A Wizz Airnek eddig egyetlen járatát sem kellett törölnie, ám mivel a térségben folyamatosan változik a helyzet, a légitársaság készen áll arra, hogy minden szükséges intézkedéssel garantálja utasai, személyzete és repülőgépei biztonságát Dubajba közlekedő járatain. Ha a térségben zajló események miatt változtatni kell a menetrenden, az érintett utasokat e-mailben és SMS-ben is tájékoztatják – olvasható a légitársaság közleményében.
Az Air France francia, a Lufthansa német, az Aeroflot orosz és az egyesült arab emírségekbeli Emirates légitársaság is felfüggesztette szerdán a közel-keleti térséget érintő járatait azt követően, hogy Irán rakétacsapásokat mért az Irakban állomásozó amerikai erőkre. Az egyesült arab emírségekbeli Emirates légitársaság közölte, hogy törölte bagdadi járatait, figyeli helyzet alakulását, szoros együttműködésben a térségbeli országok hatóságaival.
Előzőleg az amerikai szövetségi légügyi hatóság (FAA) az iráni rakétatámadás miatt már korábban megtiltotta az amerikai légi járatok közlekedését az iraki és az iráni légtérben, valamint a Perzsa(Arab)-öböl és az Ománi-öböl térségében.
A Fitch gondosan kalibrált odacsapásokat tart valószínűnek, totális háborút nem
Továbbra sem valószínű a totális háború kirobbanása az Egyesült Államok és Irán között, több más ok mellett azért sem, mert Irán egy ilyen konfliktus esetén hatalmas gazdasági árat fizetne - áll a Fitch Ratings szerdán Londonban ismertetett tanulmányában. A nemzetközi hitelminősítő kiemeli azt is, hogy az Egyesült Államokban az idén elnökválasztást tartanak, és Donald Trump elnök számára is politikai kockázatokat jelentene egy esetleges teljes körű katonai konfliktus Iránnal.
A Fitch közölte: alapeseti forgatókönyve ennek alapján az, hogy az Egyesült Államok és Irán végrehajt ugyan további támadásokat egymás ellen, ám ezek olyan „gondosan kalibrált” szinten maradnak, hogy a két fél elkerülhesse a totális katonai konfliktust. Iránt erre ösztönzi az is, hogy gazdasága már most is komoly nehézségekkel küszködik, az Egyesült Államok pedig elsöprő katonai fölényben van. Elemzői szerint ebben a helyzetben Irán hatalmas gazdasági árat fizetne, ha totális háborúba keveredne Amerikával.
A ház szerint mindezek alapján - ha nem robban ki totális konfliktus Amerika és Irán között - az olajárakra gyakorolt felhajtóerő korlátozott marad, tekintettel arra a tényre is, hogy a világpiaci olajellátás bőségesnek tűnik, különösen a lanyha globális növekedés környezetében. Mindemellett folyamatosan növekszik az amerikai, a norvég és a brazil kitermelés is. Más nagy londoni házak ugyanakkor látnak felfelé ható olajpiaci árkockázatokat.
Az egyik legnagyobb londoni piaci elemzőház, a Pantheon Macroeconomics is valószínűtlennek nevezte legfrissebb helyzetértékelésében a totális háborút az Egyesült Államok és Irán között, egyebek mellett azzal az érvvel, hogy az iráni vezetésnek „jó eséllyel nincsenek öngyilkos hajlamai”. Ráadásul az amerikai szankciók „összezúzták” az iráni gazdaságot. A ház szerint ugyanakkor a háború puszta kockázata is elég ahhoz, hogy kockázati felár érvényesüljön az olajárakban, a magasabb olajárak viszont az olajfelhasználó gazdaságokban pótlólagos adóhoz hasonló hatást fejtenek ki.
A globális napi olajfogyasztás jelenleg hozzávetőleg 100 millió hordó, és minden öt dollárnyi áremelkedés éves szintre vetítve 183 milliárd dollárnyi pótlólagos adóval terheli az olajfelhasználó gazdaságokat; ez a globális hazai össztermék (GDP) éves értéknek 0,1 százaléka - fejtegették helyzetértékelésükben a Pantheon Macroeconomics londoni elemzői.
A geopolitikai kockázatok már most is terhelik a térség több szuverén adósának államadósság-besorolását, és ez volt az egyik fő oka annak, hogy a Fitch Ratings szeptemberben az addigi „A plusz”-ról egy fokozattal „A”-ra rontotta Szaúd-Arábia államadós-osztályzatát ~ áll a hitelminősítő szerdai londoni elemzésében.
(MTI)