Elindult szombaton Havannából Kuba másik végébe egy újonnan vásárolt kínai kocsikból álló vonatszerelvény a szigetországi vasúti modernizáció első lépéseként.
Noha a kubai vasút az egyik legrégebbi a világon – az első vonalon az 1830-as években indult meg a forgalom – az ország több mint négy évtizede nem vásárolt új vonatkocsikat, a 4200 kilométer hosszú, elavult vasúthálózaton meglehetősen lerobbant szerelvények közlekednek. A jegyvásárlás bizonytalan, a menetrend betarthatatlan, gyakoriak a balesetek.
A vasút most már több évtizede a legolcsóbb, de a legkevésbé hatékony közlekedési forma az országban. A Havannát Santiagóval összekötő 900 kilométeres utat 24 óra alatt teszik meg a vonatok, ami kétszer hosszabb, mint autóval megtéve. Az új kínai kocsikból álló szerelvény 15 óra alatt teszi meg ezt az utat, és a menetidő tovább csökken majd a pálya felújítása után.
A kormány 2030-ra szeretné teljesen megváltoztatni a jelenlegi állapotokat, kínai és orosz segítséggel felfejleszteni az egész infrastruktúrát. Kína májusban szállított le 80 személykocsit, és a Cubadebete állami hírportál szerint jövőre várható újabb nyolcvan kocsi érkezése. Az óvatos kubai piaci reformokkal összhangban a kínai kocsik légkondicionálással ellátott első, valamint másodosztályú részekre vannak felosztva.
Az Interfax orosz hírügynökség jelentése szerint Kuba Oroszországgal egymilliárd dolláros szerződést kötött a vasút modernizálására, de a Reuters hírügynökség szerint az nem derült ki, hogy ez mit tartalmaz.
(MTI)