Ez persze azt is jelenti, hogy Európa kevéssé gyakorol befolyást a világ eseményeire. Ehhez már lassan hozzászokhatunk: a Balkánon az USA tett rendet a kilencvenes években, az arab tavaszhoz Európa keveset szólt hozzá, most Ukrajna ügyében sincs komoly befolyása.
Ennek azonban ára van, az érdekérvényesítés képességének korlátai a gazdaságot is gyengítik.
Ballester kérdésére, miszerint miért Tajvan gyártja a félvezetőket, és biztos-e, hogy ilyen értelemben a „kicsi jobb”, Rochet azt felelte, hogy a technológia a tudás, és akkor lesz innováció, ha elérhető a vezető technológia. Husson szerint Tajvan kicsi ország és vezet ezen a téren. Izrael egyike a világ leginnovatívabb országainak, kevés gyáruk van, de jó egyetemeik.
Az európai innováció titka történelmileg az volt, hogy a legjobb kutatókat vonzotta és volt emberanyaga. A kutatásnak nem lehet felülről lefelé diktálni. Nem lehet azt mondani, hogy „legyen egy európai Google vagy Amazon”, mert ezen cégek mögött ott áll az amerikai állam, az Amerikai Védelmi Minisztérium. Nincsen szuperállamunk EU-s szinten, másképp kell csinálnunk. Erősségünk a verseny és a jó kutatók, befektetők vonzása.
A legjobb egyetemeknek nincsen sok oktatója vagy diákja, de sok pénzük van, és ezzel a legjobbakat vonzzák.
Szepesi a kérdésre, miszerint lesz-e magyar Google, kifejtette, hogy nem kizárt, hiszen a Spotify svéd, a Skype pedig észt. A digitális piac gyors és innovatív. De félvezető-gyárunk is lehet. Azért a Távol-Keleten futott fel ez a mára meghatározóvá vált iparág, mert ez egy „koszos meló”, hiszen komoly környezetszennyezés kíséri. Az iparág a világ innovatív központjaiból, például Kaliforniából indult, azonban a gyártás Ázsiába települt. Viszont a félvezető fontos stratégiailag, ezért is lehetett nemrég hír, hogy az amerikaiak újra ilyen gyárakat építenek.
A regionális versengés erősödése közepette Európának is fontos lenne az iparág fejlesztése, épüljenek a gyárak akár Bulgáriában, Olaszországban vagy Magyarországon. Az valószínű, hogy nem Európa leggazdagabb és legsűrűbben lakott régióiba létesül majd ilyen üzem. Arra is fogadhatunk, hogy a projektet komoly európai konszernek fogják összehozni, nagy német vagy francia bankok finanszírozzák majd. Tanácsadók, az érintett országok képviselői rakják majd össze a konstrukciót, akik – ha nem találják lassúnak és bürokratikusnak – valamelyik tagállamhoz dedikált uniós forrást is behúznak a beruházásba. Ha megéri, rá is írják majd a projektre, hogy az EU segítségével valósult meg – de az EU szerveinek nem sok köze lesz a dologhoz.