Budapest-Belgrád vasútvonal: az osztrákok szerint erősödik a magyar geopolitika

2019. április 29. 13:31

A Rail Cargo Hungária, az Osztrák Szövetségi Vasút magyar leányvállalata szerint a múlt heti megállapodások tovább bővülhet a konténervonatok száma.

2019. április 29. 13:31

Erősíti Magyarország geopolitikai helyzetének előnyeit a Budapest-Belgrád vasútvonal építése; a Kínából Magyarországra érkező konténerforgalom dinamikusan bővül, éves mennyisége tíz év alatt megduplázódott, már eléri az évi 300 ezer egységkonténert (TEU) – közölte a Rail Cargo Hungaria Zrt. hétfői MTI-nek küldött közleményében. Kiemelik: ez a dinamikus fejlődés Magyarország kedvező geopolitikai helyzetével együtt számos gazdasági előny lehetőségét kínálja. Újabb infrastrukturális fejlesztésekkel Magyarország elnyerheti a Kelet-Nyugat és az Észak-Dél viszonylatú áruforgalom „fordítókorongjának” rangját.

Ennek megvalósítását több beruházás támogatja, a kezdődő új beruházások közül a legjelentősebb a Budapest-Belgrád vasútvonal építése. Példaként említik, hogy a két meglévő budapesti konténerterminál mellett egy újabb terminálfejlesztés is folyamatban van. A gyors kapacitásbővülés megfelel az igényeknek, valamennyi logisztikai központ csaknem  teljes kihasználtsággal működik – írták. Felidézik: uniós cél alapján 2030-ra a vasúti fuvarozásnak 30 százalékkal kell részesednie az áruforgalom lebonyolításából, ami úgy valósulhat meg, ha a Balkán irányából (Bulgária, Törökország, Szerbia, Macedónia) érkező jelentős mennyiségű közúti forgalmat sikerül vasútra terelni. A Budapest-Belgrád vasútvonal építése és az itt megvalósuló jövőbeni áruforgalom is ezt a törekvést támogatja – közölték.

A távol-keleti üzemekben előállított árukkal töltött konténerek Európába szállítása tengeri úton nagy befogadóképességű, akár 18 ezer TEU kapacitású hajókkal gazdaságos, amelyek csak mélytengeri kikötőkbe képesek befutni, mint a görögországi  Pireusz dokkja. A Kínából érkező árukat emiatt elsősorban az innen, valamint több adriai kikötőből induló vonatokon fuvarozzák Magyarországra, ezekből az elmúlt évben több mint 700 konténervonat érkezett Budapestre. Jelenleg egy-két naponta indulnak vonatok a balkáni országokon és Szerbián keresztül Magyarországra. Mindezek miatt különösen fontos a görög Pireusz kikötője és a budapesti Rail Cargo Terminal–BILK közötti vasúti összeköttetés áteresztőképességének növelése.

A rendkívüli árumennyiség további vasúti útvonal bekapcsolását is indokolja a forgalom gyorsabb lebonyolítása érdekében: az első rendszeres tehervonati járat a több mint 7300 kilométer hosszú „selyemúton” néhány héttel ezelőtt indult heti egy szerelvénnyel a kínai Hszian városa és a budapesti Rail Cargo Terminal–BILK között. A kizárólag szárazföldi árutovábbítás előnye, hogy – egy 220 konténervonat kapacitásának megfelelő mennyiségű konténert szállító hajónál – háromszor gyorsabb.

A Budapest-Belgrád vasútvonal annak a fuvarozási korridornak az utolsó szakasza, amely Pireuszt és Thessaloniki kikötőjét a legrövidebb úton köti össze a budapesti terminálokkal. A térségben az Európai Unió is több fejlesztési projektet visz: a 12-es számú vasúti fuvarozási folyosó (RFC) tervezett útvonala: Budapest-Szerbia-Macedónia-Görögország (Pireusz). A Budapest-Belgrád szakasz a korridor legfontosabb része Magyarország számára – írták.

(MTI)

Összesen 61 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
röviden
2019. április 30. 01:51
A francokat. Szakértők kiszámolták, hogy 847 év alatt térül meg. Az osztrákok csak sumákolnak, mint rendesen. :)
bambuci
2019. április 29. 21:54
Véleményem szerint nemcsak a Budapest Belgrád , hanem a Budapest Zágráb Triest útvonalra is szukseg lesz. Mindet meg kell epiteni, sot gyors vasúttal europa osszes fővárosát erdemes lenne összekötni egyfajta “légi hídként, gondolva azokra az időkre mikor nem lesz olaj de lesz aram a közlekedésre .
Világpanoráma
2019. április 29. 20:50
Felmérés a csehek és az Európai Unió kapcsolatáról: https://vilagpanorama.hu/2019/04/29/felmeres-a-csehek-es-az-europai-unio-kapcsolatarol/
Pelso j.
2019. április 29. 19:18
Nahát, sikerült szerezni egy fogadatlan prókátort, aki kibicként beleszól a magyar emberek dolgába..... "erősödik a magyar geopolitika" Hát hogyne. Akkor most az osztrákok is felvesznek pár mrd euro hitelt Kínától, a kivitelező meg a kancellár strómanja lesz, érdekes közbeszerzéssel, - persze csak azért, hogy az osztrák geopolitika is erősödjön.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!