Az eljárásra azért került sor, mert 2015 szeptemberében az Európai Tanács a migránsnyomás okozta szükséghelyzetre figyelemmel hozott határozatcsomagot a migránsok tagállamok közötti kötelező szétosztásáról. E határozatok kapcsán Lengyelország és Csehország is jelezte, hogy a kötelező kvóta töredékének megfelelő számú menedékkérőt tud csak befogadni (ezek közül néhány tucat menedékkérő meg is érkezett lengyel illetve cseh földre), Magyarország pedig egyáltalán nem nyilatkozott arról, hogy a határozat alapján hány személyt tud áthelyezni hazánk területére, és végül egyetlen személyt sem helyezett át.
A három ország érdemben arra hivatkozott, hogy
a kötelező migránskvóta-határozatban foglaltak szemben állnak a közrend fenntartása, illetve a belső biztonság megőrzése melletti érdekekkel, ezért a határozatot nem áll módjukban végrehajtani.
Azt a Bíróság is elismerte, hogy a közrend fenntartása és a belső biztonság megőrzése melletti érvek megalapozottak lehetnek a menedékkérők kapcsán, így elvileg nem jogsértő az, ha „az eseti alapon lefolytatott vizsgálat végén a hatóságok olyan egybehangzó, objektív és pontos tényezőkre támaszkodnak, amelyek alapján gyanítható, hogy a szóban forgó kérelmező ilyen tényleges vagy potenciális veszélyt jelent”. A Bíróság tehát elsődlegesen azt tartja jogsértőnek a három tagállam – köztünk hazánk – álláspontja kapcsán, hogy Csehország, Lengyelország és Magyarország preventíve, azaz általános megelőzési céllal, kategorikusan mondott nemet a menedékkérők kötelező elosztására.