a háborús protekcionizmus, a kereskedelmi blokkosodás ideje jön el. Új KGST-szellemiség alakul ki, elsősorban a klímapolitikai védelem kapcsán jön be a merkantilizmus, és újrarendeződnek az értékláncok.
A top 100 globális vállalatból évről-évre szorul ki Európa, 2017-ben a globális vállalatok 27%-a volt európai, ez a szám mára 17%. Az olvadás radikálisan gyorsulhat az IRA következtében – figyelmeztetett az államtitkár.
Az európai vállalatok kárára Észak-Amerika szerez előnyt, ez így volt az IRA előtt, most csak még erősebben. Egyre kisebb tehát Európa hozzájárulása a globális gazdaság teljesítményében. További gond, hogy amellett, hogy kereskedelmi háború robbant ki, sajnos Európában a tagállamok közötti kohézió is sérült. A tagállamok is egymásra licitálnak, hogy ki tud nagyobb támogatást adni a vállalataik számára.
Még nem kapta fel a mainstream média, de valójában
a közös, egységes piac, ami az EU nagy vívmánya, veszélyben van.
Mi történik? Van egy külső hatás, egy amerikai beavatkozás, amire az EU nem tud jó választ adni, mert mindenki a saját szempontjai alapján értékeli a szituációt. Az összes német és francia állami támogatás, amit folyósítottak az EU-ban, 80%-ban ebben a két országban kerül monetizálásra. Ez elképesztő szám Lóga szerint, ezek szerint ők tudják megmozgatni ezeket a forrásokat úgy, hogy támogassák az ottani székhelyű vállalatokat.
A tagállami szintű támogatási versenyben a versenyjog szabályozás tud sérülni. Ha van egy ország, amely EU-tag, és nem vezette be az eurót, az ma biztosan nehezebb helyzetben vág neki az állami támogatási szabályozásnak, ha kedvezményes hitelt szeretne lehetővé tenni a vállalatok számára. Ez már önmagában felveti, hogy az egységes közös piac csak nevében az, valójában nincsenek egyenlő versenyfeltételek.
Az államtitkár szerint Magyarországnak hidat kell képeznie,
az országot újraiparosítják, ugyanakkor vannak hátrányaink is, például gyorsítani kell az energetikai és a digitalizációs átalakulást. Nagy köveket mozgatunk meg, sok energetikai beruházás lesz, ha pont kerül a támogatások ügyének végére. A geopolitikai szerep a járműgyártásban szembetűnő, ma ott tartunk, hogy az elektromos autókhoz használt akkumulátorokat szinte kizárólag Ázsiában állítják elő, ezért fontos a debreceni beruházás – zárta előadását Lóga Máté.
Fotó: Unsplash