Kimondta az igazságot az abortuszról egy francia TV csatorna – hatalmas bírságot kaptak érte
Arra hivatkoztak, hogy a magzat nem tekinthető élőlénynek, így az abortusz nem minősíthető halálozási oknak.
800 ezer dollárt fizetett érte az eddigi tulaj, de a bíróság szerint az adásvétel érvénytelen.
Egy párizsi fellebbviteli bíróság megerősítette kedden, hogy egy amerikai házaspár köteles visszaszolgáltatni Camille Pissarro egyik, a második világháborúban elkobzott értékes festményét a zsidó származású francia tulajdonos, Simon Bauer műgyűjtő leszármazottainak. Az amerikai Bruce és Robbi Toll tavaly adta kölcsön a Cuiellette des Pois (Borsószedés) című impresszionista festményt kiállításra a párizsi Marmottan múzeumnak. A képet azonban ideiglenes letétbe helyezték, miután az eredeti francia tulajdonosok felismerték a festményt, és bírósághoz fordultak annak visszaszolgáltatását kérve.
Egy bíróság már tavaly novemberben kimondta, hogy a Toll házaspár nem járt el rosszhiszeműen, amikor a képet 800 ezer dollárért (mai árfolyamon 215 millió forintért) 1995-ben a Christie's-nél megvásárolta, de minden, a francia Vichy-rezsim és náci szövetségesei által elrabolt képpel kapcsolatos adásvétel érvénytelen.
Az amerikai házaspár megfellebbezte az ítéletet, amelyet azonban a másodfokú ítélet kedden megerősített. Bauer leszármazottainak ügyvédje szerint az újabb ítélet „megerősíti a barbarizmus áldozatainak jogát arra, hogy időkorlát nélkül visszaszerezzék javaikat, amelyeket elvettek tőlük”. A jogi képviselő reményét fejezte ki, hogy az amerikai pár belenyugszik az ítéletbe.
A gouache technikával készült festményt 1887-ben festette az impresszionista mester. A kép része volt az 1862-ben született, cipőgyártásból meggazdagodott Simon Bauer 93 műalkotást magában foglaló gyűjteményének. A gyűjteményt 1943-ban kobozták el, és a Vichy-kormány zsidóügyi biztossága által kijelölt kereskedőn keresztül értékesítették. A Pissarro egyik felfedezőjének számító Bauert 1944-ben Drancyba internálták, de sikerült elkerülnie a deportálást. 1947-ben bekövetkezett haláláig csak a gyűjteménye kis részét tudta visszaszerezni. Leszármazottai folytatták a kutatást a művek után, de mintegy húsz képet nem tudtak visszakapni. A La Cueillette des Pois 1965-ben kis időre feltűnt egy adásvétel alkalmával, majd nyoma veszett, miután elkerült francia földről.
(MTI)