További pénzügyi konszolidációt vár az EU

2014. július 01. 20:20

Növekedésbarát konszolidációt vár az Európai Bizottság Magyarországtól annak érdekében, hogy elkerülhető legyen a túlzottdeficit-eljárás ismételt megindítása. Az uniós szakemberek üdvözölték a magyarországi makrogazdasági helyzet javulását, azonban véleményük szerint erősíteni kell az ország középtávú növekedési kilátásait.

2014. július 01. 20:20

Magyarországnak valószínűleg további pénzügyi konszolidációs erőfeszítést kell tennie azért, hogy a kívánatos ütemben folytatódjon az eladósodottság csökkentése, és ezáltal elkerülhető legyen a túlzottdeficit-eljárás ismételt megindítása jövő tavasszal – állapította meg keddi brüsszeli közleményében az Európai Bizottság. Az uniós javaslattevő-végrehajtó intézmény szakértői ugyanakkor üdvözölték a magyar makrogazdasági helyzetnek az utóbbi időben tapasztalt javulását.

A brüsszeli bizottság azután tette közzé jelentését, hogy munkatársai június 24. és 27. között Magyarországon tájékozódtak a gazdaságpolitikai fejleményekről. Az ilyen jellegű megfigyelés alá azokat a tagországokat vonják az EU-ban, amelyek korábban – így Magyarország 2008 és 2010 között – uniós pénzügyi támogatásban részesültek. A magyar támogatási program 2010 novemberi lejárta óta ez volt az ötödik ilyen magyarországi helyszíni tájékozódás.

Az Európai Bizottság szakembereinek a jelentése szerint a brüsszeli szakértők kiemelik annak fontosságát, hogy a pénzügyi konszolidáció legyen „növekedésbarát”. Az uniós megbízottak – olvasható a jelentésben – üdvözölték a magyar makrogazdasági helyzetnek az utóbbi időben tapasztalt javulását, és nyugtázták, hogy az elmúlt fél évben mind az export, mind a hazai kereslet erősödött. Miközben az autógyártásban keletkezett új kapacitások növelik az exportot és az ipari termelést, a gazdasági válságból való kilábalást nagy mértékben elősegítik ösztönző intézkedések is – állapították meg, és ilyen ösztönző intézkedésre példaként említették a központi bank növekedésfinanszírozó projektjét, a szabályozott rezsiköltségek csökkentését, a közmunkaprogramot, valamint az uniós alapok megnövekedett felhasználását. Mindezek ugyanakkor – vélik Brüsszelben – óvatosságra intenek a gazdasági helyzet kilátásainak elemzésekor, mert 2015-ben, ezeknek az ösztönző hatásoknak a csökkenése nyomán valamelyest lassulhat a gazdasági növekedés.

Az Európai Bizottság szerint annak köszönhetően, hogy a folyó fizetési és a tőkemérleg egyenlege folyamatosan pozitív szaldót mutat, csökken a külső eladósodottság, és az adósság finanszírozása olajozottan biztosítható a rekordalacsony hozamú állampapírok iránti erős keresletből. Ugyanakkor még mindig magas az államadósság és a külföldi eladósodottság szintje, és ez – az alacsony növekedési potenciállal együtt – jelentős sérülékenységet okoz.

Az uniós szakértők szerint a 2014-2015-ös magyar kormányzati deficitcélok teljesíthetőek. A küldöttség ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy bár a deficitet a 3 százalékos küszöb alatt tartják, a közszféra eladósodottsága még nem került egyértelműen süllyedő pályára. Az Európai Bizottság idén tavaszi gazdasági előrejelzése értelmében Magyarországon fennáll annak a kockázata, hogy nem sikerül teljesíteni a stabilitási és növekedési paktum előírásait.

Magyarországnak – hangsúlyozta az uniós küldöttség – erősítenie kell a középtávú növekedési kilátásokat a szerkezeti reformok ösztönzésével, a brüsszeli bizottság idei országspecifikus ajánlásaival összhangban. Ennek keretében „szilárd és kiegyensúlyozottabb társasági adórendszerre” van szükség, ide értve egyebek között a torzító hatású szektorális adók kivezetését, valamint – a foglalkoztatás ösztönzése érdekében – az alacsony jövedelműek adóékjének csökkentését. A gazdasági szereplők számára a „normális hitelezés helyreállítását”, a bankok működési környezetének javítását, a bankokra nehezedő adóterhek enyhítését szintén követelményként fogalmazta meg az Európai Bizottság a fenntartható növekedés biztosítása érdekében.

Az uniós küldöttség nyugtázta a kormány azon erőfeszítését, hogy megoldja a devizahiteles jelzálogszerződések ügyét, ugyanakkor ragaszkodik ahhoz, hogy ezt a célt „konzultatív megközelítéssel” és az érintettek közötti „megfelelő tehermegosztással” kell megpróbálni elérni.

Végezetül a brüsszeli szakértők arra szólították fel Magyarországot, hogy javítsa az üzleti légkört, stabilizálja a szabályozási kereteket, valamint segítse elő a piaci versenyt, különösen a szolgáltatási szektorban meglévő akadályok lebontásával.

Összesen 111 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Eltünt
2014. július 02. 13:28
Eu a korrupció melegágya,barátaik a kommunista gyilkosok akik nyálcsorgatva lesik a hatalomba visszatérést.Iskolázatlan bunkók vezetik az eut.
Eltünt
2014. július 02. 13:25
Az eu még a ruszkikat is tetézi , mo fizessen több adósságot de növelni erősíteni kell a kilátásokat ,nem részletezi miből állna a kilátás ,csak ugy a levegőbe példálózgat,de miből ha az eu kifosztja a Magyarországot .Ki kell menni az euban oda a szemükbe mondani szamár is akkor döglött mikor leszott az evésről.Szóval az eu Magyarországot térdre akarja kényszeríteni ,nem elég a rendszeres adósság törlesztése hanem még többet . Rohadék pénzéhes iskolázatlan dollár kommunisták kölcsön felvételre kényszerítené mo-t. Hazánk minnél több keleti piacot keressen mert az eu egy gazberek gyülekezete ,lassan leszakadni a mocskos vörösbáróktól.Jövő India Kína ázsiai országokkal üzleteljünk.
6qwasyx
2014. július 02. 12:26
Tanulságos eredményekkel zárult az európai választás, és azóta is áll a bál Juncker ürügyén. Még tanulságosabb, ahogy erre azok reagáltak, akik még így 21 éves fennállás (és 10 év magyar tagság) után sem értik, miről szól az Európai Unió. Az ő kedvükért bemutatnám, erről: El is magyarázom. Európa egyfelől kulturális közösség. Akár tetszik, akár nem, a történelemben sokkal több minden köti össze a kontinens államait, mint ami elválasztja őket, és a főbb játékszabályok mindenütt ugyanazok. Persze, számos kulturális különbség van, de nagyjából tudjuk, mit illik és mit nem illik bizonyos szituációkban, és ebben nincsenek nagy eltérések. Másfelől Európa a négy alapszabadságot, a munkaerő, a tőke, az áruk és szolgáltatások szabad áramlását biztosító egységes piac. A kettő együtt teszi lehetővé, hogy világszinten versenyképes, csúcstechnológiát létrehozni képes tudás jöjjön létre. Erre önmagában egy európai nemzetállam sem képes. Az Európai Unió célja, hogy ez az integráció jól szervezett és hatékony legyen, ez ugyanis Európa túlélésének kulcsa, nemcsak gazdasági, de szellemi téren is. Még egyszerűbb nézőpontból: egyetlen szabályrendszernek megfelelő terméket fejleszteni kis túlzással huszonnyolcadannyiba kerül, mint huszonnyolc különböző szabálynak megfelelőt. Az egységes szabályrendszer, a monetáris unió, végül pedig a föderalista államszervezet ennek a folyamatnak logikus lépései, nem pedig ördögi német gyarmatosítás, ami ráadásul lopakodik a kertek alatt. Az elmúlt évtized a fokozatosan tényleg integrálódó európai intézményrendszer felépüléséről szólt, és eljutottunk odáig, hogy az óvatos Angela Merkel is nyíltan támogatta a föderációpárti Juncker bizottsági elnöki kinevezését. Ehhez képest úgy tűnt, a választáson előretörtek a (főleg jobboldali) euroszkeptikus erők: Franciaországban nyert a Front National, Ausztriában jól szerepelt az FPÖ, itthon a Jobbik, az angolok pedig nagy létszámban szavaztak az uniós kilépést hirdető UKIP-re. Azonban ne felejtsük el, ezek közül az évtizedes átlaghoz képest egyedül az UKIP tudott valódi szavazatszám-növekedést elérni. Mivel kampányolnak ezek a pártok? Leginkább azzal, hogy ők nem a megunt, második világháború vége óta létező nagy politikai tömbök. Aztán meg a jellemzően EU-n kívülről érkező migránsok elleni kemény fellépéssel (illetve itthon a cigányellenességgel), amiről sokat lehetne ennél elmélyültebben értekezni. A harmadik érv, hogy azért kell megakadályozni, hogy az EU föderációvá alakuljon, mert akkor az az ún. nemzetállamoknak rossz lesz, összedől a kultúránk, továbbá kötelező lesz buzulni. Hogy ezek között ki milyen logikai sorrendet állít fel, az változó, de tulajdonképp lényegtelen, mivel az érvelés egyik sorrendben sem állja meg a helyét. Mert hát eleve senki nem ígérte, hogy a nemzetállamok örökké fognak tartani. Nem is léteznek örök idők óta, a modern nemzetállamok fogalma, intézményrendszere az utóbbi pár száz évben született meg és azóta is folyamatosan változik. Igen valószínű, hogy a továbbiakban is változni fog, és az EU a kulturális jelentőségű részleteket nem tudja és nem is akarja felülírni. Az EU nem tiltja be az angol királynőt. Számos más, praktikus jelentőségű intézmény életében valóban változásokat hoz, azonban ezeket praktikus szemmel kell nézni, mert hát minimum fura, ha valaki kulturális identitása részének tekinti mondjuk a Klebelsberg Központot, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget, a kereskedelmi kamarát, vagy valami hasonlót. Az, hogy az ilyen szervezetek hasonlóan, föderális rendszerben működjenek, az alapszabadságokból fakadó közérdek. Nem is kell nagyon bizonygatni, mindenki tetszőleges számú példát tud mondani Magyarország elmúlt éveiből, amikor a „nemzeti érdek” valójában versenyképtelen, korrupt érdekcsoportok helyzetbe hozását takarta. Szintén nem kell a kultúrát, vagy pontosabban az életmódhoz kapcsolódó részét félteni, az ugyanis egy jól alátámasztható tévhit, hogy régen minden jobb volt. Régen minden pont ugyanilyen volt, az emberiség soha nem volt erényesebb, soha nem foglalkoztak magasztosabb dolgokkal a tömegek, és így tovább. Még a most referenciának tekintett, XIX. század végi, XX. század eleji meglehetősen szabályozott társadalmakban sem. A korábbi időszakokban meg végképp nem. Ehhez elég megnézni bármilyen nyomot, ami a korabeli tömegkultúrából fennmaradt, az egészen elterjed és ma megbotránkoztatóan pajzán népdaloktól a diáknótákig. Ami azt illeti, a ma magasnak tekintett kultúra is ugyanilyen volt, Európa valaha volt leghíresebb énekesei közt van egy kasztrált, Shakespeare nőszereplőit fiatal fiúk játszották, és így tovább – mi ezekhez képest Conchita Wurst, már azon túl, hogy nagyon rondán énekel? Ha már itt tartunk, buzulni sem lesz kötelező. Igen, a nyugat-európai jóléti államok baloldali pártjainak egy kisebb részének nincs jobb dolga, mint a nagyonsokadik generációs jogokat abszolutizálni, ezekhez precedenseket és hivatalokat teremteni, és így tovább, de ezek nem lesznek tartósak, mert a fenyegetésül használt extremitásokra nincs tömeges igény. Hogy példát mondjak, a melegek házasságára van igény, azonban ezzel nyilvánvalóan csak a melegek fognak élni, és nem fog belőle következni mondjuk a négy férfi és két szamár alkotta frigy iránti igény, ennek pszichológiai és bizony gazdasági okai is vannak. Igaz továbbá, hogy az extrém progresszív kezdeményezések valóban csorbítani akarnak más alapjogokat, például a szólás- és sajtószabadságot. De egyrészt ez ellen nem a még sokkal radikálisabb szabadságellenes politika jelenti a megoldást. Másrészt különösen Magyarországon, a sajtószabadság és egyéb alapjogok közismert állapota mellett vajon milyen vastag arcbőr kell ahhoz, hogy a hazai jobboldal az ezek elleni védekezéssel kampányoljon? Egy társadalom jóléte alapvetően két tényezőn múlik. Az, hogy mennyire gazdag, lényegében csak attól függ, milyen hatékonyan képes az új technológiákat alkalmazni és részt venni velük a világ kereskedelmében – számos további mutató, a demográfiától a boldogság mindenféle mérőszámáig ezzel korrelál. Az, hogy az állampolgárok objektíve mennyire szabadok, az pedig jelentős mértékben a politikai intézményrendszeren múlik (nemcsak a szereplők minőségén). A föderalista irányba haladó EU másutt is, Magyarországon is csak hozzátett ehhez. Meg lehet gondolni, vajon jót akar-e a saját nemzetének, aki megpróbálja ezzel szembetolni a belső-ázsiai hülyevonatot.
poppy flower
2014. július 02. 08:45
Kurva brüsszeliták, semmiől nem tanulnak! Most nyert orbán vezér egy nagy csatát 2:26 ra, és már megint kezdik? Kapják a következő hsonlóan nagy arányú maflást!:))))))))))))
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!