Ez már nem a társadalmi–statisztikai „felemelkedést” célozza meg, hanem a sikeres életvitel kialakítását.
Ebben az esetben nem csupán a diplomás végzettségről van szó, hanem a képesítésről, illetve a képesített szakmákról, a vállalkozóktól és startup alapítóktól kezdve az ápolókon át a professzorokig.
A hátrányos helyzetű társadalmi csoportok aktív megszólítása
Egy ilyen esélyteremtő offenzíva első lépése kell, hogy legyen a kellő érzékenység kialakításának olyan egyszerű tényezők iránt, amelyek felett a diplomás középréteg (és emiatt a közéleti és a politikai elit) át szokott siklani: az állandósult hátrányos megkülönböztetést fel kell számolni, és igazságosabb esélyeket kell biztosítani. Ehhez nem elegendő az 50 évvel korábbi német oktatási reform eszköztára és a bizalom a vidéki diákok elköteleződésében, sokkal inkább proaktív állami esélyteremtésre van szükség.
Ennek az esélyteremtő politikának aktívan meg kell szólítania a hátrányos helyzetű társadalmi csoportokat. Be kell vonnia a családokat, és nagy hangsúlyt kell fektetnie a támogatókra és a mentorokra, a többségi társadalom tagjaira és – ami még ennél is jobb – az érintett társadalmi csoportok olyan tagjaira, akik saját maguk is éltek a lehetőségekkel és példaképként szolgálhatnak. Egy példaértékű intézmény például a frankfurti székhellyel rendelkező Stiftung Polytechnische Gesellschaft „Diesterweg-ösztöndíj a gyermekeknek és családjuknak”, amelyet mára már országszerte több helyen is igénybe lehet venni. A képzési ösztöndíj segít a gyermekeknek és családjaiknak leküzdeni a képzéshez jutás akadályait. Két bevándorlócsaládból származó gyermek például azt jelezte, hogy maguk is tanítani akarnak a saját tapasztalataik megosztása érdekében –
így lehet példaképeket és szerepkört felmutatni mindazoknak, akik eddig ettől távol álltak.
Ezt a szerepvállalást az állam azonban nem bízhatja pusztán a civil társadalmi szervezetekre. A feltételek biztosításában valóban nagyobb mértékű állami szerepvállalásra van szükség, és az állam nem riadhat vissza a javak elosztásával járó kérdésektől sem. Sokak méltányos indulási esélyeit veszélyezteti, ha a fizetőképes középrétegek angol vagy amerikai magániskolába küldik a gyermekeiket, vagy kifizetik a legdrágább felkészítő tanfolyamot az orvosi egyetemi felvételire, miközben a társadalom alsóbb rétege kétségbeesetten küzd az inflációval. Ebből született az a valóban megfontolandó ötlet, hogy minden fiatal felnőttnek juttassanak egyfajta „alanyi örökséget”, amelyet a saját képzésükre fordíthatnak.
Ez előrevetíti a vitát a tulajdonról és az adózásról – mindezt a polgári politikának nyitottan és tabuk nélkül kell lefolytatnia. A szellemileg nyitott polgári hozzáállás jegyében ugyanis felismerjük a különböző célok ellentmondásosságát, ami a vagyoni különbségek növekedésével a tulajdon akár nemzedékeken átívelő megőrzése, valamint a teljesítményalapú társadalomnak az egyéni érdemeket előtérbe helyező alapelvei között feszül – vagy ismét a liberális John Rawls szavaival élve: a javak egyenlőtlen elosztása jogszerű, ha a legrosszabb helyzetben lévőnek is előnyére válik.
Nagyobb állami szerepvállalásra van szükség
Ehhez azonban a társadalom intézményes rendjén belüli ellentételezésekre és tényleges újraelosztásra is szükség van. A polgári politika azonban arra épít, hogy a különböző célok közötti ütközéseket nem egyszerű megoldásokkal és ideológiailag egysíkúan oldja fel, hanem hogy a valóságnak megfelelően mérje fel az állapotot és árnyaltan mérlegeljen – új esélyek és lehetőségek feltárásával, a munkások képzési lehetőségeitől egészen a „munkások vagyonfelhalmozásáig”. Amennyiben viszont a követelményszintből engedünk – és ez ellentmond John Rawls véleményének – akkor nem az igazságosságot növeljük, hanem a jólétet csorbítjuk.
Tehát a jelenleginél szélesebb állami beavatkozásra van szükség, hogy valódi esélyt kínáljunk az igazságos feltételek megteremtéséhez. Amint azonban ez a kiindulási pont adott, kisebb állami szerepvállalásra és magasabb szintű egyéni felelősségvállalásra van szükség – és még inkább el kell fogadni az eltérő eredményeket. A liberális társadalom szívesen fogadja a méltányos esélyek mellett eltérő teljesítmény, egyéni preferenciák és a szabad döntés alapján kialakult egyenlőtlenséget, ami viszont egyáltalán nem igaz az államilag előírt és kvótákban megfogalmazott elvárásokra.
Ez az elv a nemek közti egyenlőséggel foglalkozó politikára egyaránt érvényes.
Sziklaszilárd narratíva lett korunkban a nők hátrányos megkülönböztetése az „üvegplafontól” a „megkövesedett szerepkörökön” át a nemek közötti eltérő fizetésekig. Az egyenjogúsági lépések térnyerésével és egyre több nő szakmai és vezetői felemelkedésével felerősödött ez a tendencia – megerősítve azt a már 1835-ban Alexis de Tocqueville részéről felismert ellentmondást, miszerint az egyenlőtlenség csökkenésével nő az érzékenység a még megmaradt különbségek iránt.
Ma már követelik a nemek közötti paritást, tehát felerészben nők és felerészben férfiak megjelenését például a parlamentekben és a pártok választási listáin. Mi lenne a paritás igazságos viszonyítási alapja? A nők aránya a népességben vagy párt tagságában, ha már a belépés szabad akarat alapján történik és nem diszkriminatív? Igényt tarthat a tagok 26,5 százaléka a listás helyek felére csak azért, mert a népesség felét képviselik? Ez nem azt jelentené, hogy a hátrányos megkülönböztetést elszenvedő nemmel szemben jóval alacsonyabb követelményeket kellene támasztani, ami jócskán csorbítaná a férfiak jövőbeni esélyeit? Nem a cselekvő- és belátóképességükben nem korlátozott polgároknak kellene-e eldönteniük szavazatukkal, hogy mely társadalmi csoportokat képviselik és hogyan a megválasztott testületekben?
Elfogadhatatlan az azonos munkáért járó eltérő bérezés
Az igazságosság kérdése nem is olyan egyszerű, mint ahogyan azt az „arányosság” általános követelése feltünteti. Ez vonatkozik a nemek közti bérszakadékra is. Az összesítő statisztikai adatok nem csupán az ágazati, vállalati méretből vagy túlórákból adódó torzulásokat tartalmazzák, hanem sokkal inkább az életút során gyakran már évtizedekkel korábban hozott döntéseket is. A villamosmérnöki és informatikai karokon a férfiak aránya mind a mai napig 84 százalék, germanisztikát pedig 77 százalékban nők tanulnak. A gyermekvállalás során a nők még mindig sokkal gyakrabban hajlamosak csökkenteni vagy akár feladni a munkavégzésüket. Amíg felnőtt emberként szabadon dönthetnek, valamint az összes előny és hátrány mérlegelésével teljesítik ki a jó életről alkotott elképzelésüket, addig ez nem kifogásolható.
Ezzel szemben elfogadhatatlan azonos tevékenységért eltérő bérezést biztosítani
– pontosan ezért nincs ilyen például a közszolgálatban. Egyetlen kivétellel: a munkában töltött évek számával nő a tapasztalat és egy magasabb tapasztalattal rendelkező személy ugyanazért a tevékenységért magasabb jövedelemben részesül. Jogszerű ez az eltérő fizetség a régebben és rövidebb ideje dolgozók között, vagy inkább a fiatalok hátrányos megkülönböztetéséről van itt szó? És mi a helyzet azokkal a szerződésekkel, amelyeknél a felek kötöttség nélkül állapodhatnak meg a feltételekben: ha egy férfi főorvos magasabb bérben tud megállapodni, mint egy orvosnő, akkor ez a nők rendszerszintű hátrányos megkülönböztetésére utal? Vagy az eltérő és állami beavatkozást nem igénylő tárgyalóképesség eredménye? Vagy talán az orvosnő a tárgyalások során megemlítette, hogy a kollégájánál kevesebb túlórát hajlandó vállalni, hogy időben elhozhassa a gyerekét az óvodából – problémát jelenthet ez az igazságosságot tekintve?
És mi van azokkal az újfajta, a kvótákból eredő igazságtalanságokkal, amelyeket az állam teremtett? A vállalatok igazgató tanácsaira előírt kötelezői női kvóta azt eredményezheti, hogy a nagyvállalkozók gyermektelen lánya előbb lesz igazgató, mint a négygyermekes migrációs hátterű családapa a munkásnegyedből? A fiatal férfiak lehetőségeit a kinyilvánított vagy akár nemhivatalos kvótákkal éveken át le lehet szorítani, mert a nemi hovatartozásuk miatt férfitársaik korábban vélt vagy valós előnyeit kérnék számon rajtuk – ez valóban igazságos lenne? És ha egy professzori munkakört kifejezetten nők számára írnak ki, akkor ez a nemek közötti egyenlőség jegyében ellentmond az egyéni szintű igazságosság elvének és a szabad versenyen alapuló társadalomnak. Ibram X. Kendi, az amerikai identitáspolitika egyik alapító gondolkodójának tételes követelése, hogy a múltbéli hátrányos megkülönböztetésre mai diszkriminációval válaszoljanak, amit mi mélységesen illiberálisnak és igazságtalannak ítélünk.
Ebben az esetben is él az a követelmény, hogy
a polgári esélyteremtő politika ugyanúgy kerülje el az állami beavatkozásos dirigizmust és a túlzott egalitarizmust,
mint a felületes közömbösséget a hátrányokkal szemben. Sokkal inkább figyelemmel és nyíltan kell megvizsgálni, hogy a kívülről jövő hátrány miben korlátozza a valós esélyeket – és ez gyakrabban előfordul, mint azt (férfiként is) gondolnánk. Ebben a sztereotípiák, előítéletek és a társadalmi szerepek mintái ugyanúgy közrejátszanak, mint a bejáratott gyakorlat, a beszélgetés a férfivécében vagy az (anyákat és apákat egyaránt hátrányosan megkülönböztető) esti megbeszélések. És ha egy zenekarban a nyílt színi felvételinél ritkábban vesznek fel nőket, mint amikor függöny mögött játszanak, akkor egyértelműen olyan hátrányos megkülönböztetésről van szó, amire rávágnánk, hogy ilyen helyzetben csakis a zenei teljesítmény számít. De nyilván nem.
Ki él jobb életet?
Egyvalamiben azonban nem hiszünk: nevezetesen abban, hogy ha a nők és a férfiak a társadalmi szerepük hagyományos elosztásában állapodnak meg, akkor a győztes és vesztes szerepek olyan egyértelműen oszlanak meg, mint ahogy azt az örökös áldozat szerepet felhánytorgató feminizmus állítja. A férfiak nagyobb valószínűséggel építenek karriert és indítanak vállalkozást, a nők több időt töltenek a gyerekeikkel. A férfiak többet keresnek, a nők ritkábban halnak meg munkavégzés közben. Váláskor a nőket gyakran hagyják magukra a gyermeknevelésben, az elvált férfiaktól pedig gyakran megtagadják a gyermekeik láthatását. A férfiak körében jóval nagyobb az esély a Nobel-díjra, de a fedél nélküli életre is. Végül pedig a férfiak korábban, a nők pedig szegényebben halnak meg.
Feltevődik a kérdés, hogy ki él jobb életet? A válasz a személyes értékrendtől függ. A megfontolások liberális értelmű következménye ezért csak az lehet, hogy méltányos és valós esélyeket, megfelelő szabadságfokot és választási lehetőséget teremtsünk mindenkinek, mégpedig nemétől függetlenül. Meggyőződésünk szerint
az elérhető legnagyobb szabadság utópista világában is jócskán különbözik a férfiak és a nők életpályája az eltérő preferenciák miatt,
és az rendjén is van így.
A nemek közötti egyenlőséggel foglalkozó új polgári politikai bánásmód ezért proaktívan annak érdekében lép fel, hogy felszámolja a nemi hovatartozáson alapuló és ténylegesen megvalósuló hátrányos megkülönböztetést. Emellett viszont el is fogadja az eltérő teljesítményen, az egyéni preferenciákon és a szabad döntésen alapuló különbségeket – beleértve a lemondást a karrierről, a részmunkaidő vagy a családi munka választását ahelyett, hogy ezt eltévelyedett öntudat megnyilvánulásának tekintené. Sokkal inkább annak a sokszínűségnek az elfogadásáról van szó, amelyet a polgári társadalom igenis akar.
Mondja valaki, hogy a polgári politikának nincs jövőképe
Az egyenjogúság és az egyenlő bánásmód különböző társadalmi modelleket képviselnek. Aki egyenlő bánásmódról beszél és az egyenjogúságra gondol, mert a fogalmak szabatos elkülönítése számára nem is annyira fontos, az ne csodálkozzon, ha később valóban az egyenlő bánásmód jelenik meg a gyakorlatban. Az egyenlő bánásmód egy kollektív eredményre törekvő és a személyes preferenciákat figyelmen kívül hagyó, elrendelő jellegű megközelítés: új rendeken, csoportokon és kvótákon alapuló társadalmi modell, amelyet sokszínűségnek neveznek. Az egyenjogúság ezzel szemben lehetőleg azonos és méltányos feltételeket törekszik biztosítani a végül eltérő eredmények eléréséhez:
olyan, a szabadságból eredő pluralizmus, amely egyaránt megfelel a polgári társadalom eszméjének és a keresztény emberképnek is.
A XXI. század vezérelveként az egyenjogúság és a pluralizmus az igazságos esélyek és feltételek megteremtésére építi fel a teljesíteni akarást és az egyéni felelősségvállalást. A méltányos esélyekre törekvő, proaktív politika a képzéssel együtt járó társadalmi siker polgári eszméjét kapcsolja össze a társadalom egészére kiterjedő innovációs offenzívával, hogy új lendületet adjon a teljesítményen és a versenyen alapuló társadalom számára. A társadalmi rendszerek XXI. századi, egyre kiéleződő versenyében a nyugati társadalmak csak akkor tudnak helytállni, ha ismét feltárulkoznak a társadalom lendületének és jólétének energiaforrásai: az egyéni lehetőségek és az egyén szabadsága a különböző tehetségekkel, eredetiséggel és teljesítőképességgel.
Mondja csak valaki, hogy a polgári politikának nincs jövőképe. Ezek nem egy új világ ideológiái, hanem egy olyan minőségi élet elképzelései, amely összeköti az igazságos feltételeket, az egyéni szabadságot és a közjó iránti orientációt.
Nyitókép: Christoph Burgstedt / Science Photo Library / AFP. Illusztráció.