A szír lázadók oktatóvideóból próbálják elsajátítani egy helikopter üzemeltetésének fortélyait (VIDEÓ)
Egy, a kormányerők által hátrahagyott Mi-8-ast próbálgatnak a lázadók.
Műszaki hiba miatt elhalasztották az első helikopteres repülést a Marson.
Műszaki hiba miatt elhalasztották az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) Mars-helikopterének első, vasárnap estére – közép-európai idő szerint hétfő hajnalra – tervezett tesztrepülését, amely az első lett volna egy idegen bolygó felszínén. Az űrügynökség szombati közleménye szerint probléma lépett fel az Ingenuity nevű repülő szerkezet rotorjaink nagysebességű tesztje közben, ezért a tesztet félbe kellett szakítani. Az első rotortesztek sikeresek voltak, ezért a NASA pénteken még azt közölte, hogy a helikopter készen áll az első kísérleti repülésre, a magasba emelkedésre és egy helyben maradásra.
A rotorok hibásodtak meg
Az űrkutatási hivatal újabb közleménye szerint a rotorok nagysebességű tesztje közben keletkezett probléma, amikor a repülést vezérlő számítógépet repülési üzemmódba kapcsolták. Ezért az első valós tesztrepülést legkorábban április 14-én hajtják végre, miután kivizsgálták és kijavították a hibát.
Az ultrakönnyű helikopter a Perseverance marsjáróhoz erősítve érkezett meg a vörös bolygóra február 18-án.
Az Ingenuity továbbra is küldi az adatokat
A NASA közleménye szerint az Ingenuity a pénteki teszt közben fellépő technikai hiba ellenére „egészséges és biztonságos”, továbbra is küldi az adatokat. Az 1,8 kilogramm súlyú drón első körben három méter magasra próbál majd felemelkedni a Mars rendkívül ritka légkörében és 30 másodpercnyi egy helyben lebegés után visszatér a felszínre.
Eddig felfedezetlen területekre juthat el a helikopter
A nagyjából 85 millió dollárból fejlesztett Mars-helikopter forradalmasíthatja az űrkutatást. A NASA szerint a marshelikopterek alkalmasak lehetnek sziklafalak, barlangok és mély kráterek feltérképezésére, továbbá tudományos műszerek szállítására, valamint felderítőként segíthetik az emberek és a robotok munkáját.
(MTI)
Fotó: NASA/JPL-Caltech, YouTube