Az 1968-as diáklázadások adják az első empirikus jelét annak, mennyire fertőzte meg a kulturális marxizmus az amerikai felsőoktatást. A lázongások antikapitalista üzenete a kritikai elméletekre rímelt, míg a szexuális forradalom egyértelműen rezonált a posztmodern szubjektivista központi üzenetével: az a jó, amit az egyén jónak érez. A vietnámi háború-ellenes mozgalomban pedig már felsejlik a posztmodern kritikai elméletek egyik ma virágzó alaptétele: a jelen társadalma gonosz és agresszív, mert egy gonosz és agresszív történelem hozta létre. A 70-es évek végén történt az első kísérlet a „kritikai jogelmélet” meghonosítására a Harvard jogi karán, bár ekkor még sikertelenül. Barack Obama elnöki időszakáig kellett várni arra, hogy a kulturális marxizmus dominánssá váljon az amerikai jogtudomány legpatinásabb egyetemén.
A 80-as években a nyugati fősodratú gazdaságtudomány ismét a marxizmus hatása alá került. A marketing és a reklámszakma ifjú, diplomás titánjai meghonosították a ma már unalomig ismert jelenséget: életérzéseket kell eladni, nem pedig valódi teljesítményt. A Coca-Cola csak egy cukros üdítő, ami legfeljebb ízlik egyeseknek (és nem mellesleg felgyorsíthatja cukorbetegség kialakulását), de ha a 80-as évekbeli marketing kampány alapján tájékozódtunk akkor arra juthatunk, hogy boldogságot és szabadságot nyújt. Mindenki tudja mi a helyzet manapság. Az „életérzés” fetisizálása leplezetlen posztmodernizmus, de a „korlátok leküzdésének” – mely egy másik tipikus reklámelem, már kritikai elmélet íze van.
Az ezredfordulót követően már a kritikai elméletek és a posztmodern dominált a társadalomtudományok minden területén. A baloldali ideológia térnyerését igen plasztikusan szemlélteti Ben Shapiro 2004-ben Brainwashed: How Universities Indoctrinate America's Youth (Agymosás: fiatalok indoktrinálása az amerikai egyetemeken) címen megjelent könyve. A ma 36 éves amerikai sztárkommentátor a könyv írásakor egészen friss élményekkel rendelkezett az amerikai egyetemi valósággal kapcsolatban, hiszen még maga is Los Angelesben a Kaliforniai Egyetemen (UCLA) tanult.
A felsőoktatásban hamarosan megjelentek az olyan tárgyak, mint a kritikai rasszelmélet ,mely úgy kívánja lebontani a faji korlátokat, hogy minden fehér embert, ideértve a hároméves gyermekeket is, rasszistának állít be. Felbukkant a fehérség-kutatás, melynek célja leszámolni a fehér felsőbbrendűséggel, mint társadalmi konstrukcióval. De ott van a „nő-kutatás” is, mely „diszciplína” a nők férfiak általi totális elnyomását kutatja a 21. századi Amerikában, vagy a genderelmélet, mely azt állítja, hogy mindazok, akik saját biológiai nemükkel teljes összhangban elfogadják önmagukat nőknek illetve férfiaknak, elnyomják a transznemű kisebbséget. Csak ez utóbbiból 163 különböző amerikai felsőoktatási intézmény indít kurzust idén. A hasonlóan abszurd képzések száma pedig közelít a végtelenhez.
A kulturális marxizmus kötelező tárgyak formájában megjelent a természettudományoknál is. A helyzet mára odáig fajult, hogy vannak fiatal fizikusok, akik a legkomolyabban foglalkoznak azzal a gondolattal, hogy a tudományos módszer sarkalatos alapkövét képező cáfolhatóság feltételét elvessék. A genetikával foglalkozó biológusok pedig szembe fordulva saját tudományuk alaptételével állítják azt, hogy az emberi genom, tehát a szervezet teljes örökítő információja mégsem ad teljes képet az emberről, mint élőlényről. Ezek a jelenségek is a kulturális marxizmusnak tudhatók be, mely számára az objektív valóság létezése már-már vallásos tabu.