Az eredményt látjuk. Életben maradt a szent tehén, és a líra 2018-as első összeomlásánál – amikor is a 4,5 líra/euró körüli árfolyam 7 fölé szökött – 24 százalékra emelt alapkamatot 2020 tavaszára 10 százalék alá csökkentették. Tették ezt épp akkor, amikor a Covid miatt a pénzpiacok amúgy is irracionális mértékben megijedtek, és kifelé lapátolták a pénzt a feltörekvő piacokról. Ennek megfelelően az euró 2020 októberére már 9 lírát ért, és 2021-ben már a kamat 19 százalékra emelése sem segített rajta, a pénzpiacok Törökországgal szembeni bizalmatlanságát ennyi kamat sem enyhítette, az energia- és élelmiszerárak növekedésének köszönhetően a török fizetőeszköz 18 líra/euró fölött zárta a tavalyelőtti évet, s azóta is gyengül, igaz, lassabban.
Erősödésre semmi esély, mert a külkereskedelmi mérleg továbbra is negatív, a nemzeti bank pedig Erdoğan parancsára, több jegybankelnök leváltása után 2021 vége óta folyamatosan kamatot vág.
Arra semmi esély, hogy értelmes külföldi befektető 8,5 százalékos kamatért cserébe folyamatosan gyengülő lírát vegyen,
ehhez egyszerűen túlságosan durván negatív a reálkamat. Épp az a hatás nincs, ami Magyarországon: tavaly ősz óta a jegybank 18 százalékos irányadó kamata miatt a befektetőknek vonzó a forint, ami így meg tudja tartani erejét addig, amíg az energiaimport miatt felborult magyar külkereskedelmi mérleg újból egyenesbe nem jön.
Mindez persze a tavalyi évben egy az egyben beépült a török inflációba, ami októberben 85,51 százalékon tetőzött, idén áprilisban pedig – leginkább a magas tavalyi bázisnak köszönhetően, de az erdoğani külpolitika következtében Törökország számára továbbra is elérhető olcsó orosz energia, illetve a szankciók megkerülésében való segítségnyújtás masszív haszna miatt is – 43,68 százalékra mérséklődött, s ez az a szám, amivel Erdoğannak a török választók felé el kell majd vasárnap számolnia.
Ezt gondolja az elnök
Az erdoğanómia mögött a gyakran hangoztatott, kamatszedést tiltó Korán-vers mellett – amely nyilvánvalóan politikai fügefalevél, hiszen az elnök alatt korábban 20 százalék fölötti alapkamatok is voltak, s a 8,5 százalékos irányadó kamat sem felel meg a kamatmentesség muszlim parancsának – egy sajátos gazdaságpolitikai gondolatmenet áll. Ez a gondolatmenet egyébként kísértetiesen hasonlít azokéhoz, akik Magyarországon tavaly a forint megmentésére kamatemelések helyett
valamiféle nagyszabású azonnali dekarbonizációt és az orosz energiaforrásokról való leválás bejelentését javasolták,
hogy az energiadrágulás által felborított külkereskedelmi mérleg jelentette nyomás megszűnjön a forinton.
Erdoğan lényegében azt szeretné, hogy a magas inflációs környezetben végrehajtott kamatcsökkentés serkentse a hitelezést, s a hitelekből épüljenek exportra termelő beruházások, melyek aztán többletessé teszik a török külkereskedelmi mérleget, ezáltal erősítik a lírát, amitől az infláció végeredményben megáll. A gondolatmenet önmagában állva teljesen logikus, a gondot a kommunizmus örök problémája jelenti: „tudjuk, mi lesz, de addig mi lesz?”
Ahogy a magyar energiaellátás több mint 50 százalékos importfüggőségét, úgy a török külkereskedelmi mérleg 2021-es, 140 százalékos deficitjét sem lehet egyik napról a másikra, politikai bejelentésekkel felszámolni – ezek akkor is többéves projektek, ha kormány minden erejét megfeszítve csak ezeken dolgozik. Ahhoz, hogy az ország az árfolyamgyengítéssel inflációt okozó fundamentális, reálgazdasági problémák megoldásáig se álljon bele a földbe, meg kell győzni a pénzpiacokat, hogy legyenek kedvesek finanszírozni a lírát (ahogy finanszírozzák a forintot is) – ez pedig az inflációval köszönőviszonyban sem lévő kamattal nem működik, emelni kell tehát a kamatot akkor is, ha ettől gyengül a hitelezés és a növekedés.
A pénzpiacok elől nincs menekvés
– ebbe belenyugodott Bill Clinton, belenyugodott Liz Truss, belenyugodott Orbán Viktor és Matolcsy György is, Recep Tayyip Erdoğan viszont még nem nyugodott bele.
Lehet-e még Erdoğannak igaza?
Erdoğannak egy szerencséje van, vagyis inkább másfél. Az egyik az, hogy az elmúlt öt év vergődése az azt megelőző tizenöt év fényes sikerének mellékterméke – nem véletlenül a Türkiye yüzyılı, a „Törökország évszázada” az elnök legfőbb kampányszlogenje, hiszen Erdoğan gazdaságpolitikája távolról nézve most messze fényesebben csillog, mint közelről. A másfeledik pedig az, hogy
hazai és nemzetközi ellenzéke teljesen hamis sémákban magyarázza a gazdasági helyzetet.
Nem igaz ugyanis az, hogy Törökország problémái abból adódnak, hogy Erdoğan szerintük autokratikus, jogállamiatlan, korrupt rendszerébe nem jön külföldi működőtőke – 2021-ben a GDP 1,6 százalékának megfelelő FDI érkezett az országba, ugyanannyi, ami több, mint a puccs évében, 2016-ban, és több, mint 2013-ban, amikor Törökország még parlamentáris és nem elnöki köztársaság volt. Törökország az elmúlt ötven évben mindig kifejezetten csekély volt a külföldi befektetések súlya, s az 1990-es években jellemző évi 0,5 százalékos éves GDP-arányos FDI-t épp Erdoğan alatt sikerült stabilan 1 százalék fölé tornászni. Alatta, 2006-ban érték el eddigi rekordjukat, a 3,6 százalékot is.
Márpedig Törökország elmúlt húsz éve azt mutatja,
az embereket kizárólag a gazdaság érdekli,
diktatúravádakkal kevésbé rezonálnak. Így ha Erdoğan bukik, az az erdoğanómia utóbbi öt évének nagy és súlyos tévedése miatt lesz – s a kutyát sem fog a szavazófülkében érdekelni semmiféle autokrácia, jogállam vagy korrupció.
Nyitókép: MTI/EPA/Sedat Suna