Megszületett a döntés: Olaf Scholz ismét indul a kancellári tisztségért – Boris Pistorius szabaddá tette az utat
Scholz és Merz összecsapása várható a német előrehozott választásokon.
A német közlekedési miniszter mihamarabb lehetővé szeretné tenni az önvezető autók közúti forgalomban való megjelenését, azonban az igazságügyi tárca szerint erre mindaddig nem lesz lehetőség, amíg nem tisztázzák a járművek által gyűjtött adatok jogi helyzetét.
Andreas Scheuer német szövetségi közlekedési miniszter még a jelenlegi jogalkotási ciklusban szerette volna, ha a Bundestag törvényt hoz az önvezető járművek közúti forgalomban történő használatáról.
ezzel garantálva, hogy Németország a jövőben is megőrizze vezető szerepét az autóiparban.
Christine Lambrecht szövetségi igazságügyminiszter azonban elutasította a tervezetet. Indoklásában kifejtette, hogy az igazságügyi tárca egyetért azzal, hogy az önvezető járművek jelentősen hozzájárulnak az idősebbek és a mozgáskorlátozottak mobilitási nehézségeinek megoldásához, valamint ez a közlekedési megoldást a környezetet is kíméli. Azonban a szociáldemokrata politikus által vezetett minisztérium szerint a jelenlegi törvénytervezet inkább az autógyártóknak kedvez, míg a fogyasztók szempontjait kevésbé veszi figyelembe.
A tervezet értelmében az önvezető járművek által szolgáltatott adatok – így többek között a jármű pozíciója, illetve a megtett útvonalak – szabadon továbbíthatók lennének az Alkotmányvédelmi Hivatal, vagy a Szövetségi Nyomozóhivatal számára is.
Éppen ezért kiegyensúlyozott jogi keretekre van szükség, amely biztosítja az adatok szuverenitását, szabályozza azok feldolgozását, illetve a hozzáféréssel rendelkezők körét.
Az általános uniós adatvédelmi rendelkezésekkel összhangban a jármű tulajdonosa a keletkező adatok kezelője, vagyis az autógyárak nem írhatják elő, hogy a jármű megvásárlásával a tulajdonosok lemondjanak a közlekedési adatokkal kapcsolatos jogaikról. A gyártóknak azt is lehetővé kell tenniük, hogy a járművek tulajdonosai maguk is elmenthessék és továbbíthassák az adatokat, ezzel elkerülhető, hogy az autógyártók monopolizálják az adatforgalmat. Azon adatokat viszont, amelyek nem köthetők közvetlenül az adatszolgáltatóval össze, a köz számára elérhetővé kell tenni, elősegítve ezzel a fogalom- és várostervezési folyamatokat. Az önvezető autókra vonatkozó tervezet várhatóan az adatkezelési aggályok tisztázását követően ismét napirendre kerülhet Németországban.
Gergi-Horgos Mátyás