A háború Ukrajnát megfosztotta egyik fontos bevételi forrásától, a turizmustól is. Kijev azonban úgy látja, hogy a turizmus újjászületése kulcsfontosságú szerepet fog játszani az ország háború utáni újjáépítésében. És bár a tavaly február óta tomboló háború még messze nem ért véget, Ukrajna „már dolgozik" a turizmus népszerűsítését célzó terveken.
Az ENSZ Turisztikai Világszervezetének adatai szerint 2010-ig Ukrajna évente közel 20 millió külföldi turistát vonzott, főként Oroszországból és Kelet-Európából.
Ezzel Európa nyolcadik leglátogatottabb országa volt.
Ez a szám azonban 2014-ben mintegy 12 millióra zuhant, miután Moszkva annektálta az ukrajnai Krím félszigetet, amely az ország egyik legnépszerűbb turisztikai régiója volt addig. Tavaly február óta pedig teljesen összeomlott Ukrajna turisztikai szektora.
Kárpátalján, amely terület még nagyrészt nem érintett az orosz támadások által, például még mindig vannak belföldi turisták. De nincsenek külföldi turisták – bár a Kijev és a nyugati Lvov városán áthaladó nemzetközi küldöttségek, újságírók és az NGO-k személyzetének folyamatos áramlása többé-kevésbé életben tudja tartani az ottani szállodákat.
Újra fellendül a kijevi turizmus?
Másik terület, amely az elmúlt időszakban némi fellendülést mutatott a turizmuson belül az a főváros, Kijev idegenforgalma. Tavaly a Magyar Nemzet írt róla, hogy egyre több belföldi turista indul az ukrán fővárosba, amióta a harcok eltávolodtak a várostól. A környékbeli harcok miatt azonban még látszódnak a háború nyomai: kiállított harcjármű roncsok, a homokzsákok és barikádok a kormányzati épületek körül pedig még most is állnak, így a katasztrófa turisták körében is népszerű lett a város, ahogy korábban a Csernobili atomerőmű és a körülötte lévő zárt zóna is vonzotta egyaránt a külföldi és a belföldi turistákat is.
Nagyon népszerű program a városnézés Kijevben
Kijevben a legnépszerűbb programok egyértelműen a városnéző kirándulások, amelyek során akár privát idegenvezető mutatja meg a turistáknak a kijevi kulturális életet, valamint a kijevi látnivalókat. Azokon a területeken, amelyek viszont közel fekszenek a fronthoz nem ez a helyzet, mint Odessza esetében, amely Ukrajna legszebb városai között volt számontartva. A válság előtt az idegenforgalom Ukrajna gazdaságának 2,0 százalékát tette ki, és az ágazat helyreállítása korántsem lesz egyszerű, mivel jelentős beruházásokat igényel.