A fél várost keresztül-kasul lezárják, kis túlzással minden járat érintett
Két legény lesz talpon a vidéken: a kettes és a hármas metró.
A csodával határos módon úszott meg egy tizenegy éves kislány egy súlyos balesetet egy pestszentlőrinci megállónál. Az illetékesek fűt-fát ígértek, ám nem történt semmi a változtatások érdekében, még a költséggel nem járó lámpák összehangolását sem sikerült megoldani.
Egy hónap híján egy év telt el azóta, hogy a XVIII. kerületben elsodort egy 11 éves kislányt az 50-es villamos. A baleset a Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Iskola előtti, a szülők szerint
történt. A horrorzebra egyik fele ugyanis a villamossíneken és a megállókon, másik fele az Üllői úton vezet át; mindkettőhöz tartozik a gyalogosok számára lámpa, de valamiért mindkettő a forgalmas Üllői úthoz van beállítva, és igen ritkán és rövid időre vált csak zöldre a gyalogosoknak – azoknak is, akik csak a villamosmegállóba szeretnének átjutni a síneken, és eszük ágában sincs átkelni az Üllőin (van rajta gomb is, valószínűleg stresszoldónak, mert hatása a lámpára nincs).
Ez különösen bosszantó olyankor, amikor láthatóan villamos se közel, se távol, mégis ott kell szobrozni a piros lámpánál. Hát még akkor, amikor közeledik az ember villamosa, s hiába van a megálló karnyújtásnyira, a bután beállított piros pedig csak világít, világít, és mire zöldre váltana, elmegy a villamos, lehet várni a következőre öt-tíz percet.
Nyilvánvalóan szabálytalan, de tény, hogy ezek után
különösen ehhez hasonló helyzetekben. Ilyenkor a zebra előtti, elvileg a gyalogos körülnézését szolgáló, gyakorlatban könnyen megkerülhető korlát is csak növeli az ember frusztrációját, vagyis összességében: úgy ahogy van, kontraproduktívan működik a rendszer, mintha valaki le akarná nevelni az embereket a szabálykövetésről.
A veszély azonban ott van, főként, hogy a megállóba még komoly lendülettel érkezik meg a villamos úgy, hogy még szinte teljes sebességgel robog át a zebrán, és érkezik be a közvetlen az iskola előtti megállóba.
Az átkelő aszfaltozása is egyenetlen, a gurulós iskolatáskák rendszeresen elakadnak benne
A piros épület az iskola, alig pár méterre az átkelőtől
Mert ráadásul az egész átkelő az iskola bejáratától alig pár tucat lépésnyire van – aki látott már tanítás után általános iskolából kiszabaduló gyereket, az tudja, mennyire szerencsétlen konstelláció ez így együtt: a ricsajjal és nagy svunggal kirontó gyerekek meglátják a befutó vagy bent álló villamost, teljes lesz a káosz, a helyszűke miatt a korlátra tunkolódnak az először kijutók, nyomják őket a többiek a sínek irányába, egyszóval
Így történt ez tavaly novemberben is: a kislány a túloldali villamosmegállóba igyekezett volna – a helyiek jó szokása szerint figyelmen kívül hagyva a piros lámpát – amikor a Béke tér felől érkező villamos elsodorta.
A kislány csodával határos módon könnyű sérüléssel megúszta az ütközést – szerencsére a bomba csak pukkant –, de teljesen egyértelmű, miért nem lehet az egész ügyet egy „miért nem nézett szét” legyintéssel elintézni.
Már csak azért sem, mert nem ez volt az első baleset itt, és ha a helyzet így marad, nem ez lesz az utolsó.
Éppen ezért, bár a zúzódások hamar begyógyultak, nem hagyta annyiban az esetet Nagy Adrienn, a Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Iskola vezetője. Kezdeményezésére a gyalogátkelő biztonságossá tételéhez összeült egy stáb: az igazgatónő mellett Jánosik István – a XVIII. kerületi Rendőrkapitányság vezetője –, Sági Zoltán – a kerület közbiztonsági tanácsadója –,valamint Petrovai László alpolgármester, akik javaslatokat nyújtottak be a BKK illetékeseinek.
Ebben egyrészt kérték, hogy a Béke tér felől érkező villamosok megállóját helyezzék át a gyalogátkelő elé –
– másrészt azt is javasolták, hogy a villamos közelítse meg eleve lassabban a megállót. Indítványozták továbbá, hogy lássák el a jelzőlámpát hangjelzéssel, és állítsák be a lámpák működését úgy, hogy az iskolába érkezés-távozás időszakaiban a gyalogosok közlekedését segítse.
Így nézett ki a tavalyi baleset, a jobb oldalon várakozó villamost szerette volna elérni a kislány, a balról érkező sodorta el
Noha a baleset után mindenki készségesnek és gyakorlatiasnak mutatkozott, eltel egy év, és azóta sem történt semmi – bár, mint megtudtuk, az elmúlt években nem ez volt az első megkeresés a gyalogátkelő biztonságosabbá tétele kapcsán. Sőt: az 50-es villamos vonalát nyáron részlegesen felújították, ennek ellenére a zebrához nem nyúltak: maradt ugyanott, ugyanúgy. Hangjelzéssel sem látták el, de ami a legfurcsább, még azt a beruházást egyáltalán nem igénylő gesztust sem tették meg, hogy a lámpákat tisztességesen beállítsák a gyerekek biztonsága érdekében. A gomb is megmaradt korábbi funkciójában.
Megkerestük a BKK sajtóosztályát, kíváncsiak voltunk miért nem történt semmi a balesetet követően, ám egyelőre nem kaptunk választ kérdéseinkre. Amikor válaszolnak, frissítjük írásunkat.
De úgy látszik, a pirosiskolás gyerekek biztonságát a Pestszentlőrinc-Pestszentimre DK-s vezetése sem viseli a szívén, hiszen a Kemény Zsigmond utcai megálló nem szerepel azon gyalogátkelők listáján, amelyeket fényjelzéssel tervezik ellátni. Pedig nem lenne példátlan a dolog, a kerületben a Halomi út és Tarkő utca kereszteződésénél már működik hasonló, Szaniszló Sándor Facebook-posztjában állítottak szerint két évig lobbiztak érte a fővárosi önkormányzatnál – kérdés, a Piros Iskola zebrája kapcsán mikor tervezik elkezdeni. Ha nem forogna gyermekek élete potenciálisan veszélyben a horrorzebrán Szaniszlóék kapcsán a két söröző csigáról szóló vicc jutna az ember eszébe.
Megkerestük egyébként Petrovai László alpolgármestert és Szaniszló Sándor polgármestert is. Szerettük volna megtudni, pontosan kihez, a BKK mely részlegéhez fordultak a balesetet követően, és kaptak-e választ javaslataikra, ha igen, mi volt ez. Arra is kíváncsiak voltunk,
és azt is megkérdeztük, mit tesznek azért, hogy a zebra biztonságosabb legyen. Arra is kerestük a választ, hogy miért nem szerepel ez a gyalogátkelőhely azon a listán, amit fényjelzéssel látnának el a kerületben.
Választ nem kaptunk. Ha kapunk, frissítjük a cikket!
Fotók: Mátrai Dávid (Mandiner)