Importált bűnözés: bevándorló erőszaktevőket fogtak az Egyesült Államokban
Mindezt Massachusettsben, amelynek kormányzója már korábban közölte, nem működik együtt Trumppal a kitoloncolásokban.
Elutasítja a frissen megalakult Meloni-kormány, hogy az irreguláris migránsokat szállító, NGO-hajók olasz államterületen kössenek ki. A franciák és a németek viszont az olaszokra hárítanák az egész problémát. Patthelyzet a kikötőkben.
Botrányos körülmények között derült ki pénteken, hogy az olasz kormány több migráns jogvédelemmel foglalkozó civil szervezetnek is megtiltotta, hogy a fedélzetükön hajózó bevándorlók olasz földre lépjenek a kikötőkben. A Reuters szerint Olaszország álláspontja, hogy a bevándorlókért legalábbis részben azoknak az országoknak is vállalniuk kell a felelősséget, amelyeknek a lobogója alá az érintett hajók tartoznak. Ezt erősítette meg a POLITICO is.
Konkrét esetben három hajóról van szó, ezek közül kettő norvég, egy pedig német zászló alatt hajózik. A két norvég hajó összesen több mint 800 embert szállított, míg a német hajó fedélzetén 179 személy tartózkodott (közülük száz kísérő nélküli kiskorú). A három hajó már több mint egy hete vesztegel olasz kikötőkben.
Olaszország jelezte: a fiatalokat és a hátrányos helyzetű személyeket (például a várandós nőket, betegeket) készek fogadni a parton, a többieknek azonban vissza kell hajózniuk nemzetközi vizekre.
Kép: A világoskék szín a Földközi-tenger nemzetközi vizeit jelöli. Forrás: Európai Parlament
A szicíliai Cataniában veszteglő, német zászló alatt hajózó legénység megtagadta a kormány utasítását. A Humanity 1 kapitánya jelezte, hogy az olasz kikötőben kíván maradni a továbbiakban is.
Olaszország a múlt héten hivatalosan is megkereste Németországot és Norvégiát azzal,
Ráadásul – írta az olasz kormány – cselekedetükkel az illegális migráció elleni harcot is hátráltatják.
Válaszul Norvégia elhárította saját felelősségét. Az északi ország arra hivatkozott, hogy nem felel az ugyan norvég zászló alatt hajózó, de magántulajdonban álló hajók fedélzetén szállított személyekért.
hogy minél hamarabb nyújtsanak segítséget, mivel az NGO-k által üzemeltetett hajók fontos szerepet játszanak a tengeren bajba jutottak megsegítésében.
Franciaország részéről Gerald Darmanin belügyminiszter pénteken a nemzetközi jogra hivatkozva úgy fogalmazott, hogy jelen esetben Olaszország a „legközelebbi kikötő”, ennek megfelelően az olaszoknak kötelességük befogadniuk a hajókat. Darmanin Németország nevében is rögzítette továbbá, hogy hazája és Németország is kész befogadni a partra szálló migránsok egy részét.
A vitához Ferenc pápa is csatlakozott. A katolikus egyházfő hangsúlyozta, hogy
s frontország lévén nem kellene magára hagyniuk Olaszországot, hogy egymaga dacoljon a nyomással.
Olaszországba október 27-éig egy hét alatt 6200 migráns érkezett; ehhez képest a tavalyi évben, ugyanebben az időszakban 1400-an érkeztek a dél-európai országba. Az Al Jazeera szerint az egész évre vetítve ez a szám 88 ezer, miközben 2021-ben 55 ezer körül alakult az Olaszországba bevándorlók száma.
A frissen felállt olasz jobboldali Meloni-kormány keményvonalas politikát követ az illegális migráció elleni harcban. Ez a téma a kormánypárt választási kampánya során is kiemelt jelentőséggel bírt. A Meloni-kormány szerint
a Földközi-tengeren tevékenykedő NGO-k lényegében „taxiszolgáltatást” végeznek,
azokat a bevándorlókat segítve, akik a jobb élet reményében indultak Európa irányába.
Emlékezetes, hogy Georgia Meloni koalíciós partnere, Matteo Salvini még belügyminiszterként volt éllovasa annak, hogy gátat szabjon a migránsmentő NGO-k tevékenységének. „Zárjuk be a kikötőket!” – szólt 2018-19 között Salvini szlogenje.
Az új kormány várhatóan a bíróságon is szembe találhatja magát az érintett NGO-kkal. A német SOS Humanity előrevetítette, hogy kész a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága elé vinni az ügyet. Az Al Jazeera szerint, ha az NGO-k a bíróságon sikerrel járnak, Olaszország legalább 50 ezer euró összegű bírságra számíthat.
Kép: Vincenzo Circosta / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP