Könyvajánló: A poligámia a családi jog központi kérdésévé válhat?

2019. február 01. 11:21

John Witte Jr., a „The Western Case for Monogamy over Polygamy” című könyvében a poligámia és a monogámia kérdéskörét vizsgálja. Nyugaton a monogám házasság több mint 2500 évig alapvető intézményként volt jelen, amely a férfiak és nők, a szülők és gyermekek, a társadalom és az állam érdekét szolgálta. A poligámiára mind az állam, mind az egyház súlyos bűnként tekintett, amely kárt okoz a feleség és a gyermekek életében egyaránt.

2019. február 01. 11:21
null

Emberi jogok és a Biblia

John Witte Jr., az atlantai Emory Egyetem professzora, a Jogi és Vallási Tanulmányok Központjának igazgatója könyvében arról ír, hogy a poligámiát a közvélekedés mindig is veszélyesnek tartotta, a társadalomra és a politikai kockázatot látott benne. Ezért a nyugati kultúra régóta büntette a többes házasságok minden formáját. A történelem folyamán a poligámia mellett érvelők azt mondták, hogy a többes házasság természetes, hasznos, és még a Bibliában is megjelenik. Jelenkori támogatói viszont emberi jogi oldalról próbálják megindokolni az elfogadhatóságát, mivel szerintük a poligámiaellenes törvények sértik az emberek személyes és vallási szabadságát. Witte szerint a nyugati történelem poligámiaellenessége változatlan maradt, és a nyugati nemzeteknek továbbra is a monogámiát kell támogatniuk.

A poligámiát elfogadhatatlannak tartották a felvilágosodás liberális képviselői is

A szerző szerint Nyugaton a jövőben várhatóan a poligámia lesz a családi jog központi kérdése, ugyanis a családjogászok körében az érvényes házasság fogalmának kiterjesztése egyre gyakrabban képezi vita tárgyát. Witte kétségbe vonja a poligámia tiltásának keresztény eredetét, és a Biblia sem tartalmaz egyértelmű tilalmat erre vonatkozóan. A poligámia tilalmát már több mint egy évszázaddal a kereszténység megalapítása előtt kimondták az ókori Római Birodalomban. Mindazonáltal a szerző elismeri, hogy a kereszténység a későbbiekben nagymértékben hozzájárult a poligámiaellenes attitűd meggyökeresedéséhez azzal, hogy azt a teológia, az etika és a vallási normák részévé tette, a poligámiát pedig büntetendő magatartásnak nyilvánította. A vallásszabadság kiterjesztésének idején a nyugati nemzetek Európában és Észak-Amerikában továbbra is határozottan ellenálltak a poligámia elismerésének, mi több, a felvilágosodás liberális szószólói is kritikusan tekintettek a többes házasságra, természetellenesnek és méltánytalannak minősítve azt. Hangsúlyozandó, hogy a modern alkotmányos normák megjelenése előtt a poligámiát a szexuális bűncselekmények közé sorolták, és mind az állam, mind az egyház – párhuzamosan is – szankcionálta.

A vallásszabadságot biztosító normák nem terjeszthetők ki a poligámia legalizálására

Witte a poligámia egyes kategóriáit bemutatva számos történelmi példát hoz, amelyek szerinte bizonyítják a poligámia társadalomellenességét. A poligámia formái közül kiemelendő a poligínia (többnejűség) és a poliandria (többférjűség). A jogalkalmazók a poligámiához – a bűncselekmény súlyosságához mérten – eltérő büntetési tételeket állapítottak meg. A szankciók kiszabásakor például tekintettel voltak az elkövető tudatállapotára, a szándékosságra, illetve az akaraton kívül elkövetett poligámiára. Kvázi poligámia bűncselekményét az valósította meg, aki még nem követte el a poligámiát, de az erre irányuló előkészületet megtette, például egyszerre több jegyese volt.
 
Összegzés

Witte szerint a kategóriák sokaságából jól kivehető, hogy a poligámia bizonyos formáinak a legalizálása méltánytalan lenne, különösen azon csoportokra nézve, amelyek nem részesülnének jogi elismerésben. Valamennyi kategória jogszerűvé tétele pedig kezelhetetlen családjogi viszonyokat eredményezne. A szerző elfogadhatatlannak tartja azt az érvelést, hogy az azonos neműek közötti házasság legalizálásának egyenes következménye lenne a poligámia elismerése, mint ahogy azt is, hogy a vallásszabadság kiterjeszthető lenne a poligámiára. John Witte szerint tehát a nyugati világ továbbra sem támogatja a többes házasságok intézményét, és mind vallási, mind szekuláris szempontból a monogám házasságokat kell pártfogolni.

Forrás: John Witte Jr.: The Western Case for Monogamy over Polygamy. Cambridge University Press. 2015.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kriszta67
2019. február 18. 18:04
Na de akkor lehessen több férjűség is. Ez is csökkenti a magányos nők számát, ha egy férj így vagy úgy távozik, van másik. "Poliandria (többférjűség): Nicolas Notovitch a Jézus elveszett évei című könyvében sokat ír a 100 évvel ezelőtti Nepál és Tibet többférjűségéről: itt az asszonyka fivérekhez megy feleségül, aminek főként gazdasági oka van. A szűkös lehetőségek miatt minimalizálni kell a népességnövekedést, azonkívül sok-sok erős kézre van szükség a ház körül, akik ugyanazért a célért dolgoznak. A tehetős nők maguktól is kezdeményezhették a poliandriát akár egymással rokonságban nem álló férfiakkal is, és ezeken a területeken alapfeltétel volt, hogy a nő mindegyik férjét elfogadja társul. A kevéssé ismert, aprócska sámánisztikus indiánközösségek zömében matriarchátus uralkodott, ezért a méhkirálynők sok-sok herét szemelhettek ki szolgálatukra, hiszen övék minden tudás misztériuma." https://barokeszter.hu/2013/02/23/a-monogamian-tul-nyitott-kapcsolat-poligamia-poliamori-es-mas-kenyszerek-valasztasok/
Amondó
2019. február 13. 20:13
Nem akarok állást foglani a vitában, de a kérdésnek vannak egészen más dimenziói is. A férfi szempontjai nyilvánvalóak: minden - legalábbis minél több - nő birtolása. Talán ez nem lett volna eleve szükségszerű, de az utódok nemzésében az ilyen irányultságú férfiak leszármazottai kerülnek többségbe és kiszorítják a monogámok leszármazottakat. Az emberi újszülött teljesen kiszolgáltatott, felcseperedéséig idő, védettség, terület, anyagi erőforrások kellenek, ezek birtoklásához pedig alkalmas férfi apa szükségeltetik. Ezért választanak a nők erős és erőszakos, inkább durva, sőt lehetőleg félelmetes férfiakat (v.ö. "nők elleni erőszak a családon belül".). Ellenkező esetben, a szelíd tekintetű, pipogya széplélekhez társult nőre és porontyaira sanyarú jövő árnyéka vetül. A választástól függ, hogy kinek a génjei öröklődnek és kié fognak elenyészni. Ezek alapján érthető, ha a nő szívesebben csapódik a legerősebb hímhez és inkább lesz annak sokadik feleségei, mintsem hogy egy élhetetlen, gyenge férfihoz kösse életét. Tetszik - nem tetszik, az evolúció már csak ílyen. A poligámiát (pontosabban a poligíniát=többnejűséget) nem csak a monogámiával lehet szembeállítani. Az ősi arab világban, a sivatagi csenevész erőforrások miatt szűk mederben kellett tartani a szaporulatot, ezért mindennapos volt a lánygyermekek élve eltemetése. Ezt Mohamed tiltotta meg és a többnejűségnek köszönhető a lányok túlélése.
Senki Alfonz
2019. február 13. 15:48
Mivel több nő van, mint férfi, miért ne lehetne poligámia? Sokkal kevesebb lenne a magányos nő, az apa nélküli gyerek és növekedne a megtakarítási arány is, hiszen a lakás fenntartási költsége három vagy több keresőre oszlana el. Kevesebb lenne a lakásbérlet, több a tulajdon, stb. Néhány szabályozási megoldást át lehet venni a mohamedán vallásból. Mindenre kiterjedően át kellene gondolni és mindenki rájönne, hogy nem annyira eretnek gondolat, ráadásul könnyen bevezethető.
Kopa
2019. február 07. 15:11
Ha viszont házasságon kívül gyakorolják a poligámiát, annak tudomásom szerint nincs semmi hátrányos következménye.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!