Newhouse kifejti: hét évtizeden át Amerika intellektuális és kulturális életét egy sor intézmény alkotta és védelmezte: egyetemek, újságok, magazinok, lemezkiadók, könyvkiadók, professzionális szövetségek, kulturális központok, think tankek, Hollywood. Ezek az intézmények a tapasztalatok sokszínűségére reflektáltak, de mindent amerikainak neveztek, és ezzel alkottak koherenciát ebben a nagy és esetlen országban. Ezek nem gyárak voltak, hanem olyanok voltak, mint egy nagy és zűrös jazzbanda, akik végül mindig tudtak valami hiteleset és szépet alkotni, ha mindenki tette a dolgát.
Ez a világ azonban a hetvenes években elkezdett szétesni,
ahogy a gazdaságban a munkaerő költségének lefaragása, majd a munkahelyek külföldre való kiszervezése került a középpontba. Ez az elsorvadás végül az amerikaiak életét meghatározó intézmények (biztos munkahelyek, szakszervezetek, helyi újságok, vallási közösségek, klubok, főutcai üzletek) felszámolódásához vezettek.
„A laposság az a mechanizmus, amelynek segítségével egy ideológiailag motivált csoport az elmúlt évtizedben, az elmúlt három évben pedig egyre növekvő sebességgel, foglyul ejtette az amerikai kulturális és értelmiségi élet teljes összefonódó infrastruktúráját. […] Egyik intézmény esett el a másik után, aztán egész szektorok, például az újságírás, vetették magukat fintorgó elitek szűk bandáinak uralma alá, akik maguknak vindikálják azt a jogot, hogy megítéljék és irányítsák vélt alattvalóik életét.”
„A laposság mindent tönkretett”