David Ben-Gurion fő szempontja a nemzeti szuverenitás alapjait jelentő intézmények és körülmények lefektetése volt. Érdekes látni, hogy egyfajta „babahitelt” is bevezetett: díjat alapított a legalább tíz élő gyermeket világra hozó anyáknak. (141.). Bár maga nem volt vallásos ember, a vallás szerepét sem tévesztette szem elől: 1937-ben a britek előtt jelentette ki, hogy „a mi mandátumunk a Biblia”. (145.).
Nevéhez fűződik az izraeli hadsereg felállítása és felfegyverzése,
ő volt az, aki 1948. május 14-én hivatalosan kikiáltotta Izrael Állam megalakulását, és elsőként írta alá Izrael Függetlenségi Nyilatkozatát, amelynek megírásában komoly szerepe volt. Ő vezette Izraelt az 1948-as arab–izraeli háború során, és egyesítette a különböző zsidó félkatonai csoportokat az Izraeli Védelmi Erők égisze alatt. A háború után kormányfőként vezette az ország fejlesztését célzó nemzeti projekteket, kibékült a nyugat-németekkel, és letelepítette a muszlim országokból kiűzött zsidókat is. Gazdag életút, melyet egyfajta sajátos istenhit jellemzett: Ben-Gurion gondolkodását, melyet a keleti filozófia is befolyásolt, ebben is a nacionalizmus jellemezte, hiszen úgy hitte, hogy a zsidóság választotta Istent, nem pedig fordítva.
A könyv nem finomkodik akkor sem, ha Ben-Gurion hibáiról van szó. A politikus fiatal mozgalmárként azt hitte, az Oszmán Birodalom uralma hosszú távú lesz a Szentföld felett, és úgy hitte, a zsidóság érdeke a törökök iránti lojalitás – ebben nyilván tévedett. Ben-Gurion csak 1915-ben döbbent rá arra, hogy a briteknek érdemes szorítani a háborúban. (28.). A könyv azt sem hallgatja el, hogy Ben-Gurion kevés figyelmet – lényegében semennyit – szentelt a családi életnek, ideje teljes egészét az államalapítás vitte el. (45.).
A beszélgetőpartnerek saját meglátásaikkal színesítik az életrajzot, illetve bepillantást engednek a Ben-Gurion által inspirált gondolataikba. Landau fontos megállapítás tesz, mikor a kommunizmus és a nemzeti gondolkodás össze nem egyeztethető mivoltáról beszél: mint jelzi,