Van Krasznahorkai Lászlónak egy elbeszélése, a címe Odakint valami ég. A történet hőse, Ion Grigorescu valóban létező személy, a kortárs román képzőművészet egyik legjelentősebb alakja. A lényeg persze nem ez, hogy létező vagy nem létező, ahogy az sem fontos, hogy valóban megtörtént-e Grigorescuval az, amit az író ebben a történetben elbeszél.
Grigorescu egy nemzetközi képzőművészeti táborban vett részt a székelyföldi Szent Anna-tónál. Gyalog érkezett, ósdi, kopott ruhában, nem nagyon szólt senkihez. Napokig nem tudták a többiek, mivel töltötte ott az idejét, mivel nem látták. Eltűnt, csak esténként került elő. A tábor utolsó napján fedezték csak fel, hol is töltötte addig a napjait. Az erdő szélén, egy gazzal felvert, elhagyatott helyen ásott egy hatalmas gödröt. A gödörből úgy szedte ki a földet, hogy közben az alján kifaragott egy életnagyságú lovat. Vagy csak lehordta róla a földet – nézőpont kérdése.
Egy vágtató, valamitől iszonyatosan megrémült, valami elől menekülő lovat.
Tíz napig ásta, tíz napig faragta.
Miután a többiek felfedezték, Grigorescu „egy létrán kimászott a gödörből, aztán egy odakészített kaparószerszámmal letisztogatta az ásóról a ráragadt földet, megtörölte egy zsebkendővel verejtékező homlokát, majd odajött hozzájuk, s egy széles, lassú mozdulattal végigmutatott a tájon. Még nagyon sokan vannak, mondta erőtlen hangon.”
A történethez csak még egy mondatot. Az elbeszélés elején Krasznahorkai így írja le Grigorescu külsejét: „Vékony volt, mint egy vízimadár, a háta görnyedt, a feje kopasz, s ijesztően beesett arcában két mélybarna, tiszta szem égett – két égő, tiszta szem, de mint amelyek nem valami belső tűztől égnek, hanem mint amelyek csak visszaverik, akár két mozdulatlan tükör, hogy odakint valami ég.”
Hogy mi az, ami odakint ég, arról a továbbiakban nem beszél a szerző. De nem is kell, hogy beszéljen.
Az élet permanens botrány, mindnyájan tudjuk.
Mintha egyfajta törvényenkívüliségben történne minden. És egyfajta izzásban.
Ahogy W. G. Sebald írja A Szaturnusz gyűrűi című könyvében: „Az első mécsesektől a XVIII. századi fényvetőkig és a fényvetők fényétől a belga autópályák fölötti ívlámpák fakó fényéig minden égetés, s az égetés minden általunk gyártott tárgy legbelső elve. A halászhorog készítése, a porceláncsésze gyártása és a tévéműsor előállítása végső soron mind-mind égetésen alapul. Az általunk kitalált gépeket, miként testünket és vágyainkat is, lassan elhamvadó szív hajtja. Az egész emberi civilizáció kezdettől fogva nem más, mint egy fokozatosan egyre intenzívebbé váló izzás, amiről senki sem tudja, meddig fokozódik még és mikortól fog lassan kihunyni.”