Csejtei Dezső Nicolás Gómez Dávila kolumbiai gondolkodóról beszélt. Mint mondta: Gómez Davilánál a reakciós nem politikai jelenség, jellemző rá a cselekvés-idegenség, nem programközpontú, nem irracionalista, jellemző rá egyfajta Cassandra-szerűség, nem zárja ki az átjárhatóságot a baloldallal, egyenlő távolságot tart jobbtól és baltól, nem idealizálja a jövőt; egyszerűen patologista.
A konzervativizmusnak a kolumbiai szerző a saját világnézetében nem tulajdonított nagy jelentőséget, 150 széljegyzet foglalkozik a reakcióssal, tucatnyi a konzervatívval. A két fogalom jelentős átfedésben van, de a konzervatív túl pragmatista.
Szerinte a reakciós történelem feletti álláspontot képvisel, nem befolyásolják az aktualitások.
A konzervatív álláspont nem elég időfeletti. Az eredendő bűn elfeledése a konzervatívot arra indítja, hogy bűntetteket védjen, a haladárt pedig arra, hogy bűnöket kövessen el. A radikális konzervativizmus ugyanúgy utópista, mint a radikális haladár. A konzervatív álláspont gyakran behódol a liberalizmussal szemben. A liberális gyakran szalad a konzervatívhoz, hogy mentse meg a liberális eszméket. A konzervatív pedig van olyan ostoba, hogy ezt gyakran meg is teszi.
Minden kor konzervativizmusa a hajó egyensúlyát igyekszik fenntartani, ha a másik oldalra csúszik a rakomány, az ellenkező oldalra rohan. Ebben közös a reakciós és a konzervatív. De a konzervatív csak ellensúly, azaz hiányzik belőle a definitív pontosság. Ellensúly, de nem tőkesúlyos, így aztán fogja marad a politikai szintnek.
A reakciós álláspontja hangsúlyosan metapolitikai. Davila értékelméleti módon lebecsüli a konzervatívot. Nem horizontális értelemben van különbség nála a reakciós és konzervatív között, hanem hierarchikus: a reakciós a konzervatívtól nem radikálisabb, hanem felette áll.
Szerinte a jobboldalinak harcot kell folytatnia a szavakért. Például a reakciós szót vissza kell szereznie a jobboldalnak. A jobboldalnak értékelvűségre kell törekednie, amihez megvan a transzcendens fedezete.
Molnár Attila Károly eszmetörténész, a rendező kutatóintézet vezetője arról beszélt: a felvilágosodás politikai modelljének egyik alapgondolata, hogy lehetséges a biztos tudás, és a magunk urai lehetünk („a tudás hatalom”): tudjuk uralni a természeti környezetet és az ember környezetét. A másik jellemzője a felszabadulás, megszabadulás képzete: az ember megszabadulhat azoktól a kényszerektől, korlátozásoktól, amelyeket nem maga alkotott, amelyekbe nem egyezett bele. A politikai modern sajátossága, hogy csak magunk alkotta, általunk elfogadott korlátok lehetnek. Ez a kettő magyarázza a politikai modernitás kétszáz évének mozgósítási sikerét.
A felvilágosult ember menekülni akar a sorsa elől. Szent Ágoston szerint a libido dominandi, az uralomvágy korlátozandó, a modernben viszont hatalomra jut, és ez nem probléma, ha a felszabadítás a célja.
Pedig a korlátozásaink tesznek minket azokká, akik vagyunk. Amik vagyunk, azt nem mi alkottuk meg.
Az emberi állapot lényeges része a korlátozás – a nem beleegyezésen alapuló, hanem eleve adott korlátok. A Burke-féle konzervativizmus a kötelességet, a kényszert visszahelyezi a jogaiba. A konzervativizmus nem a tudás, hanem egy antropológia köré épül: az ember nincs kész, szüksége van intézményekre, közösségekre, nevelésre azért, hogy azzá váljon, aki. A konzervatívok nem mazochisták vagy szadisták, ők is kényszernek érzik a korlátokat, de szükségesnek gondolják őket.
Hegel A szellem fenomenológiája című munkájának az úrra és szolgára vonatkozó részét mostanában inkább a liberálisok idézik. Az egalitárius világban az embereket leginkább a másik, vele egyenlő ember elvárásai zavarják. A korlátok alóli felszabadulás a másik ember elvárásai alól való felszabadulást jelenti. A posztmodern baloldal az interperszonális kapcsolatokat akarja megváltoztatni. Ennek a helyzetnek a klasszikus leírása Gügész meséje, amiben a gyűrű láthatatlanná teszi, majd megöli a királyt. Tolkien innen vette ezt a motívumot, és ezért a gonosz jelképe nála a gyűrű.
A másik korlát a közélet korlátja. Szent Ágostonnál az uralomvágy erkölcsi abszurdja, hogy a rossz szándéknak van egy jó következménye, hogy a hatalomra törő politikus rendet hoz létre. A felszabadítás, a korlátok ledöntése konfliktussal jár. A bátorságra és az óvatosságra is szükség van.
Mi van, ha a konzervatívok konfliktusokat vállalnak? – tette fel a kérdést záróelőadásában Molnár Attila Károly. Edmund Burke, a modern konzervatív gondolatkör egyik alapító atyja szerint is szükség van a bátor bölcsességre, nem kell minden elvárásnak megfelelni. Ezzel szemben a politikai mértékletesség, politikai óvatosság a gyávaság retorikai igazolása is lehet, ebbe nem szabad belemenni.
A közéletben a konzervatív igenis lehet bátor és radikális, nekimehet a liberális elvárásoknak.
Hogy mi a helyes arány a mértékletesség és a bátorság, a két klasszikus görög erény között, arra nincs logikai megoldás, a valóságérzet adhat rá megoldást. Churchillel szólva: az a legjobb, ha helyesen és konzisztensen cselekszünk, de ha választani kell, a helyeset kell választani.
Nyitókép forrása: AFP