Most valószínűleg megbotránkoztatom Szobota Zoltánt és az olvasók egy részét is, de meggyőződésem szerint éppen ezt kell tennem: a csecsemőket lefejező terroristák minden kétséget kizáróan éppúgy emberek, mint bármelyikünk.
Éppen ez az igazi botrány, amivel szembe kell néznie minden gondolkodó embernek.
Itt nem a gonosz valamiféle emberen túli alakzatát és közvetlen feltárulkozását látjuk, hanem a bűnt. A bűn pedig nem banalitás. Elhiszem, hogy mindannyian nyugodtabban tudnánk aludni, ha kijelenthetnénk, hogy „az emberek nem gyilkolnak csecsemőket, nem erőszakolják és csonkítják meg védtelen áldozataikat.” Ám mindennek az ellenkezője igaz.
A jelen sorokkal bírált teológus téves kérdéseket fogalmaz meg és így óhatatlanul téves antropodíceát kerekít az Izrael elleni támadásból. Jellemző módon, 21. századi teológusként nem a gonosz misztériuma, nem Isten jósága és nem is a bűn mibenléte érdekli, hanem az ember jósága. Ez az alapintenció húzódik meg sorai mögött.
Minden igyekezetével azon van, hogy a csecsemőket lefejező terroristákat kizárja az emberi nemből és ezáltal emberként egy jó társaság tagjának érezhesse magát.
Ha a Hamász terroristái nem emberek, hanem amolyan élő kárhozottak, akkor ezzel azt feltételezzük, hogy a bűneik fölötte állnak az isteni megbocsátás lehetőségének (bűnük tehát egyfajta negatív abszolútumot képez). Ez a fejtegetés lélektani szempontból érthető, filozófiai és teológiai szempontból viszont teljesen abszurd állítás. Ki teremtette a Hamász terroristáit, illetve ki teremtett olyan világot, amelyben az ember szabadsága lehetővé teszi a gonosszal való messzemenő együttműködésüket? Talán bizony egy gonosz demiurgosz hozta létre a terroristákat?
Ilyesmit a keresztények sohasem gondoltak.
Úgy sejtem, hogy a szerző célja az volt, hogy összeegyeztesse az ember jóságáról vallott naiv elképzeléseit azzal a nyilvánvaló ténnyel, hogy a terroristákat likvidálni kell. Ebbe viszont igazán kár volt belekevernie az emberi lelket és a teológiát. Humanista illúzió, hogy a társadalomra veszélyes fanatikus gyilkosokat csak akkor lehet legitim módon likvidálni, ha előbb kijelentjük róluk, hogy nem emberek. Mindazzal szemben, amit a bírált szerző feltételez, terroristákat anélkül is ki lehet iktatni legitim módon, hogy különféle intellektuális zsonglőrmutatványok keretében letagadnánk ember voltukat.
A szerző eszmetörténész
(Nyitókép: NurPhoto via AFP/Majdi Fathi)