A kelta marhák megölése, a német klímacél és a bűnbak fideszes néni

2023. június 22. 05:30

Naná, gyilkoljunk csak le az apró, ámde szívós és példásan hatékony, ráadásul a kergemarhakórral szemben immunis Dexter tehenekből párat, hátha attól lélegzik fel a Klíma!

2023. június 22. 05:30
null
Francesca Rivafinoli
Francesca Rivafinoli

Itt a vakáció, ideje utazni egy kicsit: hagyjuk a magyar közéletet, ahol a kedvenc bűnbak a vidéken élelmiszert termelő Fidesz-szavazó, aki oktondi módon nem Márki-Zay Péterre és csapatára bízta a hazát, és ahol vannak a trabantos-zsigulis korszak után 25-30 évvel végre felkapaszkodott kollaboráns tömegek és vannak a lázadó jók, akik a fényűző mustangos időknek véget vető „csúnya” rendszerváltásként emlékeznek a ruszkik kivonulására – hagyjuk mindezt, menjünk ki a zöldbe és nézzünk körül a nagyvilágban.

cserébe 600 millió eurót (forintban 222 milliárdot) osztanának ki kártérítésként a jószágaikról lemondó gazdák között – érkezik a hír a zöld szigetről. A korábban emlegetett számokhoz képest még egész visszafogottnak tekinthető javaslat szerint három év alatt tizedelnék meg az állományt, amire azért lenne úgymond szükség, mert a szigetországon belüli üvegházhatásúgáz-kibocsátás egyharmadáért a mezőgazdaság felel, annak pedig 60 százalékáért az a másfél millió marha, amelyek bátorkodnak kérődzni annak érdekében, hogy csak a legismertebb ír vajból és sajtból hetente 11 millió kerülhessen az asztalokra Szöultól Michiganen át Budaligetig.

A világon egyébként bő egymilliárd szarvasmarha pusztítja a légkört, Indiában évente további egymillióval gyarapodik az állomány, de öldössünk le Kerry megyében néhányat a kicsiny, ámde szívós, igénytelen, gyepkímélő és példásan hatékony, ráadásul a kergemarhakórral szemben immunis Dexter tehenekből, hátha attól lélegzik majd fel a Klíma.

És akkor érkezik a friss jelentés a tengeri hajós körutazások világjárvány utáni helyzetéről, amelyből kiderül: 2019-hez képest (amikor Greta Thunberg a Világgazdasági Fórum éves csúcstalálkozóján rémisztő pillantásokkal mutatott rá, hogy „otthonunk lángokban áll”, aminek nyomán a Time magazin az év emberének választotta az akkor még fonott copfos diáklányt) 2023-ra

a gigantikus tengerjáró hajók száma és az általuk elfogyasztott üzemanyag is közel egynegyedével nőtt,

ami a különféle kibocsátások 9–25 százalékos emelkedését vonta maga után. Az immár 218 európai hajómonstrum 4,4-szer annyi kén-oxidot emittál, mint a kontinensen közlekedő összes autó együttvéve.

Pedig iszonyúan rajta vannak az éghajlatmentés ügyén: az új hajók immár cseppfolyósított földgázzal üzemelnek, így szén-dioxid-kibocsátásuk alacsonyabb – kár, hogy cserébe csak úgy ontják magukból a metánt; abból tavaly ötször annyit sikerül a légkörbe juttatniuk, mint 2019-ben.

Miközben a Világgazdasági Fórum metánkibocsátással kapcsolatos közleményeit rendre egy-egy réten ácsorgó tarka marha illusztrálja, a „hajó” szót hiába keressük bennük, noha a norvég fjordok környékén pöfögő MS Iona például, amelynek fedélzetén az ötezer utas a kaszinózás mellett akár gint is készíthet,

egymaga annyi metánt bocsát ki egy év alatt, mint 10 500 bűnbakként kezelt haszonállat.

Néhány alapművelet segítségével könnyen kiszámítható, hogy 19 efféle hajó leállításával mind a 200 ezer veszélyeztetett ír marha életét megmenthetnénk (az állatbarát vegánok örömére) – miközben az európai életmódon és életminőségen olyan drasztikusan azért nem rontana, ha 218 úszó monstrum helyett mindössze 199 hordaná a turistaözönt a jobb sorsra érdemes városokba.

Mindenesetre a napokban elkészült és immár szintén Norvégia partjainál tornyosuló legújabb LNG-üzemű tengerjáró egyenesen #SaveTheSea hashtaggel az oldalán óvja a vizeket, merthogy 19 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki, mint az egyébként továbbra is forgalomban tartott társai – olyan ez, mint amikor a reklámújságban hirdetik, hogy ha most veszel fluoreszkáló wifis vízforralót a meglévő hagyományos mellé, akkor 19 százalékot spórolsz; na ja, ha viszont most sem veszek, akkor a megtakarításom 100 százalékos.

De az is kérdés, mennyivel vagyunk beljebb attól, hogy

a német klímaügyi miniszter tejfogyasztásának egy részét zabitallal váltja ki,

ha közben a mélyzöld Németország a kolumbiai szénimportjának felpörgetésével oldja meg energiaellátásának biztonságát. Tavaly már 7,3 millió tonnát termeltek ki nekik a svájci tulajdonú bányában 12 órás műszakokban dolgoztatott helyiek, és szállítottak át az óceánon a méretes teherhajók; félő, nincs az a gyomorbajos ír boci, amely felvenné ezzel a versenyt. Különösen, mivel az ír legelők környékén eleve nem szokott a lakosság fele légúti megbetegedésekben szenvedni vagy a vízhiány következtében elhalálozni, ahogyan az a kolumbiai bányák környékéről egyre inkább elfogyó őslakosok esetében megfigyelhető; Németország mindenesetre tavaly elérte „klímacélját”, hiszen a kolumbiai szénimport megugrásával párhuzamosan a saját földrajzi területén némileg csökkent a szén-dioxid-kibocsátás. (De Magyarország a megvetendő, amiért az államhatárain kívül tartana bizonyos elemeket.)

Aztán ha beláthatjuk, hogy a papíron klímaharcos német politikusok és az éghajlatbarátnak nevezett álomhajók is simán árthatnak annyit a bolygónak, mint egy-egy bűnbak kelta marha, akkor a következő lépésben analógia útján akár azon is el lehetne merengeni, vajon nem árt-e egy-egy nagyhangú ellenzéki minimum ugyanannyit a kormányváltás ügyének, mint a bűnbak vidéki fideszes néni.

(A nyitóképen: Robert Habeck német gazdasági és éghajlatvédelmi miniszter. Forrás: MTI/EPA/Clemens Bilan)

***

 

Kapcsolódó cikkek

Összesen 144 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Valodi
2023. június 27. 01:06
puff
survivor
2023. június 22. 13:37
A megoldás: az a jó, amitől több a PROFIT.
SzkeptiKUSS
2023. június 22. 13:26
Túl sok az abszurd a nyugati világban. Atomerőmű nem kell, jobb a szén. Egy "majdnem bitumennel" működő tengerjáró éves üzeme nagyobb kártétel, kis túlzással, mint egy kisebb ország összes lehetséges megtakarítása. Hány ezer megy belőlük?
Lotti
2023. június 22. 13:12
Nagyon jó írás. Az jutott eszembe, hogy míg a károsanyag kibocsájtás lokális, a Föld klímája globális. A Föld felszíne kb. 150 millió négyzetkilométer az Unióé csak 4 (!). Az ír marhákat hagyjuk is. Azok nem olyan nagy marhák, mint akik különféle kamu regulákat hoznak....
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik