Várkonyi Gábor autóipari szakértő Facebook-oldalán osztotta meg a PwC legfrissebb elemzését, mely szerint pár éven belül az Európai Unió autóexportőrből importőrré válik. Az amerikai vállalat tanulmánya szerint egy évtized alatt a megfordult az uniós autóipari mérleg és leginkább Kínából kell majd gépjárműveket importálni.
Így rogyik térdre egy évtized alatt a világ legerősebb, legversenyképesebb, legjobb autóit gyártó európai autóipar, mert az EU vezetőinek, valamint különböző lobbicsoportok romboló erejének egy önbizalmát vesztett iparág nem mert ellentmondani akkor, amikor életbevágó döntéseket hoztak elvakult ideológiák alapján –véleményezte a helyzetet a szakértő, aki emlékeztetett, hogy
hét évvel ezelőtt még 1,7 millió autós mérlegtöbblete volt az EU autógyártásának, azaz ennyivel több autó volt kiviteli oldalon, mint behozatali oldalon.
Az amerikai cég elemzésre rámutat, 2025-re 221 000 autóval többet kell importálni, mint amennyit exportálni tud majd a nemzetközösség. Várkonyi szerint ennek legfőbb oka az, hogy kínai gyártással terveznek európai cégek is, mivel az elektromos autós diktátumokat nem lehet másként teljesíteni.
Ott a nyersanyag, ott olcsó az energia, kézenfekvő tehát ott gyártani. A világ CO2 kibocsátása ettől nyilván nem javul...”
– tette hozzá, majd úgy folytatta, nem elég ugyanakkor, hogy itt gyárakat zárnak be, amik oda települnek. Jönnek a kínai gyártók is.
A PwC szerint 2025-re 800 000 autót exportál majd Kína az EU-ba, ebből 330 000 lesz EU-s gyártó kínai gyárából származó termék, a többi kínai gyártó autója lesz. Tavaly 33 000 kínai autó érkezett, idén ez 66 000 körül lesz.
2017-ben Európában még majdnem 15 millió autót gyártottak. 2021-re 10 millió alá csökkent ez a szám, ebben nyilván a pandémiának is nagy szerepe volt”
– írta Várkonyi, aki szerint semmi determináció nincs ebben, „a villanyautók rendeleti úton történő, merev határidőkre való kikényszerítése, az autóipar bűnbakká tétele, az érveket az asztalról lesöprő magatartás pontosan oda vezetett, amit most látunk”.
Drasztikus jólét csökkenés, tömeges munkanélküliség, elöregedő autópark, skanzenné váló Európa. Mindenki, aki ebben részt vett, megveregetheti a saját vállát”
– fogalmazott, majd úgy szólt, „végre autógyártásunk sem lesz. Csak teljes kiszolgáltatottságunk Kínának”.
Nyitókép: JAN WOITAS / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP