Elárulta a MÁV főigazgatója, mi lesz a vasútállomásokkal
Fekete Zoltán kijelentette, első a közlekedési, a vasúti funkció megtartása, ennek rovására fejleszteni nem lehet, de a helyi közösségek ellenében sem.
Akadémiaújtelep néven új vasúti megálló lép üzembe december 12-én.
„Akadémiaújtelep néven új vasúti megálló lép üzembe december 12-én, az éves menetrendváltáskor a hatvani vonalon, a X. és XVII. kerület határához közel. Egyelőre félóránként fognak itt megállni vonatok, a Gödöllő és a Keleti pályaudvar között járó S80-asok. A megálló a 80a jelű vonalnak a NIF Zrt. beruházásában az elmúlt években zajló rekonstrukciója keretében készült el – ebből is látható, hogy míg számos projekt esetében a tervezési, előkészítési szakaszban vagyunk, több helyszínen (lásd Keleti pu. és Kőbánya felső között, az Összekötő vasúti hídon és például itt is) kivitelezés zajlik és zajlott az elmúlt hónapokban, években. Egy nagy vasúti beruházás átfutási ideje 7-8 év, ezért is kell nagy számban beruházásokat előkészíteni, hogy a következő években fokozni tudjuk a vasútfejlesztést Budapesten és térségében.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (https://budapestvasut2040.hu/) az elővárosi vonalak kapacitásának és szolgáltatási szintjének emelése, az ezeket összekötő belső szakaszok megteremtése, fejlesztése, a tarifaközösség, a digitalizáció mellett számos új megállóhely létrehozását is kitűzi, hiszen a vonatok ma még sokszor megállás nélkül mennek el lakóterületek, fontos intézmények vagy éppen a városi közlekedés vonalai mellett, felett.
Akadémiaújtelep vegyes funkciójú megálló lesz, bizonyára ugyanúgy használni fogják a névadó kertvárosi negyed lakói, mint a mellette sorakozó kereskedelmi egységek vevői, de be fog telni a kisebb, csak a környékbeliek számára készült 21 férőhelyes (+ 2 kerekesszékeseknek fenntartott) P+R parkoló is, és lesznek, akik kerékpárról vagy buszról szállnak majd át.
Botorság volna azt hinni, hogy egyetlen, félóránként kiszolgált megálló megoldja Rákosmente teljes közlekedését. A vasút versenyképes, hisz menetrend szerint a vonat egy perccel hamarabb van a Keletiben, mint az oda tartó expresszbuszok az Örs vezér terén. A vasúti megálló mellé helyezett BKK-megállót az alapjáratok és a 202E fogják kiszolgálni. Akik az M2-es vagy M4-es metrót, a Keletitől induló villamost, trolikat, buszokat keresik, egyértelműen jó megoldáshoz jutnak az itteni átszállással a vonatra, és az agglomerációból Kőbánya-Kispestre igyekvőknek is érdemes lesz itt vonatról a 202E-re váltani. A jövőben innen a Déli Körvasút felé is indulnak majd vonatok, új kapcsolatokat nyitva Rákosmentéről Ferencváros és Újbuda, Kelenföld és a dél-budai agglomeráció felé.
A projektben a 80a külső szakasza újult csak meg, ahhoz, hogy érdemben sűrűbb, a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának megfelelő járatkövetés lehessen a vonalon, újabb vágányok lefektetésére is szükség van. A Keleti pályaudvartól Kőbánya felsőig épülő harmadik vágányról nemrég posztoltam (https://www.facebook.com/vitezydavid/posts/441592550656108), A BFK irányításával pedig már folyik a Kőbánya felső – Rákosliget közötti harmadik vágány létesítésének előkészítése és a többek között Akadémiaújtelep felől is az 1-es villamoshoz kapcsolatot adó új Hungária körúti állomás tervezése, az új Közlekedési Múzeum mellett. Ugyanebben a projektben (https://bfk.hu/.../kobanya-felso-rakos-rakosliget-vasuti.../) a 80a-ból kiágazó, Újszászon keresztül Szolnokig tartó, 120a jelű elővárosi vonal megállóit is fejleszteni fogjuk. Gyömrőig teljes akadálymentesítést, P+R parkolók és kerékpártárolók építését tervezzük, és több új megálló létesítését is vizsgáljuk. Akadémiaújtelephez hasonlóan ugyancsak a X. és a XVII. kerületet szolgálhatja majd Kőbánya-Kertváros, illetve Madárdomb. A fejlesztések után a kelet-pesti térségben és a hozzá csatlakozó agglomerációban lényegesen nagyobb szerepe lehet a mainál a vasútnak, a Stratégia céljainak megfelelően a 80a és a 120a vonalon is a belső szakaszokról és a fontosabb megállókból óránként négy vonattal lehet majd Budapest centruma felé utazni.”