A vallás és filozófia kiszorul a társadalmi terekből, a sekrestyében lehet vallásosnak lenni, de komoly helyeken, ahol az emberiség jövőjét döntik el, nincs helye a vallásnak.
Benedek pápa szerint a nyugati ember a felvilágosodással nem elvont filozófiai felismerésre jutott, hanem mély erkölcsi döntést hozott. A modern ember nem annyira megismerni akarja az igazságot, akkor ugyanis rádöbbennénk, hogy a világot nem mi alkottuk, annak más szabott törvényt, és ahhoz igazodnom kell, bele kell simulnom. A modern ember lázad ez ellen, ő akar a létezés csúcsán lenni, le akarja rázni a tekintélyt, nem ismerni akarja a valóságot, hanem használni.
A középkor a gyermek tiszta gondolkodása, a felvilágosodás a kamaszkor lázadása.
A modern filozófia túljutott Kanton, Heidegger felhívta rá a figyelmet, hogy az igazság nem a tárgy és alany megegyezése. Az alany, a szubjektum is része az objektív létnek, az objektív lét a szubjektumban szólal meg.
Ami a leghitelesebben szubjektív, az egyben a legobjektívebb. Az univerzum lényegét nem a kémikusok írják le, hanem inkább Mozart Requiemje. A keresztények számára a történelem szubjektumokban, Mózesben, a prófétákban, Jézusban tárta fel önmagát. Az ember a lelke mélyén meg van győződve arról, hogy létezik igazság, az a mondat, hogy „objektív igazság nem létezik”, hazug, magát cáfolja, a nyelvünk is igazságorientált. Mindenki fejében ott a gondolat, hogy fair módon kell viselkedni, van objektív isteni rend, erkölcsi parancs.
A hit segít a tudásnak, hogy lássa az egészet. A tudomány a teremtett világból olvassa ki a valóságot.
Martin Buber szerint egy kultúra addig él, míg kapcsolatban van az éltető Titokkal, amely létrehozta. A nyugati világot és Európát a Biblia termékenyítette meg, addig van jövője, amíg azzal kapcsolatban marad.
Mindenki ugyanazt az életet éli, megszületik, felnő, dolgozik, követ tör, pénzt keres, megöregszik, meghal. De vannak, akik máshogy élnek: tudják, hogy katedrálist építenek – zárta előadását Székely János.
Schmidt Mária történész professzor, a Terror Háza főigazgatója kifejtette: az élet, a történelem nem az igazságról szól, a jó embereket ugyanúgy érheti tragédia, mint a rosszakat. Az élet nem fair – erre jutott akkor is, amikor február 24-én Oroszország megtámadta Ukrajnát, és visszatért a történelem – ami valójában el sem ment.