Nem kell mindenkinek Zuckerbergnek lenni – Norman Gray innovációs guru a Mandinernek

2017. szeptember 25. 11:38

„Nem kell mindenkinek Zuckerbergnek lenni. Ez a startup veszélye: a srácok azonnal milliárdosok akarnak lenni” – figyelmeztet Norman Gray, az amerikai Quinnipiac Egyetem Innovációs és Vállalkozási Központjának vezetője. De miből lehet ma meggazdagodni? Kiderül interjúnkból, ahogy az is, hogy nem kell aggódnunk a jövőtől: munka mindig lesz. Norman Gray a Matthias Corvinus Collegium vendége volt Budapesten.

2017. szeptember 25. 11:38
Szilvay Gergely
Szilvay Gergely

Miért indítottak egy vállalkozási intézetet (Center for Innovation and Entrepreneurship) a Quinnipiac Egyetemen?

A pontosság kedvéért: az intézetet nem én indítottam, engem pusztán arra kértek, hogy vezessem és építsem fel. A Quinnipiac egy kicsi, független magánegyetem. Kilenc iskolánk van, az első orvosi évfolyamunk és a második mérnökévfolyamunk most végzett májusban. Az egyetem elnöke időközben úgy döntött, márkaépítésbe kell fogni, hogy reagáljunk a jövőre, s megkülönböztessük magunkat másoktól. Az elnök szerint mi az egyetemi oktatás „harmadik útja” vagyunk.

Az eddigi két út a kutatásközpontú, illetve a tanításközpontú módszer volt. Nem nehéz kitalálni, mi a harmadik út: a kettő egyensúlya.

A márkaépítésben ugyanakkor fontos szerepet játszik az innováció és vállalkozástudomány is. Ezért kezdtük el két éve felépíteni az Innovációs és Vállalkozási Központot, ami összeköti az egyetem különböző szakjait. Ha van egy ötleted, mint mérnök, itt találkozhatsz a marketing, a pénzügy, a design területéről másokkal, és csapatot alkothattok, hogy megvalósíthassátok az ötleteiteket.

Megosztaná velünk a kedvenc innovációit?

Még csak két éve létezünk. De ez alatt összegyűjtöttünk 3,7 millió dollárt. Az a célunk, hogy vállalatok induljanak el. Így szemeszterenként húsz projektet választunk ki, amin dolgozunk. Van egy betegség, amit, ha nem diagnosztizálnak, a gyermek meghal a születése utáni első négy napban. Gyógyítani nem lehet, kezelni is csak ún. parentális táplálással, ami viszont egyben halálos ítélet is. A beteg gyerekeknek öt éven belül bél- es májátültetésre lesz szükségük. Az egyik gyógyszerfejlesztésünk viszont éppenséggel a belek helyreállítását szolgálja, ezzel elkerülve az egyebként nagyon kockázatos beavatkozást. Egy másik, rákkal kapcsolatos biomarker-fejlesztésünk is készül, ami a mostani hat hónap helyett azonnal megmondja, hogy egy bizonyos kezelés sikeres lesz-e vagy sem. Van magyar eredetű projektünk is, aminek a kitalálója Magyarországról jött az egyetemre Fulbright-ösztöndíjjal, és az intézet asszisztenseként dolgozott. Az ő terméke a napleégés veszélyeire hívja fel a figyelmet és előrejelzést ad, hogy mennyi idő alatt égsz le a napon. Sőt az intézet következő asszisztensei is magyarok lesznek, mivel most fejeződtek be a tárgyalások arról, hogy az asszisztensi feladatok mindig a magyar Fulbright-ösztöndíjas fogja ellátni.

Ma divatosak a startupok. Mit gondol, a startup csak egy jól hangzó kifejezés az új vállalatokra, vagy lényegi különbség van egy frissen induló vállalkozás, illetve egy startup között?

Hm, ez nehéz kérdés. Egyrészt valóban csak egy új kifejezés a startup régi dolgokra. Másrészt azért egy startup kicsit más is. A mi időnkben egy vállalkozás elindításokat csak helyi léptékben gondolkodtunk. A fő nehézség a marketing volt, mert ki fog fizetni valamiért, amit épp csak most dobtál piacra? S ha máshol is forgalmazni akartam a termékemet, minden tagállamban, minden országban szükségem volt egy helyi értékesítési menedzserre. Az Egyesült Államoknak van ötven tagállama, az Európai Uniónak huszonnyolc. Mit csinálnak ma a srácok? Kiposztolják az ötletüket a közösségi médián, és a világ szemei máris rajtuk függnek. Ha jól csinálják, nagyon gyorsan és olcsón el tudnak érni egy hatalmas tömeget. Ma nem kell annyit az értékesítési csatornákkal foglalkozni, és jobban lehet koncentrálni a termékünk minőségére. Régen a tévé- és rádióműsorba próbáltunk bejutni, ma honlapot indítunk. De egy sikeres vállalkozáshoz régen és ma is kilenc lépésre volt szükség.

Megosztja velünk ezeket?

Először is, kell legyen egy ötleted. Másodszorra csinálnod kell egy piackutatást, hogy egyedi-e az ötleted, vagy már mindenkinek van olyanja. Ha már létezik hasonló termék a piacon, miben jobb a tied? Fognak-e fizetni érte a fogyasztók? Három: egy fókuszcsoport segítségével tesztelni kell a terméket: család, barátok, a család barátai. Ez alapján be lehet lőni, hogy érdemes-e tovább lépni: mehet a termék, felül kell vizsgálni, vagy ki kell dobni az egészet a kukába. Ha a család és barátok alkotta fókuszcsoporton nem megy át az ötleted, akkor nem érdemes folytatni vele a munkát. Sokan kifelejtik vagy figyelmen kívül hagyják ezt: „anyám azt mondta, nem fog működni, de nem érdekel”. Ha a felmérés sikeres, akkor készíteni kell egy prototípust, aztán egy béta verziót… s márkát kell építeni. Aztán újra fókuszcsoportos felmérés következik. S megint el kell dönteni, hogy javítunk a terven vagy kukába hajítjuk. A kilencedik lépés pedig az üzleti terv és a piac megcélzása.

Ma ha azt mondom, startup, mindenki a Szilícium-völgyre és az informatikai szektorra fog gondolni. Mit gondol erről az IT-központú gondolkodásról?

Hát, elég szűklátókörű. Az innováció nagyon egyszerű dolog is lehet ugyanis: például egy új üzletlánc bevezetése a helyi piacra. Amikor egyszer megkérdeztem a diákjaim, hogy kinek ki a kedvenc vállalkozója, mindenki milliárdosokat mondott. De hányunknak van esélye arra, hogy a Premier League-ben játsszon? De ha egy európai kijön az USA-ba és hazaviszi egy franchise ötletét, abból is szép haszna lesz.

Nem kell mindenkinek Zuckerbergnek lenni. Ez a startup veszélye: a srácok azonnal milliárdosok akarnak lenni.

Pedig Bill Gates is elmondhatná nekik, hogy tíz évbe telt, mire végre sikeres lett. Én huszonöt éve alatt építettem fel a cégemet. De még Zuckerbergnek sem sikerült egyből, neki is évekbe telt mindez. Rengetegen a közösségi médiából akarnak meggazdagodni, például nagyon sokan mobilalkalmazásokat szeretnének piacra dobni. De miért pont a te appodat töltsem le, mikor így is túl sok van a telefonomon és még rengeteg másik közül választhatnék? 

Melyek a legérdekesebb területei az üzletnek az IT-n túl?

A gyógyszerfejlesztés. Lenyűgöző. Sokféleképp lehet hatásosabbá tenni a kezeléseket, lehet kitalálni új gyógyszereket, meg lehet könnyíteni az emberek életét. De úgyszintén gyümölcsöző terület a szolgáltató szektor. A franchise számomra a kapitalizmus legtisztább formája: azért fizetsz nekem, hogy használd az ötletemet, és még dolgozol is helyettem.

Félünk az élet automatizációjától. Elfogynak a munkák a jövőben?

Nem fogynak el. Lehet, hogy a régi melót ott kell hagyni, de lesz új, amihez talán valamit újat is kell tanulni. De akik elvesztik a munkájukat egy területen, azokra szükség lesz máshol. Munka mindig lesz.

***

Fotó: Havasi Máté, MCC

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Senye Péter
2017. szeptember 25. 16:33
Igen, a legrosszabb, ha Zuckerberget akarja valaki másolni. A mi körülményeink között valahol az oldalvonal mellett lehet felfutni.
még fokozza
2017. szeptember 25. 13:41
Sok sikert a magyar asszisztenseknek. Gyógyítsátok meg a rákot.
Bell & Sebastian
2017. szeptember 25. 13:31
Ez a muki csak az amcsi hírszerzés bábja és strómanja. Érted listázunk elvtárs, nem ellened!
noMores
2017. szeptember 25. 12:33
Eleg, ha az ember egy ostoba gazszerelo, akinek a miniszterelnok a haverja. Ennyi.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!