Új perspektíva a Ligetben – ilyennek láttuk a Néprajzi Múzeum új épületét

2022. május 23. 17:37

A világ legismertebb építészirodáit utasította maga mögé Ferencz Marcel és a NAPUR Architects a Néprajzi Múzeum új épületére kiírt tervpályázaton. Az épületet túlzás nélkül talán még a Magyar Zene házánál is nagyobb – nemzetközi – figyelem övezte, hétfőn pedig alkalmunk volt körbejárni Budapest legújabb múzeumát. Íme, az első benyomások!

2022. május 23. 17:37
null

Móré Levente írása; fotók: Földházi Árpád


Nem is olyan rég kétezer (!) autó parkolt azon a téren, ahol ma egy izgalmas, íves épülettömeg mintegy két év alatt kinőtt a földből. Mostantól szabadon üldögélhetünk az ívelt zöldtető padjain, pereméről pedig sosem látott perspektívából ismerhetjük meg Budapestet. Talán itt nem közhely könnyednek nevezni az épületet, amelynek a közepénél egészen a járdaszintig süllyesztett, markáns épülettömege láthatatlan, kiemelkedő szélei pedig konzolosan a járda fölé magasodnak, így

túlzás nélkül lebeg a föld felett. 

Az épület közepén álló, 2006-ban átadott ’56-os emlékmű nem csak része a kompozíciónak, de a tervezők munkája eredményeként olyan keretezést, kiemelést kapott, amelyet a művészek (az i-ypszilon alkotócsoport: Emődi-Kiss Tamás, György Katalin, Horváth Csaba, Papp Tamás) korábban nem is álmodhattak. Az emlékművet és a Liget egykori főbejáratát jelentő Rondót az új múzeumépület a helyére tette, de külön érdem, hogy súlyt kapott általa még a Műcsarnok hátsó homlokzata is.

Amint Baán László, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa is kiemelte, Budapest utolsó nagy múzeumaként a Szépművészeti Múzeum épült meg 1906-ban. A 115 éves szünet után megvalósult épület felé így valóban

joggal támaszthatók nagy elvárások,

amelyeknek – véleményem szerint – Ferencz Marcel épülete külső megjelenésében fölényesen eleget tesz, belső térszervezésében ugyanakkor az egyébként tiszta és átlátható terek némi bizonytalansággal is vegyülnek. 

Az épület külső ívét a belsőben is lekövető lépcsősor látványos megoldás, a köréjük elhelyezett kiállítási vitrinek (kerámia gyűjtemény) különleges térérzetet adnak, mégis látogatóként a lépcsők találkozásánál képzett fogadótértől szellősebb teresedést és egyértelműbb közlekedési kapcsolatokat várnánk. A kiállítóterek persze (ZOOM, kerámia látványtár, MÉTA – múzeumpedagógiai tér és az időszaki kiállítások terei) minden elemükben nyugati kortárs múzeumok színvonalát mutatják, elrendezésük az ívelt lépcsőt U alakban veszik körbe. 

Mint azt Kemecsi Lajos, a Néprajzi Múzeum főigazgatója is kiemelte, a múzeumtereket a föld alatt a legszerencsésebb elhelyezni, hiszen itt láthatók el a legnagyobb védelemmel, a műtárgyak pedig így védhetők a napfénytől, így biztosítható a tároláshoz legalkalmasabb páratartalom és hőmérséklet.

A múzeum földfelszíni és emeleti terei kellemesen megvilágítottak; itt találtak helyet a Városliget új látogatóközpontjának is, amely az 1910-es évekbeli főváros hatalmas makettjével kápráztat el, de a lobbiterek szellőssége is kellemes érzetet kelt. A nagyméretű üvegtáblák nyílászárókként és burkolóelemekként is megjelennek, amelyeknek külön karaktert ad az eléjük szerelt, az épületet körülölelő szerkezet, melyen közel félmillió pixelből álló, csillogó csipkesorként jelenik meg a múzeum gyűjteményében található minták parafrázisa.

Ugyanezek az újraértelmezett motívumok adták meg az itt-ott látható grafikai elemek alapját is.

Igazán izgalmas épület született Ferencz Marcel és kollégái keze munkája nyomán, amely kiválóan illeszkedik a történeti környezetbe. Egyértelmű kortársságával nem bonyolódik kétes régieskedésbe, a természettel való szoros kapcsolata és nagyvonalú építészeti gesztusai ugyanakkor mégsem lettek túlzók, nem uralták le a Liget vagy a Hősök tere látványát.

Baán László megnyitóbeszédében hangsúlyozta: ez az épület annak példája, hogy

mi, magyarok képesek vagyunk világszínvonalat létrehozni,

és ezzel ma, ezt az épületet bejárva senki sem szállna vitába – ez pedig nagyon jó érzés.

 

További fotóinkat itt tekinthetik meg!

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
epiteszetazemberellen
2022. május 23. 21:19
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=129131483110637&id=103417139015405 Ennyire futja a NER-től, amikor a magyar kultúrára kellene büszkének lenni?
Pitypangocska
2022. május 23. 21:16
Köszönöm Orbán Viktornak és a Kormányunknak ezt a csodát is. Mutassuk meg a világnak, mit tudunk! Olyan jó büszke magyarnak lenni!
manitowoc
2022. május 23. 20:31
Móré Levente (Mandiner) lelkesedik: "Az épület közepén álló, 2006-ban átadott 56-os emlékmű nem csak része a kompozíciónak, de a tervezők munkája eredményeként olyan keretezést, kiemelést kapott, amelyet a művészek (az i-ypszilon alkotócsoport: Emődi-Kiss Tamás, György Katalin, Horváth Csaba, Papp Tamás) korábban nem is álmodhattak. Az emlékművet és a Liget egykori főbejáratát jelentő Rondót az új múzeumépület a helyére tette, de külön érdem, hogy súlyt kapott általa még a Műcsarnok hátsó homlokzata is." 1.) Ami az 56-os emlékművet illeti, azt a förmedvényt - NEM "keretezni, kiemelni" (vagyis: hangsúlyozni) kellett volna, - HANEM ellenkező értelemben "kiemelni" (vagyis a Ligetből ELTÁVOLÍTANI) kellett volna. 2.) HAMIS Mórénak az az állítása, hogy "az új múzeumépület a helyére tette a Rondót". Amit a "helyére tett", az NEM a Rondó! A Rondót a Rákosi-érában durván megcsonkították, ezt a csonkolt állapotot - eléggé el nem ítélhető módon - megtartották 2006-ban, a vaskefe felállításakor. A Liget projekt keretében, a vaskefe eltávolításával még vissza lehetett volna állítani a Rondót, de most már, hogy még ezt a monstrumot is mellényomták, ez a lehetőség megszűnt. (:-(((((((((((((((((((((((( A Rondóról: https://pestbuda.hu/cikk/20210330_eredetileg_a_varosliget_kapuja_volt_a_rondo_tortenete 3.) A derék cikkíró valószínűleg "hangsúly"-t akart írni, nem pedig "súly"-t, de a megállapítása éppen így lett helyes, mert a Néprajzi Múzeum rettentő tömege durván "lenyomja" a Műcsarnok hátsó homlokzatát (sőt, a Dózsa Gy. út - Hősök tere felől nézve, az egész Műcsarnokot). Csak a Néprajzi tetejéről, ügyes beállítással fényképezve állíthatott ilyet Móré.
balbako_
2022. május 23. 19:11
Akárhogy nézzük gyönyörű!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!