Botos Máté kiadóvezető hozzátette: a 2014-es eredeti kiadás borítója korántsem csendes óbor jellegű, inkább manifesztumot ígér, jobbra mutató, a toryk kékjét idéző nyíllal; noha higgadt, és a napi politikától tartózkodik.
„Otthont építő teremtmények vagyunk”
”– mind a négy szó külön-külön és egyben is fontos, ami ennek megfelel, az védendő. Majd az idő meg az adott kor meg eldönti, hogy e mögé milyen társadalmi többséget kell toborozni, mert a tét a kormányzati hatalom, ami az érdekek védelméhez kell.
Botos szerint mint a gyerek az esti rituálét, szeretjük a megszokásainkat, a hagyományainkat, ragaszkodunk hozzájuk, és csak később kezdünk el ezzel szemben lázadozni. 1968 valójában a tekintély elleni általános lázadás: túlmutat azon, amikor az egyház ellen, a hatalom ellen lázadtak volna, azok a tekintélyek már megszűntek, ami '68-ra elkezdődik, a nemzeti, regionális, lokális identotács, a család, a családfő elleni lázadás, s végül most a hagyományos öröklött identitás elleni, a valósággal szembeni lázadás.
Pedig az élettel nem lehet vitatkozni, az élet konzervatív,
„a reprodukcióhoz egy férfi és egy nő kell”. Az emberi szervezet átlagosan hétévente teljesen lecserélődik sejtszinten, ugyanazok vagyunk és mégsem vagyunk ugyanazok. A konzervatív gondolkodás éppen most azt védi, amit 100 évvel ezelőtt elutasított. Ki gondolná azt, hogy nem védendő érték a vallásszabadság. Minden konzervatív maximálisan kiáll mellette? Pedig az ötlet maga alapvetően a felvilágosodásnak vagy a liberalizmusnak az egyik legfontosabb hangoztatott jelszava és célkitűzése volt.
Mérce mindenhez
Nem csak értékkonzervativizmus van, hanem szituatív értelemben vett konzervativizmus is; arra Scruton is utal arra, hogy rajtunk múlik egyébként, hogy mennyire marad meg, viszont ezeket adaptálni kell a korhoz. S míg egy angol kontextusban azt nem kell megmagyarázni az embereknek, hogy egy 1300-ban hozott törvény a mai napig hatályban van – módosítani persze lehet –, nálunk meg egyik pillanatról a másikra eltörölnek, felfüggesztenek, újat hoznak, de nem aktualizálva a dolgot – gondoljunk vissza akár 1848-ig. Scruton egyik üzenete többek között egyébként ez:
a döglött lóról le kell szállni;
s ettől még mindig ugyanazok maradunk.
Szilvay szerint érdemes elgondolkodni azon, hogy mondjuk egy-egy ilyen könyvből mi az, amit mi itt fel tudunk használni, mi következik belőle, hogy megcsináljuk a helyi konzervativizmust. „Azt mondani, hogy mi nem gyártunk útmutatókat, politikai impotenciához vezet”. Ugyanakkor nem egy társadalmi állapotot akarnak megőrizni. Nem tudunk visszatérni a zöldek vagy egyes keresztény körök pre-utópiájába. De van egy zsidó-keresztény gondolati hagyományunk, amihez hozzá tudjuk mérni a különféle gondolatokat a világon. Ma az egyik fő törésvonal antropológiai: hogy mit gondolunk az emberről, mivel van emberképünk, de ezt meg kell tudni védenünk.
Lánczi András még egy idézett gondolattal kerekítette le a beszélgetést: az emberi jogok az ember fizikai szabadságát voltak hivatottak védeni az államtól: „negatív” jogok voltak, arról szóltak, mit nem tehet az állam az egyénnel. Ami most van, az a pozitív jogok kiterjesztése, amit megpróbálnak negatívként eladni, az igényből emberi jogot faragni – itt a vízválasztó – tette hozzá.
Nyitókép: Földházi Árpád