Csűrték-csavarták a felmérést, hogy leégessék Magyarországot, de csak Romániát sikerült
A szomszédos ország még így sem jutott be a „bezzegek” közé.
Oda a napi kapcsolat, 700 kilométer és 14 óra.
A Román Állami Vasúttársaság (CFR) március elsejétől országszerte 25 vasúti járatot teljesen töröl a menetrendből, további 72 járatot pedig csak munkanapokon üzemeltet. Ezek közt van a Szatmárt (Szatmárnémetit) Bukaresttel összekötő napi járat is – írja a Főtér.
A CFR illetékesei szerint az összesen 97 járatot érintő intézkedésre azért van szükség, mert alig van utas (átlag 10 utas/járat). A felszabaduló vagonokat olyan járatokhoz tudják átirányítani, ahol nagy az utasforgalom.
A vasutas szakszervezetek viszont a CFR tönkretételével vádolják a vezetőséget, és azt állítják, hogy a vasúti szállítással foglalkozó magáncégek alig várják, hogy átvehessék az érintett járatokat.
A legsúlyosabb veszteség a szakszervezetek szerint az 1745. számú Bukarest–Szatmár járat megszüntetése. Ugyanis ez az egyetlen járat, amely napi rendszerességgel összeköti a román fővárost Erdéllyel. A szerelvény reggel hat órakor indul a bukaresti Északi pályaudvarról, és 14 órával később ér Szatmárra, 47 km/h átlagsebességgel haladva, majdnem 700 kilométer megtétele után.
De a falvakból ingázókat is érzékenyen érinti azoknak a rövidtávú járatoknak a törlése, amelyek ezeket a falvakat összekötik a célvárosokkal: Galac, Iași, Temesvár, Craiova, Brassó, Kolozsvár, Gyulafehérvár, Szatmár.
Statisztikailag a CFR szerelvényein egyre több utas közlekedik, viszont tavaly a vállalat 20 millió eurós veszteséget könyvelt el, az állami támogatások megkurtítását követően. Az illetékesek szerint további veszteségek várhatók, amennyiben elmarad az új szerelvények beszerzése. A CFR személyszállító ága több mint 1400 vagonnal, mozdonnyal, kék nyíllal rendelkezik, és legalább 200 új szerelvényre lenne szükség – írja a Főtér.
A portál eközben arról is ír, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter épp arról tárgyalt Teodor Meleşcanuval, román kollégájával, hogy a térség első TGV-típusú gyorsvasúti összeköttetése Budapest és Kolozsvár között épüljön meg. Szijjártó bejelentette: a magyar kormány egymilliárd forintot hagyott jóvá a Budapest- Kolozsvár közötti vasútvonalterv megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére. A román fél szeretné ezt a vonalat Bukarestig meghosszabbítani: ez nekünk nincs ellenünkre – jegyezte meg Szijjártó Péter.