hiszen földműves munkájuk eredményeként a Mosoni-síkság termővé vált. A 19. század elején Moson volt az ország „legnémetebb” tája, az egyetlen olyan vármegye, ahol a német nemzetiség abszolút többséget alkotott. A német nemzetiség túlsúlyán kívül a nagybirtok dominanciája és a köznemesség alacsony száma is a megye jellegzetessége volt. Ezeknek a jellemzőknek, valamint az aprófalvakon és néhány lokális iparos-kereskedelmi centrumon (Moson, Óvár) alapuló településszerkezetnek, valamint Győr, Pozsony és Bécs relatív közelségének köszönhetően a helyi parasztság képes volt bekapcsolódni a terménykereskedelembe. A mosoni heidebauer számára a kereskedés nem volt idegen tevékenység: maga fuvarozta terményeit, a jó hansági szénát, a tejet, a vajat, a gabonát a bécsi piacokra, sőt a mosoni gazdák szekerei eljutottak Stájerországba és Tirolba is. Cserében hozták például azokat a színes gyári szöveteket, amelyek mint népviselet terjedtek el a Kisalföld német és magyar parasztság körében. A bécsi Heumarkt (szénapiac) felé vezető út, az Ungargasse őrzi a magyarországi „szénáspórok” emlékét.
Nem csoda, hogy a mosoni német parasztgazdák közül sokan a magyarországi paraszt átlagánál nagyobb földbirtokot gyűjtöttek. A mosonszentpéteri Lang család is egyike volt a régió vagyonos paraszti családjainak. Innen származott az 1896. október 21-én Lang Lénárd. Szülei 120 holdon gazdálkodtak, ami jóval nagyobb volt, mint az átlagos magyarországi paraszti birtoknagyság. Számos jelentős posztot betöltöttek a falujukban. Lang Mihály például bírói tisztet viselt. Lénárd harcolt az I. világháborúban. A katonaviselt jómódú fiatalembert beválaszották a mosonszentpéteri elöljáróság tagjai közé. Bár német nemzetiségüket soha nem tagadták meg,
a Lang család mindvégig azonosult a magyar nemzet érdekeivel.
Itt kell tenni egy kitérőt. Köztudomású, hogy a magyarországi németség jelentős része, főleg a felvidéki cipszerek tömegei a ruszinokkal meg a szlovákok és a partiumi románok egy részével együtt a mindenkori magyar rendi és függetlenségi mozgalmak leglelkesebb harci alakzatát alkották. A magyarországi németek egészét jellemezte az, hogy legkésőbb 1848-tól azonosultak a magyar állammal, mindössze a dél-erdélyi szászok lógtak ki ebből a sorból. A mosoni németek sem maradtak le a magyar nemzeti érdekek melletti küzdelemben a felvidéki cipszerek vagy a délvidéki svábok mögött, mindössze számukra ritkán adódott alkalom, hogy bizonyítsák hazafiságukat. Hiszen Északnyugat-Magyarország gyakrabban állt közvetlen osztrák fennhatóság alatt. Bottyán Jánosról följegyezték, hogy csapatai 1707-ben nagy sírást rendeztek a mosonszolnoki szénáspórok között: a kurucok nemcsak a labanc csapatokat verték ki a faluból, elkobozva felszerelésüket és elhajtva marháikat, hanem teljesen kifosztották a községet. Valószínű, hogy itt nem politikai és végképp nem nemzetiségi ellentétről volt szó, hanem egyszerűen a megszállt terület erőforrásait fölélni kívánó katonák és a békés termelőmunkát végző parasztok viszályáról.
A 19. század végén a magyarság iránti rokonszenv már teljesen természetesnek számított a Mosoni-síkságon. Ennek példája, hogy Pintér László rajkai plébános megszervezte a Heideboden című lapot, amely az 1920-as évek elején agitált Nyugat-Magyarország magyar államhoz tartozása mellett. Lénárd tehát teljesen azonosult a magyarsággal. 1931-ben a német nemzetiségi politikus Bleyer Jakab vejével, Kussbach Ferenccel szemben indult el a mosonszentjánosi (nezsideri) választókerületben (Nezsidert elcsatolták Magyarországtól, hagyományból tartották meg a nevet, miként a régi választókerületek nevét). Lang ugyan pártonkívüli képviselőjelöltként lépett fel, de csatlakozott az egy évvel korábbi Független Kisgazdapárthoz.