Mark Rutte elszabadult: A NATO-nak háborús gondolkodásmódra kell váltania
A főtitkár a védelmi kiadások növelésére, valamint háborús gondolkodásmód elsajátítására sürgette a szövetség országait.
Eltelt a négy hónap, véget ért a balti légtérvédelmi misszió magyar vezetése. Lapunk hamarosan a balti helyszínről tudósítja olvasóinkat az őrségváltásról!
Augusztus elseje óta – immár harmadik alkalommal – négy hónapon keresztül vezető nemzetként
vagyis a Balti légtérvédelmet (Baltic Air Policing).
A légtérrendészeti misszió még 2004-ben kezdődött, amikor a három szovjet utódállam – Észtország, Lettország és Litvánia – egy népszavazás eredményeként csatlakozott a NATO-hoz. Mivel a balti államok nem rendelkeztek önálló légierővel, így a NATO átvállalta légterük őrzését. Erre a három ország speciális földrajzi elhelyezkedése miatt volt szükség, hiszen keletről Oroszország és Fehéroroszország, dél-nyugatról pedig a kalinyingrádi orosz enklávé szomszédságában fekszenek. A missziót – négyhónapos váltásokban – a NATO készültségi erejének (NATO Response Force) tagjai látják el, az ebben való részvétel önkéntes jellegű.
A műveletet – aminek a Šiauliai nemzetközi repülőteret jelölték ki központnak – kezdetben négy vadászgép látta el, de 2014-ben
A NATO emellett kibővítette a misszióban résztvevő helyszíneket és az észtországi Ämari légibázisra és a lengyelországi Malborki bázisra is telepített gépeket.
A magyar kontingens a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázis
úgynevezett Quick Reaction Alert feladatot látva el. Ez azt jelenti, hogy azonosítatlan repülőgép észlelése esetén a vadászgéppárnak 15 percen belül a levegőbe kell emelkednie, harckész állapotban.
A készenlétben álló vadászgépeket abban az esetben riasztják, ha a Baltikumhoz közeli nemzetközi légtérben (vagy a Baltikum légterében) észlelnek azonosítatlanul repülő gépeket. Ez vagy azt jelenti, hogy a pilóta nem veszi fel a rádiókapcsolatot a légtérellenőrzést végzőkkel, vagy nincs repülési terve, vagy kikapcsolt fedélzeti helyzetjelzővel közlekedik.
Korábban mi is írtunk róla, a magyar légierő harmadik litván missziójának első két hónapjában hatszor riasztották a Gripeneket – minden alkalommal orosz gépek miatt. Ez abban a tekintetben mindenképp csökkenést jelent, hogy a második – 2019-es – műveletben a magyar gépeknek negyven éles riasztásuk volt négy hónap alatt.
Lapunk hamarosan a balti helyszínről tudósítja olvasóinkat az őrségváltásról!
Nyitókép: MTI/Ujvári Sándor