A Magyar Nemzet az elmúlt hetekben – egy ismeretlen e-mail-címről kapott terjedelmes adathalmaznak köszönhetően – több olyan bennfentes szereplő véleményét közölte, akik valamilyen formában kötődnek, vagy kötődtek Soros György alapítványához.
A portál által nyilvánosságra hozott Skype-interjúkból egyértelműen kiderült,
az Open Society Foundations (OSF) által finanszírozott NGO-k (nem kormányzati szervezetek) a külföldi újságírókat befolyásolva torz képet festenek Magyarországról és a magyar kormányról.
A Magyar Nemzet birtokába jutott információk alapján kiderült többek között az is, hogy a szóban forgó NGO-k számos hazai balliberális médiumot irányítanak, de képesek arra is, hogy a nagykövetségeken keresztül gyakoroljanak nyomást a kormányra.
Így kenyerezi le az újságírókat a Soros-hálózat
„Fizetett utazásokkal, jó hotelekkel és éttermi ebédekkel vásárolják meg az újságírókat a különböző NGO-k, hogy az ő narratívájuk szerint jelenítsék meg a különböző országokat a nemzetközi médiában” – írja a Magyar Nemzet azokra a lapuk birtokába jutott Skype-interjúkra hivatkozva, amelyekből többek között arra derült fény,
miként veszik rá a jogvédő szervezetek az újságírókat arra, hogy szuverenista országokat támadó anyagokat publikáljanak.
Andrej Nosko, a Soros György-féle Nyílt Társadalom Alapítványok (OSF) korábbi igazgatója arról is beszélt e felvételeken, hogy több alkalommal is fizetett egy-egy újságírónak az említett célból. Szavai szerint még az OSF vezetőjeként azért is bérelt fel újságírót, hogy az ösztöndíjas think-tankjük publikációját promótálja, de egy alkalommal egy egész hónapra is alkalmazott egy médiamunkást, hogy antikorrupciós ügyekről írjon. Hozzátette,
mivel kényes kérdés gázsit fizetni az újságírónak, ezért jellemzően „csak” a költségeket állják.
Az említett esetben, egy hónap alatt közel 10 ezer eurót tett ki az újságíró szállására, étkezésére, utazására, valamint a tolmácsolásra elszámolt összeg.
Nosko arra is kitért, megvannak a jól bejáratott embereik az ilyen feladatokra. Például Andrew Connelly, aki korábban a migrációs válság kapcsán támadta a bevándorlást ellenző országokat, köztük Magyarországot is. Cikkeiben szélsőjobboldalinak titulálta a Fideszt, és azt a valótlanságot írta egy helyen, hogy a magyar kormány éhezteti a menedékkérőket.
Az OSF egykori igazgatója arról is beszámolt, hogyan hasznosíthatók azok az anyagok, amelyek nem férnek be a napi politikával foglalkozó olyan nemzetközi lapokba mint a Politico, vagy a Financial Times. Úgy vélte, ezeket magazinokban lehet elsütni, részletesebb, riportosabb formában. Erre a célra szerinte a New Europe, a Visegrád Insight, vagy éppen a National Geographic is alkalmas.
Nosko kiemelt fontosságúnak nevezte, hogy az adott sztori megragadja a lapok figyelmét, s ezért szerinte akár kreálni is lehet a hírértéket.
A Magyar Nemzet erre példaként Petr Necas korábbi cseh kormányfőről írt, a Newsweekben megjelent 2015-ös cikket hozta fel – ezt ugyancsak Conelly jegyezte –, amelyben többek között az szerepel, hogy Andrej Babis, akkori cseh pénzügyminiszter már 9 éves korában kezdett üzletelni, mégpedig úgy, hogy teniszlabdákkal csencselt. A szintén Soros György támogatta Transparency International jelentésére hivatkozva pedig azt állították az írásban, hogy Csehország Malajzia és Bahrein között áll a korrupció szintjét tekintve.
Jóllakatott újságírók
Jeney Orsolya, az Amnesty International korábbi igazgatója arról beszélt egy Skype-interjúban, hogyan próbálják rávenni a külföldi sajtót, hogy a jogvédő szervezetek szája íze szerint írjanak bizonyos témákról.
„Ha a külföldi média képviselői érkeznek Magyarországra, akkor kvázi VIP-személyekként kezeljük őket, különleges bánásmódot kapnak. Alapvető dolog például, hogy elmegyünk velük villásreggelizni, de ha kiadunk egy jelentést, akkor is megetetjük őket. Nagyobb valószínűséggel írják meg ezeket a dolgokat, ha van egy ilyen kommunikációs csomag” – fejtette ki.
A korábbi cikkekben szereplő Kálmán Mátyás, a 24.hu és az Index korábbi munkatársa így beszélt az NGO-k által lekenyerezett újságírók elfogultságáról: „Nem lehet tudni, hogy (az adott újságíró) éppen kapott-e egy meghívást egy jó kis hotelbe, és mennyit ajánlottak neki, hogy azt írja meg, amit vissza akarnak hallani a médiából”.
***
Mint ismert, az elmúlt hetekben több olyan cikk jelent meg annak kapcsán, miként befolyásolják, több esetben manipulálják a Soros-világhoz tartozó meghatározó szereplők az újságírókat.
De külföldön is egyre többet cikkeznek az NGO-k ténybefolyásolási rendszeréről.
A Magyar Nemzet összefoglaló írását a Soros-hálózat tagjainak „beismerő vallomásairól” ide kattintva olvashatja.