Most, hogy a magyarországi közvélemény-kutatási adatok nyomán némelyek épp kezdenék azt gondolni, hogy lám, ennél még a progresszív nyugaton is vallásosabbak az emberek, vaskos tanulmányt tett közzé a Németországi Evangélikus Egyház, reprezentatív felmérés alapján boncolgatva, hogyan is állnak a németek manapság a hittel és a vallással.
Nos, miközben 52 százalék tartja magát katolikusnak, evangélikusnak vagy egyéb kereszténynek, mindössze 13 százalék életében releváns valamilyen szinten az egyház, 11 százalék imádkozik naponta, és 9 százalék szokott vallási okokból böjtölni.
A nyugat-német katolikusoknak 15 százaléka gondolja egyáltalán elméleti szinten úgy, hogy a keresztény-léthez hozzátartozik a miselátogatás
(ennél még a vallástalanok is jobban képben vannak a maguk 18 százalékával); hozzájuk képest a kelet-német katolikusok körében az arány egész istenes, 27 százalék.
De van ennél meghökkentőbb is: mára a németek csupán 19 százaléka hisz abban, hogy „létezik Isten, aki Jézus Krisztusban kinyilatkoztatta magát” – konkrétan a magukat evangélikusoknak vallók 71 százaléka, a katolikusoknak pedig 68 százaléka úgy „keresztény”, hogy közben a dolog velejét, a lényegét még csak nem is hiszi.
Úgy ünneplik a kis Jézuskát, hogy számukra Ő nem Isten fia: amit ők vallanak, az legfeljebb annyi, hogy „létezik egy [személytelen] fensőbb lény vagy szellemi hatalom”.
A tanulmány meg is állapítja: itt nem egyszerűen az egyházak intézményének válságáról van szó, hanem a hit válságáról, és minden ellenkező híresztelés ellenére nem tűnik úgy, hogy létezne egyházakon kívüli tényleges vallásosság, vagy akár csak érdemi istenkapcsolat – mármint: a számok elég egyértelműen mutatják, hogy amelyik német nem jár templomba, az otthon se imádkozik rendszeresen.
Tekintve, hogy a német katolikusoknak 73, az evangélikusoknak 65 százaléka tervezi vagy nem tartja kizártnak, hogy (papíron) kilép egyházából, a kutatás készítői megkérdezték tőlük, mit kellene tenniük az egyházaknak ahhoz, hogy vonzóbbakká váljanak – és egészen sajátos válaszokat kaptak. Azzal az állítással, hogy „erőteljesebben kellene a vallási kérdésekre koncentrálniuk”, csupán 25 százalék értett egyet, ezzel ez a tényező bizonyult a legkevésbé kívánatosnak – a transzcendens képviselőitől nem elvárás a transzcendens érdemibb közvetítése.
Ellenben 43 százalék nem lépne ki akkor, „ha az egyház társadalmi-politikai téren erősebben odatenné magát”,
és 66 százalék maradna esetleg mégis, ha az egyház „radikális reformon menne keresztül” (azaz ha az egyház megtérne hozzá, a Jézusban nem hívő egyháztaghoz). A válaszadók bő egynegyede ugyanakkor azt a választ jelölte meg, hogy tótágast is állhat az egyháza, előbb-utóbb mindenképp ki fog lépni – megjegyzendő, hogy akik a 2012. évi hasonló felmérésben jelezték biztos kilépési szándékukat, három évvel később már tényleg nem voltak (papíron) az egyház tagjai, azok pedig, akik azt állították, „tulajdonképpen” akár ki is lépnének, nyolc évvel később mind valóban eltűntek.
Meglepő lehet továbbá, hogy Németország lakosságának 35 százaléka egyházi óvodába járt;
sőt, akiknek az elmúlt tíz évben volt óvodás gyerekük, azoknál ez az arány 43 százalék – ugyanakkor a szülők nagy többségének esetében ez semmiben nem befolyásolta az egyházhoz való kötődést. De miért is várnánk el, hogy egy katolikus óvodába belépve bárki is automatikusan nyisson a transzcendens felé, ha ez még a templom esetében sem egyértelmű: a „Nevezze meg, miért megy (akár csak időnként) templomba” kérdésre 81 százalék jelölte meg indokként a belső teret, a zenét és az atmoszférát (azaz a dolog esztétikáját), 70 százalék megy a prédikáció miatt, és csupán 25 százalék azért, hogy átéljen valamit a szentségből.