Lengyelország és az ukrán területek közös történelmét hosszú ideig egy egyértelmű alá-fölérendeltségi viszony határozta meg, ami a lengyelek számára volt kedvező. Nem tagadható, hogy a lengyel politikum egy része kifejezett nosztalgiával tekint erre az időszakra.
Ezt az Intermarium-koncepció száz évvel ezelőtti megjelenése és annak modern inkarnációi is alátámasztják. A Három Tenger elindításával Lengyelország formálisan is bejelentkezett a közép- és kelet-európai régió vezetői szerepére, amire természetesen több állam is rezignáltan reagált. Ezzel párhuzamosan Varsó a lengyel–litván állam egykori területén ma működő országokban is igyekszik erősíteni a jelenlétét, amire a lengyel közmédia litván és fehérorosz portfóliói is jó példák. E tekintetben a háború is kiváló alkalom Lengyelország számára, hogy megpróbáljon befolyást szerezni Ukrajna felett.
Az emberarcú Lengyelország barátsággal fogadja az ukrajnai menekülteket, szívesen odaadja levetett fegyvereit az ukrán hadseregnek,
a vezető politikusok pedig örömmel hangoztatják minden lehetséges nemzetközi fórumon, hogy aki nincs velük, az Putyinnal van.
De vajon sikerülhet-e Lengyelországnak regionális hatalommá fejlesztenie magát az ukrajnai háború közepette? Több jel is utal arra, hogy ennek sikere kérdőjeles. Az ukrán kormánynál Lengyelország aktivizmusa átmenetileg jól veheti ki magát, viszont semmi sem garantálja, hogy az a rendkívül ellenséges retorika, amit Volodimir Zelenszkij és kormánya hazánkkal szemben alkalmaz a háború kitörése óta, ne forduljon alkalomadtán Varsó ellen, amint az ukrán vezetés elégtelennek vagy nélkülözhetőnek ítéli a lengyel segítséget. Hacsak nem mér megsemmisítő vereséget az orosz hadsereg az ukránokra, a kijevi kormány pozíciója nem fog gyengülni a konfliktus végét követően. Annyi ereje mindenesetre biztosan lesz, hogy Lengyelország nem kívánatos befolyásszerzési próbálkozásait elhárítsa. S nem Ukrajna lenne az egyetlen régióbeli ország, amely nem kérne a lengyel dominanciából.