Huszonötszázalékos gázfelhasználási csökkentést írt elő a kormány az állami szerveknek és az állami tulajdonú gazdasági társaságoknak – jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt csütörtöki kormányinfón. Hozzátette, ez alól a kórházak és a bentlakásos szociális intézmények képeznek kivételt, ugyanakkor nem említette meg ezek között az oktatási intézményeket. Kérdésre válaszolva rögzítette: az a cél, hogy az iskolákat, óvodákat és a bölcsődéket ne kelljen bezárni. Annak kapcsán, hogy az iskolákban felkúszhat-e a hőmérő higanyszála 18 fok fölé, azt mondta, „még meglátják”, szükség lesz-e erre, mindenesetre a minisztereknek két hetük van arra, hogy részletesen vázolják, hogyan lehet elérni a gázfelhasználás csökkenését.
Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár kérésére a területért felelős Belügyminisztérium kommunikációs főosztályához fordultunk. Szerettük volna megtudni, hogy elképzelhetőnek tartják-e az őszi szünet rövidítését, valamint milyen takarékoskodási terveik vannak az iskolákra vonatkozóan, és hogy szerepel-e ezek között a hőmérséklet 18 fokra maximalizálása az oktatási intézményekben. Azt a választ kaptuk, hogy a
„Belügyminisztérium vizsgálja a köznevelési intézmények fűtésének, a tanév rendjének, a szünetek időbeosztásának lehetőségeit”.
.
„Egyelőre nincsen hivatalos információ, csupán előzetes felmérések vannak. Ezek alapján fog dönteni a tankerület arról, hogy milyen hőmérsékletet lehet beállítani az egyes iskolákban, az épületek aktuális állapotától függően” – mondja az egyik 18. kerületi általános iskola igazgatója, aki azt kérte, ne szerepeljen a neve a cikkünkben. Náluk fafűtésre egyébként nem lehet átállni, mert az évek során az összes kéményüket lebontották, csak a gázkazán kéményei maradtak meg.
A fafűtéshez elengedhetetlen kémények ugyan megvannak abban abban az észak-pesti agglomerációs település iskolájában, amelynek igazgatóját sikerült elérnünk, ám náluk az a probléma, hogy évtizedek óta nem használták ezeket. Nem is volt rá szükség, hiszen korszerű kondenzációs kazánjaik vannak. Az épület óriási, emiatt a gázfogyasztás is rendkívüli.
A fűtésrendszert nem lehet egy tollvonással átalakítani.
„Házon belül gondolkodunk arról, milyen energiamegtakarítási intézkedési tervet tudnánk megvalósítani” – szögezi le az intézmény első embere. Egyelőre hatásvizsgálatokat skiccelnek arról, mennyit lehet, és hány éven belül spórolni, ha például az összes fényforrást ledes izzóra cserélik. De ehhez a számításhoz is komoly energetikai tudásra, szakértelemre volna szükség. Azt már most látják, hogy eddig sem pazaroltak, így ezekből a kisberuházásokból nem fognak tudni óriási megtakarításokat realizálni. Sőt, a kisberuházások is forrásokat igényelnek. „Az iskola nagy, az infrastruktúrája nem homogén, a műszaki megoldások is különbözők. Az épület egyik részét nagyon fel kell fűteni ahhoz, hogy a másik részébe is eljusson a meleg” – mondja.