Konkrét példákon keresztül is meg tudjuk figyelni a német média elfogultságát. 2017-ben a The Financial Times cikkezett annak a kutatásnak az eredményeiről, amelyet a Hamburg Media School és a Lipcsei Egyetem készített a frankrurti Otto Brenner Alapítvány megrendelésére. Ebben megállapították, hogy a német fősodratú média nem volt kellőképpen kritikus a kormánnyal a 2015-ös menekültválság kapcsán, sőt, teljes egészében átvette a kormányzati kommunikációt. A Mainzi Egyetem kutatása arra is rámutatott, hogy a polgárok 55%-a úgy érezte, hogy ebben az időszakban rendszerszinten hazudtak nekik.
Claudia Zimmermann, a német közszolgálati rádió egyik munkatársa egy holland rádióműsorban beszélt arról a kölni tömeges zaklatások után, hogy a kormányzati narratíva követésére utasították őket. A menekültekről például pozitívan kellett nyilatkozniuk, erre már a Merkel-féle Wilkommenskultur kezdetekor figyelmeztetést kaptak. A Die Welt tudósítója, Boris Kálnoky, aki az MCC Budapest Lectures sorozatnak korábban már több ízben szintén vendége volt, arról számolt be, hogy a német újságírók utasításban kapták, hogyan írjanak a migrációs helyzetről. A bevándorlásról a berlini kormány pozitív képet akart mutatni, mert azt gondolták, hogy ez a többi országra is hatással lesz. Az egyoldalú, a kormányzat politikáját helyeslő tájékoztatás miértjéhez érdemes megnézni azt is, hogy kik a legnagyobb szereplői a német médiatérnek.
A tulajdonjogi viszonyokat vizsgálva három hatalmas médiakonszern uralja a német, és egyúttal az európai médiát: az Axel Springer, a Bertelsmann és a Funke Mediengruppe. Közülük az Axel-Springer a hazai olvasóknak sem lehet ismeretlen. Ők vásárolták fel 1990-ben a rendszerváltást követően – tisztázatlan jogi környezetben – az MSZP által birtokolt vidéki lapokat, majd ültették át egy az egyben magukhoz az ott dolgozó, korábbi rendszert kiszolgáló újságírókat. Ez a mintegy 15.000 alkalmazottal bíró vállalatcsoport birtokolja többek közt a Bild, Die Welt, Sat1, Pro7 és Blikk platformokat. Friede Springer, a Springer médiakonszern alapítója a CDU tagja. Emellett Dr. Joachim Sauer, Angela Merkel férje a Friede-Springer Alapítvány kuratóriumi tanácsadója.
Nem csak Magyarországon vetették meg a lábukat a médiaóriások. A Mérték Médiaelemző Műhely gondozásában megjelent „Media Investments and their Impact on the Media Market and the General Public in Central Eastern Europe” tanulmányból kiderül, hogy ezen konszernek 1989-től napjainkig a V4 országok mindegyikében jelentős felvásárlásokat hajtottak végre. A külföldi befektetők egy jelentős része a 2008-as világgazdasági válság után vonult ki a régióból.
Ugyanakkor Lengyelországban még mindig magas arányú a médiapiacon a külföldi tulajdon, mely mindössze 3-4 tulajdonos kezében összpontosul. „Ha három vagy négy nagy mediális csoport van a piacon, akkor erőteljesen meg tudják jeleníteni a véleményüket és képesek befolyásolni az események alakulását is, ami nem szolgál nemzeti érdekeket” – nyilatkozta Pawel Lewandowski lengyel kulturális miniszter.