Vidámpark ugyan van, de a propagandával ellentétben leginkább csak hétvégén nyitják ki az áramhiány miatt, ahogy a lakosságnak is csupán 26 százaléka rendelkezik megbízható áramellátással.
Kik férhetnek hozzá luxuscikkekhez és – szolgáltatásokhoz?
A pártelit és a pártfunkcionáriusok családtagjai azonban valóban más életszínvonalon élnek,
az ő világuk nincs annyira távol a propaganda-anyagokban bemutatott élettől: ők hozzájutnak nyugati termékekhez, élelmiszerekhez, van okostelefonjuk, lakásaikban van légkondi, és így tovább. Az ő életüket videófelvételeken átlagos észak-koreai életszínvonalnak bemutatni azonban durva csúsztatás.
YuMi tavaly szeptemberi videója, amelyben a phenjani vidámparkot mutatja be – „A kikapcsolódás a pihenés aktív formája.”
Mi a célja Észak-Koreának a propaganda-videókkal?
Az észak-koreai propagandát figyelemmel követő dél-koreai elemzők szerint az influenszerek együttes, összehangolt megjelenése nem véletlen, egy megtervezett állami kampány része, amelynek
célja Észak-Korea megkopott, rendkívül negatív nemzetközi imázsának javítása lehet.
A videók szövegezéseinek mesterkéltsége, didaktikussága szintén egy központi kézi vezérlést feltételez.
Dél-koreai elemzők szerint ennek van egy politikai és egy gazdasági oka: az előző az, hogy az észak-koreai vezetőt, Kim Dzsongunt és rendszerének működtetőit nárcisztikusan érdekli, hogy milyen képe van a külvilágnak róluk, a másik pedig az, hogy a covid-járvány enyhülése után minden jel szerint Észak-Korea nyitni szeretne, gazdasági hasznot vár a turizmus fellendítésétől, ehhez azonban bizonygatnia kell a külföldiek számára, hogy érdemes és biztonságos ellátogatni hozzájuk.
YouTube és Weibo – mindenhova eljutni
Ez az új típusú állami propaganda, az internet különböző platformjainak használata
nem új jelenség, az észak-koreai rezsim ezt már egy évtizede próbálgatja.
A kínai Weibo közösségi felületen gyakorlatilag korlátlanul ott vannak, a YouTube-on azonban nehezen tudtak meggyökerezni: a közösségi oldal több csatornájukat letiltotta a nyílt állami propaganda terjesztése, vagyis a közösségi elvek megsértése miatt.
A tavaly indított kampány azonban már „emberarcú”, okosabb megközelítésű, hiszen a pozitív üzenetek megjelenítése nehezen bizonyíthatóak durva manipulációnak, a videók szövegezései, tartalmai, üzenetei patikamérleggel vannak kimérve, hogy semmilyen elvet ne sértsenek, elkerüljék a szigorú moderátorok figyelmét, és így ott maradhassanak az éterben.
Érdekes módon ezek
a videók azonban olyan ablakok, amelyeken keresztül nemcsak kifele lehet látni, hanem befele is: