Történelmi messzeségbe kerülnek lassan a hatvanas évek, amikor nyughatatlan angolszász fiatalok egy kicsi, de annál zajosabb csoportja hirtelen betört az éterbe, s zenéivel és dalszövegeivel, öltözködésükkel és üzeneteikkel meghódították a nemzedékük szívét és elméjét. Előbb Amerika és Anglia feleselt egymásnak, majd a cunamiszerű hullám áttört Európába, még a Vasfüggönyön túli országokba is.
A hatvanas években alig néhány év alatt világsztárok sora született angol földön, sorolni is fölösleges: Beatles, Rolling Stones, The Who, The Kinks, és a többiek. Még egy-két évvel később már jött is az újabb nemzedék, egész zenei stílusirányzatok atyjaiként, mint a Led Zeppelin, a Black Sabbath, a King Crimson... és mellettük,
London legelszálltabb, LSD-ben, neonfényben, színpompában úszó művészklubjaiból kiemelkedve még egy zenekar: a Pink Floyd.
A Pink Floyd széles és több nemzedéket felölelő rajongótáborának egy szóval sem kell bemutatni a zenekar történetét, de még a felszínesebb zenekedvelők is ismerhetik a banda történetének főbb állomásait. Az első időszak Syd Barrettel, az őrült gyémánt frontemberrel, aki aztán túlságosan rajta maradt a szeren, s visszavonultan, megbomlott elmével élte le hátralévő életét. Aztán a teljes kibontakozás évei, egymást sűrűn követő lemezekkel, ahol a klasszikus négyes, Roger Waters, David Gilmour, Rick Wright és Nick Mason megannyi alapkövét lefektették a más jelző híján progresszív rocknak nevezett műfajnak, különböző szerzemények egész kaleidoszkópjával, az egyszerű folkos daloktól a több tételes, epikus alkotásokon át a hallgathatatlanságot súroló zajzenékig.
És jöttek a klasszikus, ma már a rocktörténet monolitjainak nevezett lemezek: az épp a minap 50 éves The Dark Side of The Moon, a Wish You Were Here, az Animals és a The Wall – ami nagyjából le is zárja a zenekar történetének aranykorát, s ami utána jön, az már a kiégések, a perlekedések, a szétszakadások, a kései próbálkozások és szólókarrierek korszaka, ami mind a mai napig elnyúlik.
A Pink Floyd nem vált volna azzá, ami lett Roger Waters nélkül.
Uh, de nehéz ember lehet Roger Waters – gondolhat bele bárki, aki kicsit is ismeri a fickó életútját. Kissé rosszmájúan azt is el lehet képzelni, hogy ha egy nemzedékkel korábban születik, s akkor élhette volna ki az egóját és megalomániáját, akár egy Szovjetunióért lelkesedő kommunista entellektüel – számos ilyen volt brit földön akkoriban –, vagy épp a túloldalon valami nácizmussal szimpatizáló brit mozgalmár vált volna belőle. Ez egyáltalán nem elképzelhetetlen, hiszen a saját művészete, dalszövegei, színpadi show-i is az efféle külső – és belső – démonokkal való küszködést, a saját belső sötét oldalával folytatott harcát tükrözik. De nem abba a nemzedékbe született – más időkben lett aztán tere az egója és megalomániája kiteljesedéséhez.