Demjén Ferenc szerint „hiába gúnyolódnak Orbán békemisszióján”
A zenész őszintén értékelte a kormányfő törekvését a békére, miközben az EU-t komoly kritikával illette.
„Ma a választásnak van tétje, hogy a rengeteg szemét alól kiguberálod-e a sok jót.” Zenealkotásról, életről, világról, az Anima Sound System korszakairól és új lemezéről kérdeztük a zenekar vezetőjét – és hetilapunk rendszeres szerzőjét –, Prieger Zsoltot.
Nyitófotó: Muray Gábor
Az Anima Sound System egyszerre a magyar elektronikus zene egyik legrégebbi veteránja, másrészt egy önmagát folyamatosan újragondoló kollektíva. Amikor a kilencvenes évek elején Szombathelyen elkezdtétek zenei kísérletezéseiteket, gondoltad volna, hogy a 2020-as években is kitart majd a lendület?
Sosem gondolkodtam azon úgy igazán, hogy mi lesz „majd”, annyira erősen a jelenben próbáltam létezni. Persze, milliószor elkalandoztam, terveztem előre, de az sosem vezetett sok jóra. Nem azt mondom, hogy egy lemez sorrendjét, klipjeit, sajtóját nem látom előre, de
Ez sokszor megőrjíti a munkatársaimat, de kreativitásban-alkotásban sokkal jobb a pillanatnyi intuícióidra hallgatni, az az érzésem.
Prieger Zsolt az Anima központi alakja – de te magad miként határozod meg a saját szerepedet a zenekarban, és mi mindennel foglalkozol a zenei alkotási folyamat során, az állandó és alkalmi zenésztársakkal együttműködve?
Mindennek foglalkozom, hangszereléssel, dallamírással, komponálással, más dalának „rendberakásával”, a dal minél szerethetőbb és inspirálóbb arcának megmutatásában, kórusok, hangszerek szerepének tisztázásában, részeik kitalálásával, vagy éppen a dalok kíméletlen letörlésével és újrakezdésével, vagy mostanában a színpadon való énekléssel például. Szóval mindennel, amivel egy producer-zenekarvezető-előadónak foglalkoznia kell. Fogalmam sincs magáról a „szerepről”. Olyan vagyok,
De a munkatársaim nélkül teljesen más lenne minden. Oké, hogy enyém az alapvízió, de például az új lemezen olyan baromi erős az öcsém kompozícióinak is a hangja, hogy teljesen más lenne a mű, ha nem dolgoznánk együtt. Ő nagyon markáns dalszerző. De ugyanezt mondhatom el az éppen aktuális hangmérnök-kollégákról is. Fontos hatással vannak rám. De ha mondjuk a munkafolyamatok összeszervezésére gondolok, akkor leginkább a „csapatösszeverbuváló” szerepem jut eszembe először, mert szeretek „fociedző” lenni. De ha az alapkérdésedre kellene válaszolnom végre, vagyis hogy miként határozom meg a saját szerepemet, akkor azt mondom: sehogy, nem ezzel foglalkozom.
Anima Sound System - Öltöztessél fehérbe
Most jelenik meg az Anima Sound System új albuma, a Szomnakuno – milyen hatások inspiráltak a lemez készítése közben?
Mindig sok-sok hatás működik egyszerre: Szabolcs öcsém verze-refrén-gondolatisága, az én kísérletező kedvem. Sok munkaórán át foglalkoztunk a lemezanyaggal nálunk Martonvásáron, utána Szombathelyen, de több budapesti stúdióban is. De kedvenc kórusunkkal, a Discantus Énekegyüttessel, akik főszerepet visznek ezen az albumon, velük többször különböző lakásokon gyűltünk össze próbálni, ötletelni. Nagy élmény volt, ők az április 2-i koncerten is ott lesznek. Ami a gondolati hatásokat illeti, az a modern keresztény filozófiától a Talking Heads-ig, a Romano Dromtól a Duran Duranig, a sokoldalú David Bowie-kaméleonságtól a magyar népzenén át a roma kultúráig terjed. Ezt nagyon nehéz szétszálazni minden Anima-lemez esetében. Szerintem
A régi lemezeitek nagyon is eltértek egymástól hangzásban vagy épp az üzenetekben, az Anima lemeztől az Aquanistanon át a We Strike-ig – mi a Szomnakuno világa és mi mindent üzen ez a lemez a hallgatóknak?
Az üzenet nem változott semmit: legyél nyitott! Hogy aztán az épp aktuális lemezek világa mit üzennek, annak számról számra más lehetne a kibontása. A Szomnakunót nagyon gyorsan csináltuk a többi lemezünkhöz képest, de így is lemaradt róla több dal. Nem baj, majd a következőre, megfelelő koncepcióban, hangszerelésben rákerülnek. Most amúgy is több lemezzel készülünk a Szomnakuno megjelenése után is: fiókban már a Jerusalem My Love-album, a Stockhausen Syndrome-EP, egy Bob Dylan-feldolgozáslemez meg a Najmányi Lászlóval közös Karl-Heinz Koala című hangoskönyvünk. Ezek mind megjelennek idén szerintem, mielőtt ráfordulnánk a jubileumi évre, hiszen jövőre lesz 30 éves a zenekar.
Az Anima egyediségét és népszerűségét többek között annak is köszönhette, hogy az elsők között alkotott dalszerű számokat az elektronikus zenében itthon, gondoljunk csak a '68 sikerére – mennyire fontos a dal műfaja jelenleg számodra?
A dal és a kísérleti formák ugyanolyan fontosak. Egy szerelmes dal megírása vagy egy szempling alapú avantgárd layer-egymásrahordás ugyanúgy izgat. Közben meg Szabi és én is folyamatosan akusztikus gitárral éneklünk fel dalokat a mobilunkra.
A daloknak elsősorban meg kell születniük, aztán ha megvannak telefonon, ahogy csak elgitározom-eléneklem, nem is izgat már annyira utána. Szülessenek meg valahogy, sokszor csak ez a lényeg.
Anima Sound System - Teresa
Mik a különböző jellemző metódusok, amikkel elindul a számok megalkotása az Anima-kollektívában? Dallamok vagy refrének kibontása? Vagy egy érdekes hangzás felfedezése és az abból való építkezés?
Minden irányból indulhatunk. Van olyan is, hogy felteszek egy vinylt a lemezjátszóra, belenyúlok, felvesszük és köré építünk egy dalt. Mint például az új albumon a Teresa című dalban. Ott egyből jött a zongora-részletre a Teréz anya-ötlet, emlékeztem egy régi interjújára a BBC-ből, utána jött a kórus, és már kész is volt. Van amikor mindez hetekig tart: Szabolcs hoz egy dalvázlatot, és sokszor 6-7 verziója is van a dalnak az indiai tabláktól a szimfonikus hangzásig, amíg megtalálja a helyét hangszerelésileg és lemezre kerül. Közben persze simán lehet belőle akár egy hip-hop-szerzemény is. Alakul minden folyamatosan.
Az elektronikus zene valahol mindig is a jövő világáról, a jövő ígéreteiről és reményeiről szólt – így volt ez a kilencvenes években is, amikor még az ezredfordulóra hangolt az akkori fiatalabb nemzedék. Ilyennek képzelted a jövő világát zeneileg, mint ami most vesz minket körbe a könnyűzenében és az elektronikában?
Nem érdekelnek maguk a korszakok, mert minden érdekel. Tökmindegy, hogy progrock vagy jazz vagy Bach, izgat minden. Rendszeresen járok úgynevezett „komolyzenei” koncertekre, pár napja egy csodás Bartók-előadáson voltunk a zenekarral a szombathelyi Bartók-teremben, ahol rengeteg hatást kaptam gyerekként és találkozhattam Pendereckivel vagy John Cage-dzsel is. Ne feledd, szülővárosom a Bartók-fesztivál létrehívója, az elektronika és számítógépes zene bölcsője. Sosem voltak jobb és rosszabb korszakok az egyetemes zenében:
De ma szerintem boldog lenne, mert minden zenét elérhetne: ma a választásnak van tétje, hogy a rengeteg szemét alól kiguberálod-e a sok jót. Úgyhogy sehogy se képzelem el a zene jövőjét, hanem örülök annak, ami jó belőle. És sok jó van benne, sok fiatal, sok magyar, csak utána kell nézni.
MR2 Szimfonik - Anima Sound System (2020)
És ilyennek képzelted a világ jövőjét, mint amiben most élünk, ha körbenézünk a bolygón?
A világ is hasonló volt mindig, csak a jó és a gonosz technikai eszközei változtak az elmúlt ezer évben. Annyi változott, hogy mivel sajnos a Földnek nincs szavazati joga, ahogy a szlogen mondja, ennek köszönhetően meg egyre intenzívebb a természeti és szellemi környezetünk pusztítása.
Mi is kiköltöztünk a nagyvárosból, ültetünk és erdőben sétálunk a kutyánkkal, vonatozok és komposztálok. Meg hajnali misére járok át Tordasra busszal Jácint atyához és a Brunszvik kastély parkjában rovom köreimet és boldog vagyok. Ennyi az én „világom”.
Mi ma a korszellem, és hogyan tudunk a helyes módon élni és gondolkodni ebben a meglehetősen felfordult korban?
Soha nem adnék tanácsokat, az előbb pont arról beszéltem, hogy én miképp gyógyítom magamat.
De ehhez még a zene és az irodalom is hozzájön, meg a kritikai attitűd, ami szintén nem változott nálam, csak most már leginkább önmagam felé vagyok a legkritikusabb. Az élni és élni hagyni parancsa azonban ugyanúgy képviselhető ma is, mint 30 évvel ezelőtt. Ja, és sokkal szorgalmasabb lettem, pedig régen se voltam az a lusta típus.
Anima Sound System – Szomnakuno lemezbemutató
2022. április 2., szombat 20:00
Helyszín: Magyar Zene Háza, Budapest, Városliget