Brüsszelben folyamatos támadás alatt áll a gyermekvédelem!
A magyar kormány nem enged a nyomásnak.
Nem lesz tovább tartható az üzemanyagok kiskereskedelmi árának korlátozása, vagyis a benzinársapka – mutatott rá Holoda Attila, energetikai szakértő.
Egy korábbi energetikáért felelős helyettes államtitkár, Holoda Attila az Mfor.hu-nak adott pénteki interjújában elmondta, vélhetően nem sokáig lesz már fenntartható a benzinárstop, mert szerinte hozzájárul az ellátási gondokhoz és fenntarthatatlan egyéb alapvető körülmények miatt.
A szakértő szerint óriási ellátási gondok keletkeztek, és ez egyre jobban érződik.
Az ellátási hiány okaként a Holoda Attila is a már többször hangoztatott importhiányt nevezte meg. Mint fogalmazott: „a Molon kívül jelenleg nincsenek olyan nagykereskedők, akik külföldről hoznak be üzemanyagot, hiszen a hatósági ár miatt jobban megéri nekik a környező országokban értékesíteni, míg itthon a 480 forintos árral veszteséget termelnének.”
A hazai ellátási gondok kapcsán belátható, hogy a korábban a honi hálózatokat 70 százalékban ellátó MOL százhalombattai Dunai Olajfinomítójában kialakult helyzet is jelentős hatással van. Mint azt a Mandiner is megírta:
a százhalombattai finomítóban hibaelhárításokra és elhalasztott karbantartások bepótlására van szükség; így a súlyos gyártási kapacitási gondok jelenleg is fennállnak.
Erről ide kattintva olvashat bővebben.
A helyzet súlyosbodását ráadásul nagyban fokozza
az orosz olajból előállított üzemanyagok országok közötti forgalmának uniós megtiltása.
Az új, december 5-én életbe lépő olajembargó ugyan továbbra is „békén hagyja” ugyan hazánkat és a magyar multinak számító MOLGroupot a vezetéken érkező orosz nyersolaj tekintetében, viszont megbénítja a feldolgozott üzemanyagáramlást a MOL pozsonyi finomítójából.
Márpedig a MOL két EU-s finomítója, a százhalombattai és a pozsonyi között munkamegosztás zajlik, a magyarországi inkább dízelt, a felvidéki inkább benzint állít elő. Erre utalva jegyzi meg a volt energetikai helyettes államtitkár, hogy „a MOL két EU-s országban működő finomítójából nem tudja majd összehangoltan ellátni a nekik otthont adó országokat sem, hiszen például
a MOL a pozsonyi finomítóból nem szállíthat Magyarországra benzint, onnan nem elégítheti ki majd az itteni fogyasztók igényeit.”
Nem beszélve arról, hogy már a december 5-én életbe lépő újabb brüsszeli szankciók meghozatala előtt szóba került, hogy csak bizonyos feltételekkel lesz tartható a benzinársapka január elsejétől, valamint arról, hogy mind a Független Benzinkutak Szövetsége, mind a MOL tett már javaslatot a benzinárstop jövő év eleji kivezetésre.
Úgy tűnik tehát, hogy a kérdés már nem az, hogy fenntartható-e a benzinárstop, hanem sokkal inkább az, hogy meddig tankolhatunk még kedvezményesen.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd