Kell is Trump cenzúraellenes hadjárata: már a Wikipedia társalapítója szerint is balos propagandát terjeszt az oldal
Nem véletlen, hogy Donald Trump hivatalba lépését követően szeretné helyre rakni a cenzúra ügyét.
Új típusú youtube-propagandával, civilnek látszó állami influenszerek YouTube-videóival próbálja nemzetközi országimázsát javítani Észak-Korea. A videók által tükrözött hétköznapi élet szép, de ez a virtuális valóság a kommunista diktatúra valós állapotaival köszönőviszonyban sincs.
2022-ben több aranyos, kedves észak-koreai influenszer jelent meg a világhálón, akik hibátlan angolsággal mutatják be életüket, demonstrálva azt, hogy minden nyugati előítélet ellenére Észak-Korea egy élhető ország.
Egyikük, a 11 éves Song A egyik videóbejelentkezésében
egy másik videóban pedig bemutatja, hogyan telt első napja a suliban az iskolakezdéskor.
Egy másik bájos youtuber, YuMi egyik felvételén egy hűtőből kivesz egy jégkrémet, kibontja, majd kedvesen közli, hogy ez bizony nagyon finom. Más videóin YuMi ellátogat egy vidámparkba, majd egy egy mozivetítésre, egy másikban horgászik egy gyönyörű környezetben fekvő tavon, míg egy harmadikban egy nagyon jól felszerelt konditeremben tornászik. YuMi fél éve indított YouTube-csatornájának 20 ezer feliratkozója van, jégkrémes videóját eddig több, mint 40 ezren tekintették meg – hívja fel a figyelmet a CNN elemzése.
Song A bemutatkozó videója 2022. áprilisából – „Phenjan gyönyörű és nagyszerű város."
A videókon megjelenített valóság azonban
több millió, a megélhetési küszöb alatt élő észak-koreai valódi tapasztalatától.
Észak-Korea négy évtizede elszigetelte magát a világtól, a véleménynyilvánítás szabadsága, a mozgás, az információkhoz való hozzájutás szabadsága nem létezik – a másként gondolkodók könnyen munkatáborokban végezhetik, de rendszerellenes tiltakozások nem történnek a drasztikus állami büntetési rendszer miatt.
Észak-Koreában az internet korlátozott, az állami filterekkel működtetett, leginkább csak intranetnek nevezhető világháló is csupán a kommunista állam megbízható elitje számára elérhető, a külföldi tartalmak – a nyelvi, kulturális rokonság miatt a rezsimre különösen veszélyes dél-koreai hatás, a K-pop vagy bármilyen kulturális platform termékei – szinte teljes mértékben elérhetetlenek, ahogy a külföldi filmeket sem játszanak a mozik, és ilyen könyvek sem szerezhetőek be a könyvesboltokban.
Vidámpark ugyan van, de a propagandával ellentétben leginkább csak hétvégén nyitják ki az áramhiány miatt, ahogy a lakosságnak is csupán 26 százaléka rendelkezik megbízható áramellátással.
az ő világuk nincs annyira távol a propaganda-anyagokban bemutatott élettől: ők hozzájutnak nyugati termékekhez, élelmiszerekhez, van okostelefonjuk, lakásaikban van légkondi, és így tovább. Az ő életüket videófelvételeken átlagos észak-koreai életszínvonalnak bemutatni azonban durva csúsztatás.
YuMi tavaly szeptemberi videója, amelyben a phenjani vidámparkot mutatja be – „A kikapcsolódás a pihenés aktív formája.”
Az észak-koreai propagandát figyelemmel követő dél-koreai elemzők szerint az influenszerek együttes, összehangolt megjelenése nem véletlen, egy megtervezett állami kampány része, amelynek
A videók szövegezéseinek mesterkéltsége, didaktikussága szintén egy központi kézi vezérlést feltételez.
Dél-koreai elemzők szerint ennek van egy politikai és egy gazdasági oka: az előző az, hogy az észak-koreai vezetőt, Kim Dzsongunt és rendszerének működtetőit nárcisztikusan érdekli, hogy milyen képe van a külvilágnak róluk, a másik pedig az, hogy a covid-járvány enyhülése után minden jel szerint Észak-Korea nyitni szeretne, gazdasági hasznot vár a turizmus fellendítésétől, ehhez azonban bizonygatnia kell a külföldiek számára, hogy érdemes és biztonságos ellátogatni hozzájuk.
Ez az új típusú állami propaganda, az internet különböző platformjainak használata
A kínai Weibo közösségi felületen gyakorlatilag korlátlanul ott vannak, a YouTube-on azonban nehezen tudtak meggyökerezni: a közösségi oldal több csatornájukat letiltotta a nyílt állami propaganda terjesztése, vagyis a közösségi elvek megsértése miatt.
A tavaly indított kampány azonban már „emberarcú”, okosabb megközelítésű, hiszen a pozitív üzenetek megjelenítése nehezen bizonyíthatóak durva manipulációnak, a videók szövegezései, tartalmai, üzenetei patikamérleggel vannak kimérve, hogy semmilyen elvet ne sértsenek, elkerüljék a szigorú moderátorok figyelmét, és így ott maradhassanak az éterben.
Érdekes módon ezek
az észak-koreai kommunista állam ezekkel képet közvetít magáról, amelyek mesterségességük, valótlanságuk ellenére is, akár annak ellenére különös bepillantást engednek a nyugatiaknak ebbe a zárt világba.
Nyitókép: Vörös lobogós performanszt adnak elő a Koreai Szocialista Női Unió tagjai Phenjan belvárosban 2021. június 19-én – forrás: KIM Won Jin / AFP