Az áruházláncok közötti verseny serkentésére irányuló kormányzati terv, úgy néz ki, összejön, az utóbbi hetekben ugyanis a boltok egymásra licitálva hirdettek leárazásokat az alapvető élelmiszerekre. A Spar például a június 1-jén kezdődő első akciós héten 10 és 40 százalék közötti árcsökkentést kínált a kormányrendeletben rögzített termékekre. Hasonlót lépett a Lidl is, a jogszabályban előírt 10 százalékos árleszállítás helyett 20–50 százalékos kedvezményt nyújtó akciókat hirdetett. „A piacvezető áruházlánc célja, hogy stratégiai törekvéseivel összhangban támogassa a magyar családokat, és a lehető legjobb árakkal segítse őket a mindennapi bevásárlásban” – közölte a német vállalat.
Azt, hogy a boltok valóban betartják-e az előírásokat, a fogyasztóvédelem kiemelten ellenőrzi. Jogsértés esetén a bírság több tíz millió forint is lehet, sőt ha indokolt, a pénzbüntetés helyett vagy mellett a hatóság ideiglenesen – legalább egy nap és legfeljebb fél év közötti időre – megtilthatja a kereskedelmi tevékenységet az üzletben. „Nem éri meg áthágni a szabályokat, és ezzel a szankciós infláció okozta nehéz helyzetben hátrányt okozni a magyar vásárlóknak” – figyelmeztetett Kupecki Nóra fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Egy hónappal a kötelező akciózás elindulása után, július elsején újabb árpolitikai intézkedés élesedik: a Gazdasági Versenyhivatal működtetésében üzemelő árfigyelő rendszer. A GVH és az illetékes szaktárcák egy olyan adatbázist várnak tőle, amely lehetővé teszi a vásárlóknak a fogyasztói árak átlátható összehasonlítását. A versenyhivatal reményei szerint a rendszer használata „jelentősen erősíti az átláthatóságot, megismerhetővé teszi az árképzési gyakorlatokat, megakadályozza a túlárazást, hozzájárul a kiskereskedelmi szektorban a piaci verseny fokozásához, összességében pedig elősegíti, hogy az év végére egy számjegyűre mérséklődjön az infláció”. Az adatbázis kezdetben több mint hatvan termékkategória élelmiszereinek az árát fogja tartalmazni, többek közt a fehér kenyérét, a 1,5 százalékos esl tejét, a trappista tömbsajtét, a virsliét, a margarinét és a vajét. Az árpublikálás a legnagyobb kereskedelmi üzletláncokra nézve kötelező, a rendszerbe ugyanis azoknak a kereskedőknek mindenképpen kell adatot szolgáltatniuk, amelyek éves nettó árbevétele meghaladja a 100 milliárd forintot.
Szép-kártya-transzformáció
Augusztus elsejétől az év végéig hatályos az a változás, amelynek értelmében a Szép-kártya ismét felhasználható lesz hidegélelemre: húsra, halra, tejtermékre, zöldséggyümölcsre, kávéra, teára, olajra, zsírra, lisztre, cukorra és cukrászati készítményre. Így az év öt hónapjában az élelmiszer- és vegyesboltokban, a zöldségesnél, a hentesnél, a pékségben, sőt a dohányboltban is lehet majd fizetni Széchenyi-pihenőkártyával. A kormányrendelet világossá teszi: alkohol- és dohánytermék árát ezentúl sem lehet majd vele kiegyenlíteni. Emellett lehetővé teszik, hogy az említett időszakban a Szép-kártya keretét, amely most maximum 450 ezer forint, 200 ezer forinttal megemeljék a munkáltatók a kedvezményes adózási szabályoknak megfelelően.