A horvát kormány mindenesetre nem izgatta magát túlságosan a nem csak a partvidékről érkező kritikák miatt. 2018-ban a szábor megszavazta a „lex LNG” néven elhíresült jogszabályt, ami jelentősen leegyszerűsítette az építkezéshez szükséges kisajátításokat, illetve 99 évre az LNG Hrvatskának adta az akkor még csak papíron létező terminál üzemeltetési jogát. A létesítmény építését ellenzők azt is kifogásolták, hogy a stratégiai fontosságúnak minősített projekthez kapcsolódóan
a kormány nem közölt költség-haszon-elemzéseket és várható megtérülési mutatókat,
ami tényleg elég problémás – és baljóslatú – egy olyan beruházás esetében, aminek a kétharmadát lényegében adókunákból és állami vállalatok költségvetéséből finanszírozzák.
Annál nagyobb az öröm a különböző energiapiaci szereplők körében. Az már a terminál megnyitásakor ismert volt, hogy az LNG Hrvatskának 2023 októberéig sikerült a létesítmény teljes kapacitását értékesíteni; 2027-ig pedig évi 2,1 milliárd köbmétert, vagyis a következő néhány évben a krki állomás biztosan jó kihasználtsággal fog működni. A partnerek között katari (a közel-keleti ország a világ egyik legnagyobb LNG-exportőre), svájci és magyar vállalatot is találni a „rezidensnek” számító INA és HEP mellett.
A magyar állami tulajdonban lévő MVM Csoporthoz tartozó Magyar Földgázkereskedő Zrt. horvátországi leányvállalatán keresztül 6,75 milliárd köbméternyi kapacitást kötött le a terminálban, amivel a legnagyobb ügyfelek közé tartozik. Mivel a magyar és a horvát földgázvezeték-hálózat néhány éve már összeér Drávaszerdahelynél, a Krk szigetéről érkező földgáz minden további nélkül eljuthat Magyarországra, így diverzifikálva a hazai ellátás forrásait.
Más kérdés, hogy a horvát adófizetők számára valószínűleg nem a krki terminál létrejötte volt az évezred energiabiznisze. Habár egyáltalán nem kizárt, hogy hosszú távon nyereséges lesz a krki LNG-kaland, a helyzet azért mégis az, hogy a jelentős részben közpénzből finanszírozott, átszámítva 83,5 milliárd forint összértékű beruházás
haszonélvezői a jelen állás szerint elsősorban külföldi vállalatok lesznek.
Az is kérdéses, hogy az omišalji beruházás mennyiben egyeztethető össze a horvát és az uniós vezetés hosszútávú, a megújuló energiaforrások kiterjedtebb alkalmazásával kapcsolatos terveivel. Az persze biztos, hogy Horvátország orosz gáztól való függését valóban segít csökkenteni a krki LNG-terminál – a kérdés viszont az, hogy az összekötött gázvezeték-hálózatok korában szükséges-e ennyit költenie egy ilyen beruházásra délnyugati szomszédjainknak.
A nyitóképen: az első LNG-szállítmány a krki terminálban. Fotó: MVM