Aki aktívan részt vesz az egyház életében, annak ez a videó pont nem mond semmi újat, aki pedig az egyháztól eltávolodott vagy kereső, azt kifejezetten a saját (elő)ítéleteiben erősíti meg, nemigen segítve elő a keresztény közösségekhez való csatlakozást. Teljesen igaz, hogy nem lehet még a pályázatírás feladatát is a plébánosokra lőcsölni – de esetleg egy fél mondat arról, hogy a szolgáló szeretet, valamint a laikusok részvétele jegyében az efféle tevékenységeket pont átvállalhatja bármely hívő? Jobban működő plébániákon a papnak még a plébánia címére érkező e-mailekkel se kell foglalkoznia, mert áldozatos, megbízható önkéntesek megválaszolják helyette az apró-cseprő kérdéseket –
oly szép lett volna, ha az efféle bevált gyakorlatokról is hallottunk volna a beszélgetésben, a bennfentes pletykák helyett.
A plébánián gürcölő hívek örülhetnének, hogy a Youtube-on is elismerik munkájuk fontosságát, a kényelmesebbjének fejében esetleg átsuhanhatna, hogy heti egy órában vállalhatna valamit, a külső szemlélő pedig értesülhetne arról, hogy minden hibája és esendősége mellett ez egy élő egyház, ahol igenis tudnak működni a dolgok, ha valaki kész tenni ennek érdekében.
Lásd egy másik csatorna szinte egyidejűleg közzétett aktuális podcastját, amelyben egy nagycsaládos házaspár meséli el, hogyan formálódott a gyerekekkel sokáig otthon levő édesanya fejében a hajléktalanok segítésének gondolata, és miként építettek fel az évek-évtizedek során egy valóban hiánypótló szolgálatot. Az édesapa külön rámutat: „Az a nagy kérdés, hogy én egy olyan Istent akarok-e, meg egy olyan hitet akarok-e, amit én találok ki a saját lelki komfortom érdekében (…), vagy a nem emberi bölcsességet, az isteni bölcsességet” keresem. Lásd „Izajás 55, tessék elolvasni” – buzdít, ismételten rákérdezve: „Mit akartok? Az igazi Istent, vagy pedig azt a szánalmas, szentimentális, gejl és ragadós-nyálas pótlékot? Bocsánatot kérek” (vö.: „Aki »olcsón« él, annak »olcsó« boldogsága lesz”, ahogy azt Papp Miklós atya néhány Youtube-videójából is megtanulhattuk).
Ez a házaspár is ugyanúgy a katolikus egyház tagja, helló, mint a két kilépett pap, a velük készült beszélgetést egyelőre mégis hatszor kevesebben nézték meg, hisz nem előzte meg sajtómarketing.
De azért ismerjük el, Hodász Andrásék beszélgetésében is akadt figyelemfelkeltő mondat: „a Magyar Katolikus Egyházat egy keresztényüldözés tudná visszasegíteni az eredeti küldetéséhez”. Ami jól hangzik egy kényelmes szobából, és nyilván értjük, hogy milyen valós problémákat próbál megvilágítani a költő némi hiperbolával, de nem lehetne esetleg úgy, hogy mindenki, akinek ez a meggyőződése, az a saját példáján keresztül bebizonyítja igazát? Hogy amikor akár a felettesei viselkednek vállalhatatlanul, akár a körülmények zordak, akkor nem azt mondja, hogy inkább abbahagyom, hanem a nagy szentek példájára az életét áldozza az evangélium hirdetéséért, adott esetben nem mártírhalál, hanem évtizedekig tartó csendes, sziszifuszi imádságos szolgálat formájában?