Megint a „csúnya” Médiatanács
Ugyancsak magas kockázati besorolást kapott a Médiahatóság politikai vagy gazdasági befolyásoltsága, itt a jelentéstevő elismétli a korábbi feltételezését, miszerint a kormánypárti többség befolyásolja annak döntéseit a kinevezések által, és megint előszedte a Klubrádió-vádat, mondván az „kikényszerítette az éterből”, ami miatt a Klubrádió 2021 novemberében az EJEB-hez fordult. Sorolja még a Médiatanács egyéb döntéseit, például az Axel Springer és a Ringier egyesülési kísérletének megakadályozását, a rádófrekvencia-döntéseket (egyébként ismét nem 2021-re, hanem tíz évvel korábbra vonatkozólag), és számos egyéb, szintén nem a vizsgált időszakra (2021) vonatkozó korábbi ügyeket hozott be. Ugyanakkor korrekten megjegyezte, hogy a műsorszolgáltatási piac 1997-es privatizációja óta erős az átpolitizáltsága a frekvenciakiosztásoknak. Ahogy azt is felhozza, hogy szerinte „a Médiahatóság az esetek többségében nem indít hatósági vizsgálatot a médiatörvény feltételezett megsértése miatt, ha a jogsértő média kormánypárti”, ami izgalmas annak tükrében, hogy
a büntetések zömét valahogy mégis a jobboldali sajtóra rója ki a Médiatanács.
A szerkesztői autonómia is magas kockázati besorolást kapott a kereskedelmi befolyás kapcsán, itt Bátorfy a Pesti Hírlap esetét hozza fel, de megemlítve az Index politikai befolyásra hivatkozó szerkesztőjének a lemondását is, kihangsúlyozva, „a magyar médiapiacon a politikai és a kereskedelmi érdekek szorosan összefonódnak”, hiszen a kormány komoly hirdető a hirdetési piacon, ami a nyomásgyakorlás egy eszköze lehet, főleg a visszaesett reklámköltések mellett. „A legtöbb híradó informálisan politikai pártokhoz kötődik”, de szerinte „ez a minta a Fidesz 2010-es győzelme óta látható”, a magánpiac nem mer ellenzéki pártokat támogató médiumokban hirdetni. Tegyük hozzá, hogy az ellenzéki média és a független média szinonimaként szerepel a jelentésben, így szerinte ezek küzdenek a túlélésért.
„Itt jeleztük, hogy Bátorfy nem a kérdésre, hanem a kereskedelmi befolyásoltságra vonatkozik, illetve hogy az összes példa elfogult módon, anekdotikus érveléssel a kormánypárti médiára vonatkozik, így nem bizonyíték-erejű” – mondja Nagy Károly.
A „független” tipológia
Hasonló a helyzet a szintén magas kockázati besorolást kapott audiovizuális média, az újságok és a digitális hírmédiumok feletti politikai ellenőrzés kérdése Bátorfytól, az érvelés pedig szinte mindegyik esetben ugyanaz. Az audiovizuális műsorszolgáltatásnál például általánosan elismeri a magas politikai párhuzamosságot, ugyanakkor értelemszerűen a kormánypárt egy Válasz Online-felmérésen alapuló erőfölényét hangsúlyozza e téren, kiemelve a KESMA szerepét minden téren. Mint írja, újságok terén hasonló a helyzet,
ám miközben a kormányhoz kötődő orgánumokat jól lehet azonosítani, az ellenzéknél nem tapasztalható ilyen kötődés.
„Ellenpéldaként hoztuk a konkrétan Ungár Péter LMP-s politikus tulajdonában lévő Azonnalit” – fűzi hozzá Nagy, aki szerint egyoldalú ez a rész is, hiszen minden politikai csoportnak megvan a maga platformja. Bátorfy azért megemlíti, hogy a Jelen nevű kormánykritikus hírlap ellenzéki önkormányzattól kapott pénzt. Egyébként ezeknél a kérdéseknél került elő a probléma, hogy már akkor magas a kockázati besorolás, ha egyelten lapnál kiderül a politikai irányítás – ehhez elég lenne egymagában az Azonnali is, vagy a DK-s Nyugati Fény, amit azt amúgy később maga Bátorfy is megjegyzi, ugyanakkor a (Telexes, bár ez a jelentésből kimaradt) Fábián Tamás Euroactive-ra írt kategorizálását hozza etalonként, miszerint a „kormánymédia” mellett vannak „a független sajtóorgánumok között Magyarország, vannak olyanok, amelyek politikailag vagy anyagilag kötődnek az ellenzéki pártokhoz (Alfahír, N1TV, Zsúrpubi, Azonnali, Jövő.tv, Ugytudjuk, Egri Ügyek, Hírklikk, Nyugati Fény), vagy kifejezetten az ellenzéki propagandának elkötelezettek (Balra magyar, Hírhugó). Léteznek olyan platformok is, amelyek nyíltan közvetítik a baloldali értékeket és támogatják a baloldali jelölteket a választások során (Népszava, Partizán, Mérce)”,
és persze vannak a nagyonfüggetlenek, mint az RTL Klub, az általa is képviselt Telex, a 24.hu, a HVG és így tovább.
A jelentésben szerepel még az MTI ingyenességének köszönhető egyeduralma a hírügynökségek között, ami Bátorfy szerint „inkább kormánypárti propaganda”, semmint objektív hírforrás – hivatkozva a Mérték Médiafigyelő 2015-2016-os példáira, miszerint előfordult, hogy ellenzéki párt sajtóközleménye nem került be az MTI repertoárjába. Ennek kapcsán Nagy elmondja: az ellenzékhez köthető média ugyanúgy használja (híraggregátorként) az MTI-t, és érdemes megemlíteni, hogy voltak erőfeszítések alternatív hírügynökségek létrehozására is.
Közmédia, Médiatanács, reprezentáció
Független-e a gyakorlatban a sajtó szerkesztői tartalma a politikai hatásoktól?
– szólt egy következő kérdés, itt Bátorfy ismét az Index belpolitikai rovatvezetőjével példálózik, megemlítve a közmédia migrációval kapcsolatos hírközlési gyakorlatát is. Emellett a kormánypártinak nevezett újságírók is megkapják a vádat, miszerint számukra „nincs „független” újságírás, sem „semleges” újságírás. Mindenütt háborút látnak az eszmék, a jó és a rossz között, a nemzet és az idegen érdekek között, és nevetségessé teszik azokat az újságírókat, akik szerint az egyetlen céljuk a hatalom birtokosainak felelősségre vonása.” Ennek kapcsán a Transzparens Újságírásért Alapítvány menedzserének ugyanaz a problémája: a politikai befolyás korántsem csak a kormányoldalról érkezhet.
A jelentés része volt a közmédiával kapcsolatos kritikák is (ismét), itt a mennyiségi reprezentációt kritizálta Bátorfy (magyarán nem csak az számít, hogy mennyi szó esik a közmédiában egy-egy politikai szereplőről vagy pártról, hanem az is, hogyan, milyen kontextusban), és felveti, hogy ezt is hónapokon keresztül meg kellene figyelni. Ugyanakkor ezzel szemben ő maga anekdotikus információkat sorakoztat fel a kritikája mellett, hozzátéve, „a közmédia a Médiatanács gyakran él a szerkesztői függetlenség és autonómia érvével, ha elfogult, tisztességtelen, propagandisztikus tudósításaikat bírálják vagy beperlik.” Emelelett felhozza a kínos Karácsony Gergely-interjú példáját, amelyről nehéz lenne elfogulatlanságot mintázni.
Ez is és a választási kampány kapcsán ugyanez a kérdés is magas kockázati besorolást kapott, elsősorban az ellenzéki előválasztás alacsony közvetítettsége volt Bátorfyék bírálatának tárgya, s hogy a nyertes Márki-Zay Péterrel nem készült interjú. A politikai reklámok kapcsán is magas kockázat lett megállapítva, tekintettel arra, hogy az ilyen hirdetések zömét a kormánypárt rendelte meg. Nagy ezt azzal árnyalta, hogy minden politikai csoportnak megvan a maga befolyása a médiára (például), ezért itt a közepes kockázatot tartaná reálisnak („a különböző politikai szereplők képviselete a magáncsatornákon nem mindig igazságos”).
A kisebbségek reprezentációjára vonatkozólag a közmédiában nincs adat, Bátorfy a közmédia idegen nyelvű adásait hozza fel példának („angolul, németül, valamint a magyar kormány nemzetközi kapcsolataival összhangban orosz és kínai nyelven”), Nagy kiegészíti a kisebbségekhez kapcsolódó médiafelületekkel, mint a Dikh TV vagy a Heti TV, amelyek szintén országos tévéállomások. A nők arányára ugyancsak nincs adat a médiában (feltehetőleg itt is érvényesül majd az automatikus magaskockázatba való besorolás, mint arról Bátorfy korábban lapunknak beszélt).
Epilógus
Mindezek után valószínűleg túl sok illúziónk nem lehet annak tekintetében, hogyan fog kinézni a 2022-es Médiapluralizmus Monitor-féle országjelentés – ahogy afelől sem, hogyan fog a negyedrészben erre alapozott jogállamisági jelentés.
***
Nyitókép: Vera Jourova, az Európai Bizottság értékekért és átláthatóságért felelős alelnöke sajtótájékoztatót tart, ahol bemutatja a testület első jogállamisági jelentését Brüsszelben 2020. szeptember 30-án (MTI/EPA pool/Olivier Hoslet)