelölte meg, hogy tótágast is állhat az egyháza, előbb-utóbb mindenképp ki fog lépni – megjegyzendő, hogy akik a 2012. évi hasonló felmérésben jelezték biztos kilépési szándékukat, három évvel később már tényleg nem voltak (papíron) az egyház tagjai, azok pedig, akik azt állították, „tulajdonképpen” akár ki is lépnének, nyolc évvel később mind valóban eltűntek.