Autósok, figyelem: így alakulnak az üzemanyagárak a kutakon
Az előrejelzések szerint nyílik az olló a gázolaj és a benzin ára között.
Tovább csúszik a Mol Dunai Finomítójának újraindítása, aminek következményei lesznek.
Az Index arról számol be, hogy tovább csúszik a Mol százhalombattai Dunai Finomítójának újraindítása: a legutóbbi nyomáspróbán újabb műszaki gond akadt. Hangsúlyozták: korábban december másodikára, péntekre tervezték a restartot, amely most már biztos, hogy ezen a héten nem történik meg.
Korábban beszámoltunk róla, hogy az elmúlt hetekben gőzerővel dolgoztak a karbantartáson. A finomító körülbelül 55 százalékon üzemelt sokáig, miután olyan meghibásodást észleltek, ami miatt újabb javításokra volt szükség. Az Index információi szerint a tegnapi nyomáspróbán
újabb repedést találtak a szakemberek a rendszerben, így újabb, minimum 3 napos csúszás lesz az újraindulásban.”
„A kormányzatnak el kell döntenie, hogy árat szabályozunk vagy üzemanyaggal látjuk el a piacot. Én azt gondolom, hogy a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban” – fogalmazott Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára.
Az Index úgy tudja, hogy a Molnak nemcsak Százhalombatta újraindítása okozza a problémát, hanem a megfelelő mennyiségű import hiánya is. Szakértők szerint a helyzet orvoslásához
mert jelenleg az ország ellátása szinte kizárólag a Molra hárul. Számos szereplő, aki jelenleg ellátási gondokra hivatkozik, írják, korábban igen aktív importőr volt, azonban a nagykereskedelmi hatósági ár miatt ezt a tevékenységet felfüggesztette, illetve minimalizálta. Így lényegében kikerül minden szerződéskötési kötelezettséget, teszik hozzá.
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter csütörtökön elmondta: az ellátásbiztonság mindennél fontosabb. Az Indexnek adott nyilatkozatában úgy fogalmazott: „a kormány álláspontja egyértelmű, az ársapka akkor fenntartható, ha a Barátság vezetéken zavartalanul folyik az olaj. Illetve ha a finomítók az érkező olajat fel tudják dolgozni. A kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy fenntartsa az ársapkát, de ha az látszik, hogy ez a két tényező veszélyezteti az ellátást, akkor nehéz helyzetbe kerülünk, hiszen
jelenleg az ársapka következtében nincs olyan piaci szereplő, aki szívesen importál Magyarországra.”
Az Index konklúziója, hogy „egyelőre nem tudni, a december másodikai újraindítás elhalasztása miatt mekkora áruhiány alakul ki a következő napokban, és azt se, hogy a Mol mikor tudja majd visszatölteni a korábban lehívott stratégiai készleteket – ami épp az ilyen havariahelyzetekre van fenntartva.”
Fotó: Móricz-Sabján Simon/Világgazdaság