A szívünk ezer darabban – Matt Damon remekel a Stillwaterben
|Farkas Anita|
Sosem gondoltam volna, hogy egyszer Matt Damon-rajongó leszek. Már a Ben Affleckkel közös filmjük, a Good Will Hunting – amivel örök belépőt nyertek Hollywoodba – körüli hájpot sem értettem, Damon legjobb főszereplői Oscar-jelölését pláne nem; és azóta sem győzött meg igazán, hogy színészként a legnagyobbak között van a helye. Ezért is ért akkora meglepetésként, hogy a Stillwaterben az első pillanattól az utolsóig, szinte eszköztelenül is milyen elképesztően meggyőző: a szűkszavú, faarcú, exalkoholista oklahomai olajmunkás, Bill Baker szerepét mintha egyenesen rá öntötték volna. Ehhez persze az is kellett, hogy a Spotlightot is jegyző Tom McCarthy rendezte, 2021-es, most a Netflixre is felkerült filmdráma sokkal több legyen, mint egy jól sikerült, de már ezerszer látott példázat a hátsó-Amerika reménytelenségéről.
A sztori nagy része eleve Európában játszódik, méghozzá Marseille-ben. Ennek nemcsak azért van jelentősége, mert így eltávolodunk a forgatókönyvet ihlető valós eseményektől – az amerikai diáklány Amanda Knox több évet lehúzott egy olasz börtönben lakótársa meggyilkolásáért, mire új bizonyítékok merültek fel, és szabadon engedték –, hanem azért is, mert a helyszín maga üzenet: nesze nektek, lehet szépen elmerülni az igazi multikultiban. Baker ezt meg is teszi a francia kikötővárosban raboskodó lánya ártatlanságát bizonyítandó, és amíg az egyik oldalon a pokol, a másikon a mennyország várja; a kislányát egyedül nevelő francia színésznő előbb csak tolmácsol neki, aztán befogadja, majd szép lassan kialakul köztük a szerelem is. Éppen olyan lassan, mint amilyen lassan új színekkel telik meg az elcseszett életét és az elveszett lehetőségeit addig jobbára csak tudomásul vevő, magányos férfi lelke – a Stillwater egyszerre apa- és fejlődéstörténet, akciófilm és okosan csomagolt Amerika-kritika, amely rétegek ráadásul külön-külön is egész jól működnek. És ami talán még ennél is fontosabb, az egész egyben valahogy végig megmarad igaznak és fájóan szépnek; giccs nélkül esik tőle szét a szívünk ezer apró darabra.
(Stillwater – A lányom védelmében. Rendezte Tom McCarthy. Netflix)
***
A Fuzsijama az Otometoge-hágótól Fotó: Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum
Különc civilizációkutató, a Z generáció mentális állapota és mesterséges intelligencia – szeptember 21–22-én kilencedszerre rendezik meg a Brain Bar jövőfesztivált. Az alapítóval, Böszörményi Nagy Gergellyel beszélgettünk.
Az evangéliumot millióknak hirdető prédikátorral az V. Budapesti Demográfiai Csúcsot követően személyes megtéréséről, az egyház küldetéséről és Magyarország politikai súlyáról beszélgettünk.
Mivel foglalkozik majd a kormányoldal és a szétszabdalt ellenzék ősszel? Hozhatnak-e valami mozgást az új pártok? Tovább szalámizza-e riválisait Gyurcsány Ferenc? Összefoglalónk a politikai szezonkezdetről.
A szlovák választás hajrájában bejutásra esélyesnek mérik a nagyobb magyar pártokból alakult Szövetséget. Két egyszázalékos magyar párt azonban könnyen elvihet annyi voksot, hogy azzal éppen vonal alá kerüljön a formáció.
p
0
0
11
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.