Ez fájt! Az UEFA jól kibabrált Szoboszlaiékkal
A 2026-os labdarúgó-világbajnokság európai selejtezőinek sorsolásán a Nemzetek Ligája-osztályozós válogatottjai automatikusan négycsapatos csoportokba kerülnek.
„Semmit sem tudtunk a sportról – most már a megszállottjai vagyunk” – mondja a kanadai filmsztár a wales-i futballcsapat megvásárlásáról szóló dokumentumfilm-sorozatban. De mi visz rá arra hollywoodi színészeket, hogy egy, a megszűnés szélén álló európai focicsapatot vegyenek? Cikkünkből kiderül.
2020 novemberében érkezett a hír: Ryan Reynolds és Rob McElhenney hollywoodi színészek megveszik a futballtörténelem harmadik legidősebb klubját, az észak-wales-i AFC Wrexhamet. Az amerikai sztárok kétmillió fontért szerezték meg a klubot, amely – akkor még – a National League-ben, az angol labdarúgás ötödosztályában szerepelt.
A két tengerentúli sztáron kívül van egy fontos kulcsfigurája a történetnek, aki nélkül valószínűleg nem is hallott volna a Wrexhamről Reynolds és McElhenney. Ő nem más mint Humphrey Ker, brit színész, forgatókönyvíró, aki az Amerikába költözése után együtt dolgozott McElhenney-vel a Mythic Quest című sorozat szkriptjén.
Azokban az időkben járunk, amikor Jürgen Klopp Liverpoolja az aranykorát éli: Premier League győzelem, Bajnokok Ligája menetelés, folyamatos örömünnep az Anfielden. Ker nagy Liverpool-fan hírében áll, ebédszüneteiben folyamatosan figyelemmel követte csapata mérkőzéseit, amit McElhenney eleinte kigúnyolt, majd idővel mindinkább lenyűgözte az az érzelem, amelyet a vörös csapat szereplése kiváltott munkatársából.
A forgatókönyvíró a Sunderland 'Til I Die című Netflix-sorozatot ajánlotta a színésznek, hogy McElhenney megértse, miről is szól a futball és hogy hasonlítsa össze a klubok közösségre gyakorolt hatását az amerikai sportfranchise-okéval. Jó ötletnek bizonyult az ajánlás: a színészt azonnal megérintette a feljutás lehetősége és a kiesés veszélye kiváltotta emóció, amely fogalmak idegenek a legtöbb amerikai sportrajongó számára. Eldöntötte, saját klubjával akarja leforgatni a saját dokumentumfilmjét.
Ker össze is állított egy kisebb listát azon csapatokból, amelyek felkelthetik a színész érdeklődését. Ezek közül két okból emelkedett ki a Wrexham. Egyrészt rendelkezett egy hűséges és szenvedélyes szurkolótáborral, másrészt fontos szempontnak bizonyult, hogy nincs a közelében más nagyobb futballklub.
A wales-i csapat fő bevételi forrása a mérkőzésekre eladott jegyek voltak. A koronavírus-járvány idején azonban ettől elesett a klub, hiszen zárt kapuk mögött kellett megrendezni a bajnoki fordulókat. Befektetésre volt szükség, így nyitottan állt az ötlethez a klub szurkolóiból álló tulajdonosi csoport (Wrexham Supporters’ Trust).
„Volt tv-s pénzem, de filmesre volt szükségem” – így vezette fel Rob McElhenney az egész történetet megörökítő doku-sorozatban, hogy szponzoráció miatt megkereste Ryan Reynolds-ot. Soha nem találkoztak előtte, nem is élte bele magát McElhenney a dologba. Aztán jött a meglepetés.
Nem szponzorálni akarom a Wrexhamet, hanem megvenni veled”
– válaszolta Reynolds. A vételi szándékot 2020 szeptemberében jelentették be, novemberben szavazott róla a közel kétezer walesi szurkolóból álló tulajdonosi csoport. A voksoláson az arra jogosultak 91 százaléka vett részt, és több mint 1800 szavazat támogatta a filmesek érkezését. Kezdődhetett az építkezés.
Az első hónapok mindkét szupersztárnak csalódást hoztak. Nem értettek a játékhoz, nehéz volt a tengerentúlról irányítani a bizniszt, és nem kapták meg azt az izgalmi faktort sem, amit a netflixes sorozatban láttak. Nem jöttek az eredmények.
Aztán 2022. április 2-án jött a fordulópont: a Wrexham bejutott az FA Trophy kupasorozat elődöntőjébe, ahol egy, a 91. percben szerzett góllal győzte le a Stockport együttesét s bejutott a fináléba, amit az angol labdarúgás szentélyében, a Wembley-ben rendeztek. Ez a mérkőzés volt Reynolds-ék számára az első dózis a futball eufóriájából, amire hamar rá is függtek.
McElhenney és Reynolds a kezdetektől fogva nyíltan vállalták, hogy a saját útjukat járják. Üzletet akartak építeni, dokumentum-sorozatot gyártani, amit előbbi úgy írt le: ez egy „szerelmeslevél a munkásosztálybeli közösségeknek”. Azt is tisztázták, hogy egy cseppet sem értenek a labdarúgáshoz. Mint Reynolds mondta: „egy átlagos ötéves Wrexhamben többet felejtett el a fociról, mint amennyit mi valaha is tudni fogunk”. Ezt alá is támasztja ez a kis részlet, amikor egy lesgólnak perceken keresztül örvendeztek a tulajdonostársak:
Később Reynolds úgy fogalmazott:
A gyengeségeik helyett arra fókuszáltak, mivel tudnák segíteni a klubot. A korábbi szponzort a TikTok váltotta fel, ami megtízszerezte bevételi forrásokat. Más nagy márkák, például az Expedia is beszállt a csapatba, miközben Reynolds és McElhenney felpörgette a nyilvánosságot, és milliókhoz juttatta el a Wrexhamet az USA-ban.
Tavaly decemberben még a frissen megkoronázott III. Károly is meglátogatta a wales-i klubot. „Lehetőségem adódott megnézni Wrexham egyik másik csodáját, nevezetesen a futballklubot, ahol azon dolgoznak, hogy Wrexhamet olyan módon helyezzék fel a térképre, mint eddig soha” – fogalmazott a brit király.
Természetesen a fentebb említett marketingmunka nem lett volna elégséges a megfelelő személyügyi változtatások nélkül: felkérték az English Football League korábbi vezérigazgatóját, Shaun Harvey-t, hogy Ker mellett segítsen a klub vezetésében. Valamint sikerült olyan játékosokat is igazolni, akik hozzásegítették a klubot ahhoz, hogy 15 év után ismét felkerüljön az angol negyedosztályba.
Így zajlott a wrexhami fieszta a várva várt feljutás után:
Az Independent beszámolója szerint még mindig találni egy-egy szkeptikus Wrexham-szurkolót, aki visszavágyik a régi időkbe, amikor még nem volt határvonal a szurkolók és a tulajdonosok között. De a kritikusok már kevesen vannak. Az 1864-ben alapított klubot minden bizonnyal megcsapta volna a megszűnés szele az új beruházás nélkül.
A kanadai filmsztár 2018-ban próbálta ki magát először az üzleti életben, amikor az Aviation American Gin részvényese lett: a márka kreatív igazgatójaként dolgozott, majd alig két évvel később eladta egy európai italgyártó vállalatnak cirka 610 millió dollárért. Ugyanebben az évben társalapítója lett egy produkciós cégnek és marketingügynökségnek, a Maximum Effortnak, ami azóta is példátlan sikereket arat marketingiparban.
Ezen kívül Reynolds az igazgatótanács tagja a Match Groupnál, amely a népszerű online társkereső szolgáltatások (például a Tinder) legnagyobb globális portfóliójának tulajdonosa és üzemeltetője.
2022 novemberében a színész megerősítette, érdeklődik az NHL-ben szereplő Ottawa Senators hokicsapat megvásárlása iránt. A BBC szerint a klub eladása hírességek közötti licitháborúvá alakult: Reynolds mellett Snoop Dogg és The Weeknd is magáénak szeretné tudni.
Az ajánlatot azonban az ESPN beszámolója alapján az utolsó pillanatban ejtették, miután az NHL elutasította az ottawai új aréna építésére irányuló 30 napos hosszabbítási kérelmet. Az 1992-ben alapított jégkorongcsapat még soha nem nyerte meg a Stanley Kupát.
Nyitókép forrása: Matthew Ashton – AMA/Getty Images